Že stále více lidí přemýšlí o elektrokole a má v úmyslu své staré horské kolo bez motoru konečně odložit a dopřát si v sedle e-biku nové a intenzivnější zážitky, je nabíledni. Vyznat se v nabídce výrobců a zvolit to pravé je už složitější a ke slovu přicházejí faktory jako cena, výbava, design a barva, životnost, servisovatelnost, reference ostatních uživatelů, síla značky a samozřejmě porovnání s konkurencí. Kdyby Crussis na výše zmíněné nedbal anebo něco dělal špatně, těžko by vyrostl v nejprodávanější značku a největšího výrobce elektrokol u nás, jako je v současnosti. V nabídce firmy jsme zalovili a vytáhli do testu jeden zajímavý model, který za danou cenu nabízí opravdu hodně muziky, variabilitu ve výběru akumulátoru a také skvělý poměr ceny a úrovně výbavy. Disponuje nejsilnějším středovým motorem od renomovaného dodavatele Panasonic, což z něj dělá atraktivní zboží.
ŽLUTÁ JE DOBRÁ
Model Crussis e-Largo 9.10 je horským elektrokolem s pevným rámem a koly o průměru 29. Na první pohled stroj vypadá solidně, moderně a bytelně, což volba většího průměru kol ještě podtrhuje. Jsou tím zajištěny dobré jízdní vlastnosti, stabilita a maximální trakce. Hliníkový rám s masivnější spodní trubkou má lehký sloping horní rámové trubky, která pak za sedlovou trubkou úhledně a plynule přechází v horní vzpěru zadního trojúhelníku a míří až ke koncovým patkám. Na nich, stejně jako na vidlici u předního kola, registrujeme, že osy kol nejsou pevné, ale na klasický rychloupínák. Fixace kol v rámu je i tak velice dobrá a tuhá a na funkci ani jízdní vlastnosti to při běžném rekreačně-sportovním použití nemá vliv, navíc ani v této cenové kategorii není pevná osa standardem. Zpětným pohledem na rám obdivujeme jeho zajímavý metalický lak kombinovaný se žlutými prvky. Ono té žluté není na rámu zase tak moc a v podstatě se jedná o esteticky povedené designové doplnění celku, které je veselé, má šmrnc a nepřehlédnutelný e-bike jeho majitel snadno identifikuje v zástupu ostatních elektrokol.
DETAILY A FUNKCE
Na rámu najdeme spoustu zajímavých detailů. Samozřejmostí je precizní uchycení akumulátoru uvnitř spodní rámové trubky, co nejníž a co nejblíž k motoru pro zachování nízkého těžiště. Dalším již standardním detailem, na kterém perfekcionističtí návrháři v Crussisu trvají a zákazníci jej vyžadují, je integrace kabeláže do rámu a funkční vstupy pro bovdeny a hadice. Vše je provedeno čistě a funkčně a nikde nehrozí skřípnutí rozvodu anebo jeho poškození. Trubky rámu jsou pro požadovanou pevnost a tlumicí vlastnosti tvarovány a v exponovaných místech a zatěžovaných spojích je patrné zesílení a maximální zpevnění. Solidně a konstrukčně čistě působí také středové šasi nebo, chcete-li, připravený domeček v rámu, do kterého přesně zapadne motor a napevno se uchytí do montážních otvorů. Zajímavá a pevnostně funkční profilace se nevyhnula ani zadní stavbě, kde se trubky proměnlivého profilu a tvaru starají o stabilitu, pohlcování nerovností a současně torzní tuhost. Cestovatele potěší otvory pro montáž stojánku.
POD PROUDEM
V úvodu textu jsme zmínili bateriovou variabilitu a možnost výběru takové specifikace e-biku, kterou zákazník potřebuje a bezezbytku využije pro svůj způsob ježdění. Od různé kapacity, v tomto případě 900 Wh anebo volitelně 720 Wh, se také odvíjí rozdíl v hmotnosti minimálně 1,5 kilogramu a také rozdíl v ceně (námi testovaná verze e-Largo 9.10 s baterií 900 Wh stojí 62 990 Kč, s akumulátorem 720 Wh je to pak 58 990 Kč). Vysokokapacitní akumulátor s bateriovými články LG dokáže jezdci dopomoci až ke 200kilometrovému výletu, což jsme z časových i „sedacích“ důvodů neověřovali, ale umíme si to představit. Ani menší baterie se stejnými Li-Ion vnitřnostmi a pouze nižším počtem článků nestojí v koutě a vyrazit s ní klidně na stopadesátikilometrový výlet v kopcích není vůbec žádný problém. Crussis tento model rekreačně-sportovního elektrokola pojal jako elegantní a současně svaly nijak neskrývající e-bike, jenž svého majitele oslní čistým designem, funkcí a silným výkonem. Žádná terénní výzva nezůstane zapovězena a e-biker, ať už je to začátečník anebo zkušenější terénní jezdec, bude moci s tímto strojem dojít doslova až za hranice svých možností i představivosti.
PRÉMIOVÝ MOTOR
Točivý moment středového motoru Panasonic GX Ultimate má hodnotu 95 Nm, což je masivní podpora, navíc kombinovaná s agilním výkonem motoru až 600 wattů ve špičce. To znamená, že ke šlapání jezdce tato motorová jednotka přidá více než 300 % podpory a za zadního kola se stane nezastavitelná a stále tahající pila. Precizní konstrukce a spolehlivost japonského motoru, jenž ale i přes svoji robustní konstrukci váží pouhých 2,95 kg, z něj dělají jeden z nejoblíbenějších motorů. Hodí se i pro prémiová celoodpružená elektrokola klidně i s dvojnásobnou cenou, než je námi testované e-Largo 9.10. V případě tohoto stroje je motor právě tím nejsilnějším článkem, jenž mu dodává vysokou přidanou hodnotu. Čtyři režimy dopomoci motoru lze měnit tlačítky na snadno dostupném řídítkovém barevném LCD displeji Panasonic, na kterém najdeme i všechny další informace. Díky nastavení jasu lze nalézt optimální viditelnost a čitelnost všech údajů, navíc můžeme přes zabudovaný USB port nabíjet externí zařízení, například světla nebo telefon.
PŘESNOST A SPRÁVNÝ CHOD
O pohodlí jezdce se vpředu stará odpružená vzduchová vidlice RockShox FS Judy Silver TK Solo Air 29“, jinak jsme odkázáni na tlumicí vlastnosti výletů a plášťů od Schwalbe. K dispozici je 12 rychlostí a perfektní zpřevodování i do nejprudších krpálů a o správnou pozici na zadní kazetě se stará přehazovačka i řazení SRAM. Protože návrháři v Crussisu měli kromě příznivé ceny na paměti i bezpečnost, vybavili stroj spolehlivými hydraulickými brzdami Shimano, které fungují za každé situace a nejeví známky únavy.
JÍZDA
Aktivujeme stroj efektním tlačítkem na horní rámové trubce, uchopíme řídítka, příjemné a nesmekavé silikonové gripy Crussis nás lehce zahřejí v dlaních a můžeme vyrazit! Vše je na svém místě, kolo padne dobře do ruky a ochotně reaguje na změny směru i první impulzy od středového motoru. Režim ECO je příjemný pro první metry, ale život je přeci jen celkem krátký na to jezdit pouze na nejnižší stupeň dopomoci! Postupně tedy zkoušíme STANDARD a HIGH. Zatímco prvně jmenovaný má vyšší dopomoc, tak režim HIGH už zatlačí jezdce do sedla a dává naplno znát, jaký je Panasonic GX Ultimate silák! Na nejvyšší dopomoc motoru jedeme ale pouze při stoupání do prudkých kopců na kamenité stezce. Když se trail vlní nahoru a dolů a je plný zákrut, přepínáme na mód AUTO. Ten citlivě reaguje na rychlost a sílu, kterou vkládáme do šlapání, a podle toho posílá prostřednictvím řetězu na zadní kolo svoji elektrickou podporu. A ta rozhodně není malá. V podstatě je to sportovní a hodně dynamická a intenzivní jízda se špičkovým výkonem až na úrovni módu HIGH. Končí to tak, že se snažíme předjet a porazit sami sebe, stále akcelerujeme, necháváme se vystřelovat ze zatáček a užíváme si maximální podpory. Takový trénink na e-biku je nejlepší, protože po devadesáti skutečně akčních minutách, ždímání svých sil a také mačkání výkonu z motoru jsme zralí opravdu tak akorát na pivo a bazén! Dlužno dodat, že všechny komponenty fungují v maximální souhře, řazení je přesné, brzdy spolehlivé a také se dá důvěřovat plášťům, jež během našeho testu v suchých zatáčkách nacházely dostatek gripu.
VERDIKT
Je spousta elektrokol, která se dají doporučit konkrétním zájemcům s konkrétními potřebami. Testované e-Largo je příkladem stroje, u kterého mohou v klidu skončit běžní uživatelé, rekreační jezdci anebo nadšení cykloturisté. Celý komplet bude lehce naddimenzovaný nad jejich potřeby a styl, budou maximálně spokojeni a vytěží maximum z toho, že mají obří baterii a jeden z nejlepších středových motorů. Spokojení budou s tímto modelem také trochu ambicióznější sportovci, kteří jsou zvyklí jezdit hodně akčně, na trailech anebo v horách a ve vysokém tempu. Tento hardtail od Crussisu takové zatížení zvládne a naplno si užijí všechny jeho silné stránky. Problém ale je, že brzy nejspíš začnou pošilhávat po lépe vybaveném a třeba i odpruženém, i když se stejným motorem. Jakýkoli full řady 10.10 od Crussis je pro pokročilejší e-bikery ještě lepší volbou.
CRUSSIS E-LARGO 9.10 (900 Wh)
Rám: hliníková slitina Alu 6061, 29
Vidlice: RockShox FS Judy Silver TK Solo Air 29, zdvih 100 mm, uzamykatelná
Motor: Panasonic GX Ultimate (250 / 600 W, 95 Nm)
Baterie: LG Li-Ion 36 V / 900 Wh (25 Ah)
Displej: Panasonic LCD panel, barevný displej, USB port
Nabíječka: 4 A
Přehazovačka: SRAM SX Eagle, 12 rychlostí
Řazení: SRAM SX Eagle
Řetěz: SRAM SX Eagle, 12 rychlostí
Kazeta: SRAM CS-PG1210 Eagle, 11-50 zubů
Kliky a převodník: CRS ISIS 170 mm, SRAM X-SYNC 2, 38 zubů
Brzdy: Shimano Deore BR-MT410, hydraulické,
kotouče 160 / 180 mm
Ráfky: Crussis 29“ disc, dvoustěnné, vložkované, 30 mm šířka
Pláště: Schwalbe Smart Sam Performance 29 × 2,35“
Náboje: Crussis disc, kuličková ložiska, 32 děr
Řídítka: Crussis AL 31,8 mm, šířka 760 mm
Představec: Crussis AL 50 mm, úhel 7°
Gripy: Crussis, 100% silikon
Sedlo: Selle Royal
Sedlovka: Crussis se zámkem, 30,9 mm průměr, 350 mm délka
Pedály: Wellgo, alu s odrazkou
Cena: 62 990 Kč
Výrobce a distributor: www.crussis.cz
Více o pojištění elektrokol najdete zde.