Poslední pětková řada BMW (historicky už dokonce v 8. generaci) je po designové i technické stránce povedená, a to napříč různými typy pohonů. Námi testovaná nejvyšší elektrická verze i5 M60 se hrdě hlásí k odkazu legendárního písmene M, které má ve vínku výkon a závodní nasazení. Sice ta pravá a zbrusu nová M5 má ještě přijít, ovšem bude to plug-in hybrid, takže na poli čistě elektrických modelů je námi testovaný sedan prozatím nejvyšším představitelem BMW řady 5.
DESIGN
Na tomto voze je špičkové a moderní všechno. Od designu a tvarů karoserie přes vstup dovnitř a celý interiér až po použitou techniku, software a naladění motoru i adaptivního sportovního podvozku. Tedy, jednu připomínku bychom měli – chybí automatické elektrické dovírání dveří a přeci jen se to někdy nepovede na první dobrou zabouchnout, když je pohyb ruky příliš šetrný. Překvapen byl i fotograf, když mu párkrát zůstaly dveře pootevřené. Odpověď řidiče jej uzemnila: „Musíš víc bouchnout. Práskni s tím jako ve stovce nebo v oltcitu…“ Jinak opravdu nemáme co vytknout. Po usazení do pohodlných sedaček jsme v centru dění před obrovským přístrojovým štítem a displejem infotainmentu i volantem s příjemně tlustým věncem. Mechanická tlačítka se už z ovládání vozu vytratila a jsou nahrazena subtilními haptickými vedle obvyklého středového kolečka ovladače iDrive. Kombinace karbonu, hliníku, čalounění a podsvětlených lišt dokáže s použitím různých motivů i skvělého audiosystému vytvořit z kabiny auta útulný pokojíček a kokpit pilota v jednom.
ENERGIE A JÍZDA
BMW i5 měří na délku 5060, na šířku 1900 a na výšku 1505 mm. Hmotnost 2,38 tuny není málo, ale přeci jen je uvnitř baterie s kapacitou 83,9 kWh (využitelná 81,2 kWh). Dva motory dávají dohromady výkon 442 kW (601 koní) s mamutím krouticím momentem 795 Nm. I přes menší, 19palcová zimní kola se dařilo přenést veškerý výkon na asfalt a my za sebou máme jeden z našich nejlepších řidičských zážitků za volanty elektrických aut. Doslova přebytek koní a zrychlení z nuly na sto za 3,5 vteřiny dokážou člověka do sedačky pořádně zamáčknout. S touto rychlou a pohodlnou střelou se dá jet velice nenápadně a bez toho, abychom jakkoli narušili plynulost provozu nebo vyvolávali dramatické situace. Auto neskutečně sedí v zatáčkách i vyšších rychlostech, má ochotu kdykoli zrychlit a zkrátit i zdánlivě dlouhou vzdálenost mezi dvěma body. Současně umí též poklidně plynout a hýčkat posádku pohodlím.
Svižné cestování má svou cenu, takže k udávané papírové spotřebě 17,7 kWh / 100 km lze rovnou 7 nebo 8 kW ještě přičíst. No a z dojezdu až 515 kilometrů zase nejméně 150 kilometrů ubrat, taková je realita. Jde to také mnohem ekonomičtěji, protože na okreskách a ve městě se nám to chvílemi dařilo, ale byla to celkem nezajímavá a nudná činnost, na kterou je vymezený čas s tímto testovacím autem příliš cenný. Vždyť i na elektrokolech jezdíme nejraději naplno na nejvyšší dva režimy motoru a počítáme s tím, že dojezd bude logicky o něco nižší. Stejný přístup jsme uplatnili i u BMW i5. V případě rychlonabíjení výkonem až 205 kW během zastávek ani není čas na nic jiného než na toaletu a vypití kávy.
VERDIKT
Jízda touto elektrickou sportovní limuzínou je opravdovým zážitkem. Co umí udělat brutální výkon, pohon všech kol, příplatková M-paket výbava, adaptivní podvozek a natáčení zadních kol s dynamickou stabilitou tohoto auta v zatáčkách, to se nedá popsat, to je prostě masakr elektrickou pilou. Auto funguje precizně, přesně a stále má nad řidičem navrch. Zahrne nás emocemi, adrenalinem i pohodlím a luxusem.
Základní cena modelu i5 začíná od 2 523 300 Kč, cena testovaného vozu je 3 300 054 Kč. Více informací na www.bmw.cz anebo u dealerů značky.