Konečně pořádné SUV, to si jistě pomysleli příznivci značky se třemi diamanty na kapotě, když poprvé spatřili na fotkách nové Mitsubishi Outlander. Než se ale tento svalnatý a moderními technologiemi nabitý Japonec dostal na náš, respektive evropský trh, tak to nějaký čas trvalo. Nyní je ale tady, vyhlíží luxusně, mohutně a velkolepě. Daleko více než předchozí generace tohoto modelu nám v hlavě naskakuje teréňák Mitsubishi Pajero. Právě na jeho nezaměnitelný čumák, světlomety a mohutnost jako by chtělo nové Mitsubishi Outlander PHEV navázat. Zkrátka a dobře je to nová a reprezentativní vlajková loď značky, na kterou se čekalo! V našem případě je vozidlo navíc ještě vyšperkováno střešním stanem. Tento doplněk nechal na novinářský Outlander namontovat přímo importér. Když se nás před testem ptali, zda potřebujeme auto bez stanu, anebo tato „zátěž“ nevadí, vyjádřili jsme se jasně – stan během testování určitě využijeme! A byla to pravda, dopřáli jsme si v něm tři outdoorové večery a přespání ve výšinách s romantickým večerem i fascinujícím východem slunce, které se do stanu dralo ráno. Kde jinde si připadat jako v divočině než na střeše téměř expedičního terénního SUV?
DESIGN A KAROSERIE
Na délku měří 4720 mm a na výšku 1750 mm. Sice má terénní předpoklady, ale hodně parády udělá i na městských bulvárech. Design, použité materiály a zpracování jsou na vysoké úrovni. Zmíněné světlomety jsou skutečně propracované a v naší výbavě Intense byla každá svítilna složena ze 16 LED diod a mimo jiné nabízely i perfektní adaptivní funkci Matrix. Exkluzivní vzhled vozu byl podtržen příplatkovým lakem bílá perleť, v němž dobře vynikly všechny detaily i „svaly“ vozu. Nic není přezdobené a také nablýskaná 20palcová litá kola nám přišla akorát. Zajímavým doplňkem byl příplatkový paket Trail, který přidává prvky pro jízdu v terénu, například ochrannou lištu předního nárazníku, lemy blatníků a dveří či spodní lištu u zadního nárazníku.
Uvnitř jsme jsme nalezli pečlivě a hodnotně zpracovaný interiér a opravdový luxus s kombinací černých a Alcantarových ploch. Na sedadle řidiče jsme se velmi rychle zorientovali a zjistili, že vše je řešeno ergonomicky i logicky, ale částečně také lehce specificky. Nedivíme se, protože originální a svébytné japonské automobilky to tak dělají. S ničím jsme neměli problém a nechali jsme se hýčkat. Ovládání klimatizace bylo na samostatném spodním displeji. Infotainment se ovládá na hlavním displeji, zatímco další nastavení a veškeré asistenční prvky řešíme na přístrojovém štítu přes tlačítka na volantu. Vpředu je posezení královské a o nic hůře na tom v této terénní limuzíně nejsou ani pasažéři vzadu. Špičkový soundsystém Yamaha Premium s osmi reproduktory svědčí o tom, že výrobce si dal skutečně záležet a nijak na výbavě nešetřil.
ENERGIE A JÍZDA
Vůz je poháněn spalovacím motorem bez přeplňování nebo přímého vstřiku o objemu 2,4 litru a výkonu 100 kW, dále má jeden zadní elektromotor o výkonu 100 kW a další elektromotor ještě na přídi. Ten má výkon 85 kW, je napájen generátorem a prostřednictvím převodovky se spojuje se spalovací motorovou jednotkou. Výsledných 225 kW a 306 koní a pohon na všechna čtyři kola dělají z tohoto vozu mimořádně schopné a živé přibližovadlo, na stovku dokáže zrychlit za necelých osm vteřin. Lesní úvozy nebo hodně příkré polní cesty jsou pro něj lahůdkou a jediným limitem mohou být překážky vyžadující větší nájezdový úhel anebo nějaké brody a hlubší bahno. My jsme se drželi spíše těch rozumně sjízdných polních nebo lesních cest, které končily nějakým malebným návrším anebo skrytým paloučkem, kde bylo možné rozložit střešní stan Yakima. Pohon všech čtyř kol 4WD S-AWC funguje výtečně a dostali jsme se i na hůře přístupná místa. Není to ale klasická čtyřkolka s kloubovým hřídelem, nýbrž má koncepci samostatných motorů a je dobré, že silnější elektrický pohon je na zadní nápravě. Stoupací schopnosti jsou skvělé a trakce je pod kontrolou. Navzdory rozměrům a také velké baterii s kapacitou 22,7 kWh je hmotnost vozu těsně pod dvoutunovou hranicí, což je na tak mohutný vůz dobré. Nabíjení je možné DC výkonem až 40 kW u konektoru CHAdeMO, dále AC nabíjením přes konektor Mennekes anebo základní možností přes palubní nabíječku s maximálním výkonem 3,3 kW. Vůz je hospodárný a snaží se jezdit na elektřinu, jak jen to jde. Tok energie a proporce mezi využitou energií ze spalovacího motoru a elektromotorů zobrazuje na předním displeji. Pádly pod volantem ovládáme šestistupňovou rekuperaci, což je škála, se kterou lze jet velice ekonomicky a vodit auto od plachtění až po nejsilnější rekuperační zpomalování, nechybí také funkce jednopedálového řízení. Celková spotřeba se odvíjí od stylu jízdy a od toho, jak často jsme schopni dobíjet. Čistě na elektřinu se dá ujet přibližně 80 kilometrů, pomalým posunováním po městě klidně i stovka, ale je to odvislé od více faktorů. My jsme s sebou vozili ještě na střeše umístěný složený stan, což je další zátěž, a především zhoršení aerodynamického odporu. Přesto jsme se pohybovali na průměru kolem šesti litrů benzínu na 100 km doplněných pravidelným nabíjením z domácího wallboxu anebo příležitostně DC nabíjením přes konektor CHAdeMO.
VERDIKT
Za cenu téměř 1,3 milionu korun získáte v základní verzi velké rodinné SUV s vynikajícími jízdními vlastnostmi a touto motorizací. Kdo si chce dopřát vyšší výbavu a je milovníkem značky, jistě bude přemýšlet o testované variantě, jejíž cena začíná na 1 432 950 Kč. Je to ovšem luxusní koráb! Více informací na www.mitsubishi-motors.cz.




