Starší generace SUV Ford Explorer vždy působily majestátně a robustně a stahovaly na sebe pozornost. U nás jich nejezdilo zase tolik, protože tento model s jistým „puncem Ameriky“ se v našich končinách ve velkém neprosadil. Čistě elektrický Ford Explorer by konečně mohl uspět, neboť má již prokazatelně evropské kořeny a tuzemské klientele by proto měl padnout do oka.
DESIGN A KAROSERIE
Auto stojí díky spolupráci Fordu a Volkswagenu na koncernové platformě MEB, podobně jako VW ID.4 nebo Škoda Enyaq a Elroq. Explorer je s délkou 4468 mm o dva centimetry kratší než kompaktní Elroq, zatímco Enyaq jej přerůstá skoro o 20 centimetrů, VW ID.4 asi o 12 centimetrů. Při pohledu na Explorer nevidíme žádnou spojitost ani příbuznost se zmíněnými konkurenty. Koncepce zvednuté a masivní přední masky s hladkými a čistými plochami je v nabídce trhu něco nového a nezvyklého. Vyloženě si říká o zařazení do kategorie SUV, protože se výborně hodí na lesní nebo polní cestu, stejně jako na dopravu po městě. Výrazné nápisy Explorer vpředu i vzadu a nápaditě tvarované světlomety i nárazníky z něj dělají skutečně originální vůz. Uvnitř už se spolupráce s koncernem nedá utajit, neboť zde před řidičem máme přístrojový štít známého tvaru, stejně jako ovladač vedle volantu anebo panel s ovládáním světel. Podobná jsou i sedadla, ale nakonec proč ne. S ohledem na cenu vývoje vlastních, i těch nejmenších originálních dílů v automobilovém průmyslu se dá pochopit, že pohled do tabulek a nahození čísel do kalkulačky má logické vyústění ve spolupráci Fordu i Volkswagenu, aby z toho nakonec profitovaly obě strany. Nám je to ve finále jedno, zvláště když zmíněné prvky, počínaje přístupem do vozidla a konče samotnou jízdou, fungují tak dobře jako tady. Rozhodně originální je rozměrný podlouhlý reproduktor v palubní desce s vynikajícím zvukem a také obří středový 14,6“ vertikální displej infotainmentu. Ten má nastavitelný sklon od svislého až k položenému podle volby jezdce anebo podle odrazu světla a odlesku. Systém infotainmentu SYNC Move funguje dobře a bez zaváhání. Dobře v Exploreru není jen vpředu, ale i na zadních sedadlech, protože celý interiér je útulný a překypuje komfortem, nad hlavou skrz panoramatickou střechu prozařuje modrá obloha. Za druhou řadou sedadel najdeme prostorný zavazadelník s vyšší nakládací hranou kvůli zástavbě pohonu a baterie. Objem kufru je 470 litrů, respektive až 1460 litrů při sklopení sedaček.
ENERGIE A JÍZDA
Nové typy elektromotorů mají menší rozměry a nižší hmotnost, současně však vyšší výkon a menší spotřebu. Modifikované akumulátory mají vyšší využitelnou kapacitu až 79 kWh. Kdo je zvyklý na specifické naladění podvozků fordů a vtažení do dění prostřednictvím komunikativního řízení, tak i u Exploreru si přijde na své. Ani náznak tuposti nebo odtažitého řízení. Je to všehoschopná čtyřkolka, která disponuje výkonem 250 kW (340 koní) a přenáší na kola maximální krouťák 679 Nm. Že tento více než dvoutunový pašák umí vystřelit na stovku za pět vteřin, to si každý domyslí… Podvozek je tužší, auto je zakouslé do směru zatáčky a ani se moc nenaklání. Jízdní vlastnosti jsou skutečně famózní. Dojezd v optimálních podmínkách a při veleklidné jízdě po městě může činit až 530 kilometrů, reálná hodnota je však mezi 350 a 400 kilometry! Benefitem je rychlé nabíjení výkonem až 185 kW.
VERDIKT
Uživatelsky příjemné elektroauto, které může být poklidným cestovatelem anebo agilním dravcem a trhačem asfaltu. Fordu se tento další krok v elektrifikaci nabídky velmi povedl a s cenou základní zadokolky do 840 tisíc korun je dobré mít Explorer také na seznamu potenciálních adeptů. Testovaná verze AWD ve výbavě Premium přijde na 1 323 400 Kč. Více informací na www.ford.cz.