Subtilní rám a středový motor, to zní jako ideální kombinace pro městské elektrokolo. Co kdyby navíc bylo kompaktní a skládací? Právě takovou elektrickou skládačku od značky Ecobike, která k nám přijela v krabici ze sídla a výrobního zázemí polské značky ve Wroclavi, jsme vyzkoušeli.
PRŮKOPNÍK ELEKTROKOL
Ecobike je na trhu v moderní podobě už dobrých 15 let (jako čistě cyklistický rodinný podnik začínal s klasickými jízdními koly už před 40 lety, ovšem nyní se soustředí na elektrokola). Tuto firmu znají také čeští zákazníci a ani pro naši redakci rozhodně není neznámá: Z minulých návštěv Polska si vybavujeme, že právě Ecobike patřil k těm výrobcům, kteří se snažili trh nastartovat a elektrokola mezi veřejností zpopularizovat. Za to firmě patří velký kredit, protože rozhýbat polský elektrokolový byznys dá rozhodně větší práci než ten náš. Ačkoli trh u našich severních sousedů je zhruba čtyřnásobný, tak prodeje elektrokol tam zdaleka nejsou na takové úrovni jako u nás.
E-BIKE JAKO DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK
Nicméně i polský zákazník už o elektrokole uvažuje nejen jako o zábavné nebo sportovní atrakci, ale také jako o alternativě levného i pohodlného způsobu dopravy na krátké vzdálenosti. Spousta krátkých jízd autem by mohla být nahrazena cestováním v sedle elektrokola a vývoj k tomu opatrně a pozvolna směřuje už i na sever od našich hranic (pozor, my ale nejsme národem, který by mohl kohokoli poučovat o ochotě dojíždění a mikromobility v sedlech elektrokol, protože nás v tomto ohledu také čeká ještě spousta práce, stejně jako polské sousedy).
Značka Ecobike se vyvíjí společně s evropským e-bike oborem, nabízí elektrokola mnoha typů a také s rozličnými motorizacemi. Dále je zde flexibilní možnost výběru z baterií různých výrobců. V Evropě má Ecobike více než tři stovky obchodních partnerů a ještě o něm zcela jistě uslyšíme i u nás.
STŘEDNÍ LEPŠÍ ZADNÍHO
Nyní už pojďme k testovanému modelu. Ecobike Rhino Cruise je moderním typem elektrické skládačky, která již nespoléhá na zadní motor (i tato verze ale existuje), nýbrž do speciálního rámu, jenž lze stále přehnout v půli a dát do kompaktního tvaru, dokázala implementovat středový pohon. To má z pohledu jízdních vlastností, stability, bezpečnosti a využitelnosti zásadní výhody. Proč je středový motor na tomto typu kola lepší než zadní nábojový motor? Za prvé je to rozložení hmotnosti a umístění těžiště, čímž docílíme stability a dobrého ovládání elektrokola. Dále jsou to jízdní vlastnosti a související bezpečnost. Skládačka se středovým motorem nemá takovou tendenci zvedat odlehčený předek a převažovat jezdce dozadu. V případě defektu je rovněž snadnější demontáž zadního kola bez motoru než vytahování těžšího kola se zapleteným masivním nábojovým motorem, jenž se musí navíc ještě odpojit od baterie. V neposlední řadě je to pak jízdní projev mnohem sofistikovanějšího středového pohonu vybaveného citlivějším torzním a otáčkovým senzorem. Takový skládací e-bike potom bez problémů zdolává i strmé kopce, nezahlcuje se v nich a nepřehřívá. Mnohem snadnější je také rozjezd do prudkého stoupání anebo pomalá jízda v zahuštěné dopravě – středový motor ve srovnání se zadním doslova exceluje.
POCTIVÝ PRACANT
Použitý středový motor Bafang M210 je charakteristický svým jemnějším a méně explozivním projevem na šlápnutí než jiné silnější středové motory od tohoto výrobce. Kultivovanější projev je u takovéhoto typu elektrokola pro klidnější jízdu rozhodně dobrá věc. Motorová jednotka sama o sobě sice váží přes tři kilogramy a je to pořádný kus kovového soukolí kombinovaného s plastovými díly, nicméně je alespoň za přijatelnou cenu. Pouštět se do převratného odlehčování u motoru, který je určen pro velkosériová městská a trekingová kola, by ekonomicky nedávalo smysl a vše by se prodražilo, navíc s minimálním efektem. Točivý moment 70 Nm umí s elektrickou skládačkou zacvičit a rozhodně jí dává potřebnou podporu prakticky v jakémkoli terénu. To je přesně to, co si majitel takového kompaktního e-biku přeje. Pohonná jednotka je napájena baterií schovanou v přední, masivnější části spodní rámové trubky. Vejde se tam akumulátor o kapacitě 522 Wh anebo větší, jako v našem případě, jenž nabízí uložení až 630 Wh energie. Kdo vyznává puristický přístup k užívání elektrokola, bude mu stačit subtilní řídítkový ovladač a LCD displej DP C080. Přepíná na něm mezi pěti režimy asistence motoru, vidí dojezd, okamžitou rychlost a může třeba prostřednictvím USB napájet externí zařízení. Kdo má naopak rád hračky a chce využít možnosti ovládání a přehledu o jízdách, které mu dává aplikace BAFANG GO+, může si ji stáhnout a prostřednictvím Bluetooth se k elektrokolu přihlásit a eventuálně si umístit telefon do držáku na řídítkách a zrcadlit displej na větším formátu.
KOMPONENTY
Ekonomický mix dostupných a přitom funkčních komponentů nabízí příjemné a snadné ovládání a obsluhu. Řazení v nábojové převodovce funguje uspokojivě, i když si umíme představit hladší a rychlejší chod bez lupání a protestů. Když si na nábojové řazení zvyknete, tak tam kýžené převody nakonec začnou padat! Výborně se osvědčily brzdy a také ergonomie použitých pevných komponentů v kokpitu. Sklopení vysoké řídítkové tyče jde bez potíží, stejně jako nastavení sklonu řídítek. Rámový základ s interní kabeláží se dá snadno přeložit, sedlo zasunout a vše do sebe zapadne. Možná jsme postrádali polstrované nebo jinak připravené místo pro opření složeného kola do stabilizované polohy. Manipulace s e-bikem ve složeném stavu je taková jako s jakýmkoli jiným čtvrtmetrákovým břemenem – tedy jde to, ale omezeně. Příslušenství jako blatníky i stojánek s nosičem plní dobře svoji funkci a využijete je, za osvětlení pak budete velice rádi, jakmile jednou vyjedete před rozedněním anebo se začne náhle smrákat během návratu.
V AKCI
Jízda na skládačce je stejná jako na jiném elektrokole, jen musíte být připraveni na rychlejší, tedy strmé řízení a hbitější změny směru díky malým kolům. Jakmile to ovšem dostanete do krve, stanete se nepolapitelnými štikami v městském rybníku a nejen tam. Pozor na naklápění kola v zatáčkách nebo na šotolině. Jiné rozložení hmotnosti a výše situované těžiště jezdce i se skládačkou mohou zapříčinit nejednu zrádnou situaci. Na druhou stranu kvalitní balonové pneumatiky Schwalbe s jemným vzorkem umí hodně podržet. S podporou povedeného motoru Bafang necháte kopce za zády a s úsměvem vše stihnete. V jednotlivých režimech motoru si najde každý, co mu vyhovuje. Pro svižný pohyb se hodí BOOST nebo SPORT+, pro delší výlet TOUR nebo ECO kvůli dojezdu. Ten může být čistě teoreticky klidně až
100 kilometrů, ale jet takovou štreku v kuse na skládačce asi nebude to pravé ořechové. Rám je ovšem celkem pevný, vpředu pracuje nízkozdvihová vidlice a jízda je opravdu stabilní. Je ale třeba volit vhodný povrch a nepouštět se do krkolomných sjezdů, kde mají malá kola a kratší rozvor rámu podstatně menší stabilitu.
VERDIKT
Každý by měl mít předem rozmyšlený svůj způsob použití skládačky v každodenním životě. Pokud to dává alespoň trochu smysl a máte pro ni místo doma i v práci, tak je každý kilometr v jejím sedle prospěšný pro nás všechny. Navíc bude bavit i vaše okolí a každý z rodiny nebo přátel si ji bude chtít zkusit. Je ideální na přiblížení, zkrácení vzdálenosti anebo na pravidelné pohodové kratší jízdy, nákupy nebo návštěvy či projížďky. Zapnete, nasednete a jedete. Na rám se bez problémů směstnají jezdci různých postav, sedlová trubka jde vysunout a celkové usazení za řídítky je zpočátku nezvyklé, ale potom hrozí, že mu propadnete a život bez skládačky už nebude mít smysl! Tenhle model se značce Ecobike velmi povedl.
SPECIFIKACE:
Rám: skládací, AL slitina, hydroforming, velikost 15,5
Vidlice: RST CARVE-D-20, zdvih 50 mm
Motor: Bafang M210 (36 V, 250 W, 70 Nm)
Baterie: Li-ion, 630 Wh, 36 V
Nabíječka: Bafang 42 V / 2 A
Displej: Bafang DP C080
Kola: 20 ráfky, dráty Sapim, přední náboj Tora, zadní náboj Shimano Nexus 7
Řídítka: Promax, průměr 25,4 mm, šířka 640 mm, představec 70 mm
Gripy: VELO VLG-1985-2D3
Brzdy: Shimano MT200, hydraulické
Řazení: Shimano Nexus, 7 rychlostí
Převodovka: Shimano Nexus, 7 rychlostí, volnoběžka 16 zubů
Řetěz: KMC Z1E HX
Kliky: Prowheel 44 zubů, délka 170 mm
Sedlo: Selle Royal Freeway
Sedlovka: Promax SP-252, průměr 30,9 mm, délka 350 mm
Přední světlo: Spanninga Kendo XE 6-36V
Zadní světlo: Spanninga RL1900 XE
Nosnost: 125 kg
Příslušenství: zadní nosič, stojánek
Hmotnost: 25,1 kg
Výrobce: www.ecobike.pl
Prodejce: www.koloshop.cz
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.