Už první zvětšení karoserie legendárního Mini do kombíkové a praktičtější verze Countryman vyvolalo mnoho
emocí a nevoli tradičních příznivců původního tvaru. Dnes sedíme v nejnovější verzi modelu Mini Countryman
SE ALL4, tedy zmíněné kombíkové variantě, která už ale žádným minivozem není. S bezmála čtyřmi a půl metry
délky je to spíše Maxi Countryman, plnohodnotný vůz pro pět osob. Ale o svůj obvyklý šarm a fun factor
naštěstí nepřišel.
DESIGN A KAROSERIE
Testovaný Countryman je vylepšen příplatkovým sportovním paketem John Cooper Works, což je ladičská dílna, jež
kdysi s upraveným Mini vyhrála Rallye Monte Carlo. Pro vozy Mini je tato rozšířená výbava nesoucí jméno slavného
zakladatele a závodníka tím, čím jsou například pro BMW modely se sportovními pakety M. Na našem výrazném
chilli red laku skvěle vyniknou veškeré designové doplňky včetně černé střechy a designových kol. Nejen řečí čísel
(délka 4445, šířka 1843 a výška 1635 mm), ale i pocitově a vnímáním hmoty je auto překvapivě velké. Alespoň
zvenku, neboť po usednutí dovnitř zjistíme, že vzadu zase tolik přebytečného místa není, velkou část prostoru na
podvozkové platformě sesterského BMW X1 zabírá přední kapota, oproti tomu prostor dole zase zlehka ukusuje
vestavěná baterie a tím i zvýšená podlaha. Zavazadelník je tudíž celkem průměrný, ale dostatečný. Typická přední
světla vozidel Mini vytvářející veselý kukuč všech předchozích modelů jsou nyní spíš trochu hranatá a bez
stříbrného rámečku, zato však s černými lemy. Nám se to líbí, protože k modernímu elektromobilu dokonalé
zakrytování a propracovaná aerodynamika patří, koneckonců je to patrné i na čumáku vozu, střeše a prazích
karoserie.
Po usednutí je v zorném poli řidiče vidět masivnější příď a připadáme si skoro jako v SUV střední třídy. Sedí se
výše, což znamená pohodlné nasedání a dobrý rozhled, ovšem pro někoho, kdo čekal sezení na podlaze jako
v motokáře nebo prvních generacích těchto vozů, to může být lehké zklamání. My jsme byli nadšeni, protože
pro nás nabízí současná podoba modelu Mini Countryman zajímavý mix mezi autem pro rodinu, volný čas,
zábavu i každodenní použití. Je to elektromobil pro fanoušky značky, kteří se budou každé ráno těšit na
nezvyklé ovládací prvky, typický oválný displej a individuální nastavení grafiky, osvětlení i jízdních režimů
nastavitelných také v mobilní aplikaci MINI app. Samotné zorientování se v infotainmentu a nastavení dá
zabrat, ale nakonec se s vozem sžijete. A jelikož za ním stojí technologie BMW a perfektní sportovní tuningové
úpravy John Cooper Works, je vůbec důvod chtít víc?
ENERGIE A JÍZDA
Nejen po estetické, ergonomické a vizuální stránce je Mini Countryman neokoukané a působivé auto. Dojem
udělá také motorizací a jízdními vlastnostmi. Základní verze má výkon 200 koní přenášených na přední kola,
ale v našem případě tu je ještě druhý motor a dalších více než 100 koní přenášených na zadek. Celkem tedy 225 kW a 306 koní. Krátkodobě v režimu Boost pro zrychlení je k dispozici až 230 kW. Díky krouticímu momentu 494 Nm vystřelí auto na stovku za 5,6 vteřiny. Energii dodává baterie o kapacitě 66,5 kWh (64,6 kWh je využitelná kapacita) a k dispozici je rychlonabíjení výkonem až 130 kW. Průměrná spotřeba při pohodovém tempu může být kolem 19 kWh na 100 km, při dynamické jízdě a nota bene ve sportovním režimu bude apetit větší.
VERDIKT
Mini je na našich silnicích stále ještě řídčeji vídaným originálem a testovaná nejsilnější elektrická verze dělá značce mezi fanoušky elektromobility dobrou vizitku. Je to všestranně použitelný, hravý, zábavný i praktický univerzál. Základní cena modelu začíná na 1 183 000 Kč, testovaná verze stojí 1 556 104 Kč se všemi příplatkovými pakety a plnou výbavou. Více na www.mini.cz.