Po odlehčeném a výkonnostně zaměřeném sportovním modelu Neuron:ONfly představeném loni odkryl německý výrobce Canyon jeden z taháků letošní sezony. Je jím Canyon Neuron:ON AL 9. Jaký je rozdíl mezi oběma e-biky řady Neuron:ON? Zatímco prvně zmíněný lehčí e-bike s karbonovým rámem a motorizací Bosch SX je zaměřený více na sportovce a výkonnostní jezdce, kteří preferují vlastní nasazení a tlak do pedálů, tak nyní představený hliníkový full s plnotučnou motorizací Bosch Performance CX 5. generace osloví zejména dobrodruhy, milovníky horských trailů a výprav do neznáma. Má odolný rám, all-mountain geometrii, patřičně dimenzované zdvihy odpružení, komfortní ovládací prvky a prvotřídní osazení. Na horskou výpravu můžeme vyrazit s kapacitou akumulátoru až 1050 watthodin!
NEURON? JAK PŘILÉHAVÉ
Pojmenování Neuron má v nabídce Canyonu své stálé místo a je to skutečně přiléhavé jméno pro terénní kolo bez motoru i s ním. Každé nasednutí a sevření řídítek kvalitně zpracovaného stroje je silným stimulem pro neurony, základní stavební buňky nervového systému jezdce. Značka tento e-full charakterizuje jako své nejuniverzálnější horské elektrokolo. Něco na tom bude. Zdvihy byly posíleny a nyní spoléháme na 150 mm u přední vidlice a 145 mm u tlumiče v zadní odpružené stavbě. S takovými zdvihy a perfektní kinematikou zadní stavby není problém zdolat i náročnější tratě. Samotný rám má moderní tvary a trailovou geometrii s vyváženou pozicí jezdce co nejblíž těžišti a v plné kontrole kokpitu a předního kola. Celkem subtilní silueta rámu je inspirována již loňským karbonovým modelem Neuron:ONfly a trubkám z hliníkové slitiny přidává na objemu pouze tam, kde je třeba. Nejvyšší verze Neuron:ON AL 9 se dodává buď v námi testované modré pojmenované „metalická oceánová modř“ anebo ve druhém odstínu s názvem „kosmická šedá“. Obě barvy jsou povedené a dávají vyniknout tvarům rámu.
KOŠÍK I MALÁ BATERKA
Hlavní rámový trojúhelník pojme tlumič i košík na lahev či volitelně umístitelný doplňkový akumulátor Bosch PowerMore pro delší dojezd. Vše se přesně vměstná do rámového trojúhelníku i u nejmenší velikosti rámu. Spodní trubka má masivnější profil kvůli integraci hlavního akumulátoru 800 Wh, v oblasti středu je také přiznáno více materiálu pro pevné uchycení motoru a tuhost spojení. Ještě doplňme, že vstupní model této řady, Neuron:ON Al 7 s cenou těsně pod 100 000 Kč, má pochopitelně stejný rám, ovšem pouze základní verzi akumulátoru s kapacitou 600 Wh (s vymezovacím dílem zaklapne do stejného prostoru v rámové konstrukci). U testované verze Al 9, o necelých 45 tisíc dražší, už dostáváme lepší výbavu a velký akumulátor 800 Wh v základu. Příplatkový doplňkový akumulátor Bosch PowerMore 250 pro prodloužení dojezdu je volitelně dostupný pro obě verze, a to za stejný příplatek 12 299 Kč. My jsme tento prodlužovač dojezdu dostali od výrobce rovnou jako součást výbavy elektrokola a už poněkolikáté jsme se přesvědčili, že je to praktická a užitečná věc, do které se vyplatí investovat. Pokaždé jsme se mohli rozhodnout, zda před náročným výletem vycvakneme z plastového držáku na rámu lehký košík s lahví a místo něho stejně jednoduše připneme doplňkovou baterii a připojíme do systému přes nabíjecí zdířku. Je to operace na pár desítek vteřin. Jen si potom nesmíme zapomenout vzít pití do vaku na zádech.
MAXIMALISTA
Jak jsme již zmínili, tak Canyon Neuron:ON Al 9 je vybaven elektrickým systémem Bosch CX v poslední 5. generaci. To znamená, že je k dispozici Smart System pro maximální přístup k elektrokolu, rozšířené nastavení a další informace v aplikaci Bosch eBike Flow. Tohoto modelu se pochopitelně týká také důležitý update a zvýšení výkonu od letošního července, takže lze snadno nastavit vyšší krouťák z 85 na 100 Nm a maximální přísun podpory z původních 600 až na 750 wattů. Pro zobrazení okamžitých informací máme k dispozici na řídítkách na držáku před představcem středový displej Bosch Kiox 300, jenž umožňuje sledování naší jízdy, výkonu, rychlosti a dalších veličin, navigaci, synchronizaci s aplikací eBike Flow a další funkce. Automaticky je zde modul Bosch ConnectModule pro sledování GPS a ochranu proti krádeži, jenž se dá aktivovat a po prvním roce zdarma potom platit stabilní předplatné této služby. Motor zapínáme a režimy přepínáme řídítkovým LED Remote ovladačem u levého gripu a páčky přední brzdy. Ovladač je sám o sobě subtilní, zatímco displej předsazený před řídítky občas může přijít do styku s větví či klackem anebo se poškodit při pádu.
LUXUS A POHODLÍ
Testovaná nejvyšší specifikace je vybavena vidlicí RockShox Lyrik Base se zdvihem 150 mm a proporčně adekvátním tlumičem RockShox Deluxe Select, který pracuje se 145 mm zdvihu. Vidlici můžeme nastavit ve velkém rozsahu a upravit odskok i kompresi, takže jízda po nerovnostech bude skutečným balzámem. U tlumiče můžeme také nastavit odskok a vyladit si chod zadní stavby podle svého stylu. Zvědavi jsme byli na brzdy SRAM DB8 Stealth s 200milimetrovými kotouči. Mile nás překvapily, protože jejich chod byl skutečně nekompromisní a velmi blízký vrcholnému modelu Maven. Ostatně společné mají to, že místo brzdové kapaliny je v nich minerální olej, funkce je precizní a eliminuje se zavzdušnění. Třešinkou na našem dortu je bezdrátové řazení SRAM S-1000 Eagle AXS Transmission, které použití e-biku dává jinou úroveň z pohledu snadného, spolehlivého i přesného ovládání.
VYLEPŠENÍ NA VŠECH FRONTÁCH
Sada kol DT Swiss H 1900 LS je obuta do plášťů Schwalbe, vpředu je to Magic Mary s pořádným vzorkem Super Trail a měkčí směsí, vzadu pak model Hans Dampf s o něco tvrdší směsí Speedgrip Runner. Tohle kombo se postará o vynikající přilnavost a jistou trakci i na technických trailech. Canyon použil vlastní, moderně designované komponenty, a to jak u kokpitu, tak u teleskopické sedlovky. Vše funguje a na prvním místě je skvělý pocit jezdce a stoprocentní kontrola a snadné ovládání stroje.
JÍZDA
Vyhoupneme se do sedla a už cítíme, že se nám to bude líbit! Vidlice je oproti předchozímu Neuronu o jeden stupeň položenější a to je garance jistoty ve sjezdu, a zejména držení směru ve vyšších rychlostech. Narovnanější sedlová trubka je zase ve stylu moderních konstrukcí, ale není to nijak přehnané a stále jsme akorát ve středu dění. Ve velikosti M sedí kolo optimálně jezdcům kolem 180 nebo 175 centimetrů výšky, takže to uspokojilo polovinu našich testerů, druhá část s větší výškou byla více nad předním kolem, ale stále v bezpečné zóně absolutní kontroly a hravosti. Najednou nevíme, co je lepší – vrhnout se do agresivního hoblování našeho vyježděného okruhu a pořádně zatopit pod kotlem, anebo připnout přídavný akumulátor a vydat se rozvážně na delší cestu? Od obojího něco! Odpružení jsme nastavili měkčí a hodně aktivní, dnes to bude bez dramatických skoků a spíše na pohodu. Chod je jemný a sametový a o nerovnostech prakticky nevíme. Kolo je jisté a klidné i ve zrádných pasážích, třeba mezi ostrými kameny a pařezy na odkloněném svahu. Stále se za řídítky cítíme bezpečně. Když se e-bike rozjede vší rychlostí do rokle, brzdy můžeme korigovat jen jemnými doteky na páce a účinek se dostavuje okamžitě. Asi nejlepší pocit propojení s kolem se dostavuje na delší trase a v navazujících plynulých lesních trailech, které nás vedou z kopců dolů podle potoka až do údolí a chatové oblasti. Svištíme doslova první třídou a kolo jen spokojeně bzučí. Stejně jako na delších víkendových výletech se Neuron:ON AL 9 cítí sebevědomě i na kratších a intenzivnějších vyjížďkách, kdy chceme jen na necelou hodinku změnit tapetu a upustit páru v běžném pracovním rytmu.
VERDIKT
Kvalitní rámový základ, vynikající motorizace a souhra dobře zvolených komponentů dělají z tohoto modelu atraktivní zboží. Poměr ceny a výkonu je příznivý a od prvního šlápnutí dává elektrokolo naplno pocítit, že je opravdu tak dobré, jak vypadá. Kdo hledá všestranný full, na který se může plně spolehnout, tak by měl zpozornět.
CANYON NEURON:ON AL 9
Cena: 143 799 Kč
Vidlice: RockShox Lyrik Base, 150 mm
Tlumič: RockShox Deluxe Select, 145 mm
Motor: Bosch Performance Line CX (85 Nm, 600 W)
Baterie: Bosch PowerTube 800 Wh
Displej: Bosch Kiox 300
Brzdy: SRAM DB8 Stealth 4pístkové, kotouče 200 mm
Přehazovačka a řazení: SRAM S-1000 Eagle Transmission, 1×12
Představec: Canyon ST0031-01, 45 mm
Řídítka: Canyon HB0056-01, 780 mm
Sedlovka: Canyon SP0070, zdvih 200 mm
Kola: DT Swiss H1900 29
Pláště: Schwalbe Magic Mary, Super Trail, Soft / Schwalbe Hans Dampf, Super Trail, Speed Grip, 29 × 2,4
Velikosti: XS a S (s koly 27,5), M, L, XL (s koly 29)
Hmotnost: 24,8 kg
Výrobce a prodejce: www.canyon.com
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.