Hbitá štika v městském rybníku

Pohotové a elegantní skládací elektrokolo od našich severních sousedů.

Subtilní rám a středový motor, to zní jako ideální kombinace pro městské elektrokolo. Co kdyby navíc bylo kompaktní a skládací? Právě takovou elektrickou skládačku od značky Ecobike, která k nám přijela v krabici ze sídla a výrobního zázemí polské značky ve Wroclavi, jsme vyzkoušeli. 

PRŮKOPNÍK ELEKTROKOL

Ecobike je na trhu v moderní podobě už dobrých 15 let (jako čistě cyklistický rodinný podnik začínal s klasickými jízdními koly už před 40 lety, ovšem nyní se soustředí na elektrokola). Tuto firmu znají také čeští zákazníci a ani pro naši redakci rozhodně není neznámá: Z minulých návštěv Polska si vybavujeme, že právě Ecobike patřil k těm výrobcům, kteří se snažili trh nastartovat a elektrokola mezi veřejností zpopularizovat. Za to firmě patří velký kredit, protože rozhýbat polský elektrokolový byznys dá rozhodně větší práci než ten náš. Ačkoli trh u našich severních sousedů je zhruba čtyřnásobný, tak prodeje elektrokol tam zdaleka nejsou na takové úrovni jako u nás. 

E-BIKE JAKO DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK

Nicméně i polský zákazník už o elektrokole uvažuje nejen jako o zábavné nebo sportovní atrakci, ale také jako o alternativě levného i pohodlného způsobu dopravy na krátké vzdálenosti. Spousta krátkých jízd autem by mohla být nahrazena cestováním v sedle elektrokola a vývoj k tomu opatrně a pozvolna směřuje už i na sever od našich hranic (pozor, my ale nejsme národem, který by mohl kohokoli poučovat o ochotě dojíždění a mikromobility v sedlech elektrokol, protože nás v tomto ohledu také čeká ještě spousta práce, stejně jako polské sousedy).

Značka Ecobike se vyvíjí společně s evropským e-bike oborem, nabízí elektrokola mnoha typů a také s rozličnými motorizacemi. Dále je zde flexibilní možnost výběru z baterií různých výrobců. V Evropě má Ecobike více než tři stovky obchodních partnerů a ještě o něm zcela jistě uslyšíme i u nás.

STŘEDNÍ LEPŠÍ ZADNÍHO

Nyní už pojďme k testovanému modelu. Ecobike Rhino Cruise je moderním typem elektrické skládačky, která již nespoléhá na zadní motor (i tato verze ale existuje), nýbrž do speciálního rámu, jenž lze stále přehnout v půli a dát do kompaktního tvaru, dokázala implementovat středový pohon. To má z pohledu jízdních vlastností, stability, bezpečnosti a využitelnosti zásadní výhody. Proč je středový motor na tomto typu kola lepší než zadní nábojový motor? Za prvé je to rozložení hmotnosti a umístění těžiště, čímž docílíme stability a dobrého ovládání elektrokola. Dále jsou to jízdní vlastnosti a související bezpečnost. Skládačka se středovým motorem nemá takovou tendenci zvedat odlehčený předek a převažovat jezdce dozadu. V případě defektu je rovněž snadnější demontáž zadního kola bez motoru než vytahování těžšího kola se zapleteným masivním nábojovým motorem, jenž se musí navíc ještě odpojit od baterie. V neposlední řadě je to pak jízdní projev mnohem sofistikovanějšího středového pohonu vybaveného citlivějším torzním a otáčkovým senzorem. Takový skládací e-bike potom bez problémů zdolává i strmé kopce, nezahlcuje se v nich a nepřehřívá. Mnohem snadnější je také rozjezd do prudkého stoupání anebo pomalá jízda v zahuštěné dopravě – středový motor ve srovnání se zadním doslova exceluje.

POCTIVÝ PRACANT

Použitý středový motor Bafang M210 je charakteristický svým jemnějším a méně explozivním projevem na šlápnutí než jiné silnější středové motory od tohoto výrobce. Kultivovanější projev je u takovéhoto typu elektrokola pro klidnější jízdu rozhodně dobrá věc. Motorová jednotka sama o sobě sice váží přes tři kilogramy a je to pořádný kus kovového soukolí kombinovaného s plastovými díly, nicméně je alespoň za přijatelnou cenu. Pouštět se do převratného odlehčování u motoru, který je určen pro velkosériová městská a trekingová kola, by ekonomicky nedávalo smysl a vše by se prodražilo, navíc s minimálním efektem. Točivý moment 70 Nm umí s elektrickou skládačkou zacvičit a rozhodně jí dává potřebnou podporu prakticky v jakémkoli terénu. To je přesně to, co si majitel takového kompaktního e-biku přeje. Pohonná jednotka je napájena baterií schovanou v přední, masivnější části spodní rámové trubky. Vejde se tam akumulátor o kapacitě 522 Wh anebo větší, jako v našem případě, jenž nabízí uložení až 630 Wh energie. Kdo vyznává puristický přístup k užívání elektrokola, bude mu stačit subtilní řídítkový ovladač a LCD displej DP C080. Přepíná na něm mezi pěti režimy asistence motoru, vidí dojezd, okamžitou rychlost a může třeba prostřednictvím USB napájet externí zařízení. Kdo má naopak rád hračky a chce využít možnosti ovládání a přehledu o jízdách, které mu dává aplikace BAFANG GO+, může si ji stáhnout a prostřednictvím Bluetooth se k elektrokolu přihlásit a eventuálně si umístit telefon do držáku na řídítkách a zrcadlit displej na větším formátu.

KOMPONENTY

Ekonomický mix dostupných a přitom funkčních komponentů nabízí příjemné a snadné ovládání a obsluhu. Řazení v nábojové převodovce funguje uspokojivě, i když si umíme představit hladší a rychlejší chod bez lupání a protestů. Když si na nábojové řazení zvyknete, tak tam kýžené převody nakonec začnou padat! Výborně se osvědčily brzdy a také ergonomie použitých pevných komponentů v kokpitu. Sklopení vysoké řídítkové tyče jde bez potíží, stejně jako nastavení sklonu řídítek. Rámový základ s interní kabeláží se dá snadno přeložit, sedlo zasunout a vše do sebe zapadne. Možná jsme postrádali polstrované nebo jinak připravené místo pro opření složeného kola do stabilizované polohy. Manipulace s e-bikem ve složeném stavu je taková jako s jakýmkoli jiným čtvrtmetrákovým břemenem – tedy jde to, ale omezeně. Příslušenství jako blatníky i stojánek s nosičem plní dobře svoji funkci a využijete je, za osvětlení pak budete velice rádi, jakmile jednou vyjedete před rozedněním anebo se začne náhle smrákat během návratu.

V AKCI

Jízda na skládačce je stejná jako na jiném elektrokole, jen musíte být připraveni na rychlejší, tedy strmé řízení a hbitější změny směru díky malým kolům. Jakmile to ovšem dostanete do krve, stanete se nepolapitelnými štikami v městském rybníku a nejen tam. Pozor na naklápění kola v zatáčkách nebo na šotolině. Jiné rozložení hmotnosti a výše situované těžiště jezdce i se skládačkou mohou zapříčinit nejednu zrádnou situaci. Na druhou stranu kvalitní balonové pneumatiky Schwalbe s jemným vzorkem umí hodně podržet. S podporou povedeného motoru Bafang necháte kopce za zády a s úsměvem vše stihnete. V jednotlivých režimech motoru si najde každý, co mu vyhovuje. Pro svižný pohyb se hodí BOOST nebo SPORT+, pro delší výlet TOUR nebo ECO kvůli dojezdu. Ten může být čistě teoreticky klidně až
100 kilometrů, ale jet takovou štreku v kuse na skládačce asi nebude to pravé ořechové. Rám je ovšem celkem pevný, vpředu pracuje nízkozdvihová vidlice a jízda je opravdu stabilní. Je ale třeba volit vhodný povrch a nepouštět se do krkolomných sjezdů, kde mají malá kola a kratší rozvor rámu podstatně menší stabilitu.

VERDIKT

Každý by měl mít předem rozmyšlený svůj způsob použití skládačky v každodenním životě. Pokud to dává alespoň trochu smysl a máte pro ni místo doma i v práci, tak je každý kilometr v jejím sedle prospěšný pro nás všechny. Navíc bude bavit i vaše okolí a každý z rodiny nebo přátel si ji bude chtít zkusit. Je ideální na přiblížení, zkrácení vzdálenosti anebo na pravidelné pohodové kratší jízdy, nákupy nebo návštěvy či projížďky. Zapnete, nasednete a jedete. Na rám se bez problémů směstnají jezdci různých postav, sedlová trubka jde vysunout a celkové usazení za řídítky je zpočátku nezvyklé, ale potom hrozí, že mu propadnete a život bez skládačky už nebude mít smysl! Tenhle model se značce Ecobike velmi povedl. 

SPECIFIKACE:

Rám: skládací, AL slitina, hydroforming, velikost 15,5

Vidlice: RST CARVE-D-20, zdvih 50 mm 

Motor: Bafang M210 (36 V, 250 W, 70 Nm)

Baterie: Li-ion, 630 Wh, 36 V

Nabíječka: Bafang 42 V / 2 A

Displej: Bafang DP C080

Kola: 20 ráfky, dráty Sapim, přední náboj Tora, zadní náboj Shimano Nexus 7

Řídítka: Promax, průměr 25,4 mm, šířka 640 mm, představec 70 mm

Gripy: VELO VLG-1985-2D3

Brzdy: Shimano MT200, hydraulické

Řazení: Shimano Nexus, 7 rychlostí

Převodovka: Shimano Nexus, 7 rychlostí, volnoběžka 16 zubů

Řetěz: KMC Z1E HX

Kliky: Prowheel 44 zubů, délka 170 mm

Sedlo: Selle Royal Freeway

Sedlovka: Promax SP-252, průměr 30,9 mm, délka 350 mm

Přední světlo: Spanninga Kendo XE 6-36V

Zadní světlo: Spanninga RL1900 XE

Nosnost: 125 kg

Příslušenství: zadní nosič, stojánek

Hmotnost: 25,1 kg

Výrobce: www.ecobike.pl

Prodejce: www.koloshop.cz

Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one