TEST: Nejsilnější škodovka také pro e-bikery?

Praktický test elektromobilu Škoda Enyaq Coupé RS iV 4×4.

Čistě elektrický vůz Škoda Enyaq je tu s námi téměř tři roky. Mimo základní verzi představila mladoboleslavská automobilka zhruba před rokem také variantu Coupé. A to hned ve verzi RS a v nepřehlédnutelném, jedovatém a tep zvedajícím laku mamba green. Vězte, že máme co do činění s de facto nejsilnější a nejdražší sériovou škodovkou. Dva elektromotory s celkovým výkonem 220 kW/300 koní, krouticí moment 460 Nm, sportovní podvozek, adaptivní tlumiče, pohon všech čtyř kol a cena v námi testované výbavě přes 1,7 milionu korun – to je základní výčet.

STRUČNĚ A JASNĚ

Enyaq je reprezentantem módní třídy SUV-kupé a to, jak neohroženě a nadupaně vypadá na dálku, tak takový je i v reálu, po usednutí za volant a projetí. Jestliže jsme zpočátku před osobním seznámením váhali, zda tuto škodovku zařadit spíše mezi sportovní vozy, anebo ji zaškatulkovat jako rychlý rodinný automobil, tak dnes už máme jasno. Každý si vůz adaptuje do svého světa a do své uživatelské reality. Je celkem jedno, jestli jste byznysmen, rodič, biker nebo aktivní sportovec či jenom fanoušek elektrických vozů… Označení RS mu již názvem přisuzuje závodní geny, ale nejde o žádný WRC speciál, spíše jen o skvěle vybavenou a vyladěnou verzi se sportovně dokrášleným interiérem včetně třeba perfektně tvarovaných anatomických sedaček. Vyniká komplexností a vyvážeností výkonu, podvozku, výbavy, ovládacích prvků i designu a rovněž přístupností pro jezdce různých stylů. Ať v něm hodláte jezdit sportovně a dravě, anebo se přesunovat rozvážnějším tempem, budete si užívat mnohých výhod tohoto elektrického vozu.

MOTOR A KAROSERIE

Enyaq Coupé má pětidveřovou karoserii dlouhou 4,563 metru s tím, že hlavní část pro pasažéry je výškou de facto shodná s klasickým modelem Enyaq. Není tudíž třeba mít obavy o prostor uvnitř a dostatečnou rezervu nad hlavami cestujících. I na zadních sedadlech se pohodlně sedí dlouhánům. Splývavá a svažující se záď významně klesá až za B sloupky kabiny a díky kouzlení s aerodynamikou se konstruktérům podařilo dosáhnou vynikajícího koeficientu odporu vzduchu Cx 0,234 (u klasického Enyaqu je to hodnota Cx 0,257). Silueta vozu je dynamická a sportovní. Povedený odstín jedovaté mamba green barvy v kombinaci s černými lesklými prvky na doplňcích a detailech vypadá velmi dobře. Šikmé víko zavazadlového prostoru znamená jeho menší objem, ale měřeno po roletku je to jen o 15 litrů méně ve srovnání s klasickým modelem Enyaq. Větší rozdíl najdeme ve využitelném prostoru po sklopení zadních sedadel, kde máme k dispozici o téměř 100 litrů méně. Jak jsme již zmínili, tak pod kapotou najdeme dva elektromotory umístěné na přední a zadní nápravě s celkovým výkonem 220 kW. Pohony jsou napájeny z baterie o kapacitě 80 kWh (využitelných je 77 kWh).

INTERIÉR A VÝBAVA

Uvnitř auta je snadné se zabydlet, zvláště pak v jemně čalouněných a pohodlných sedačkách s integrovanými hlavovými opěrkami. Zvláště v zatáčkách a při absorpci odstředivých sil oceníte jejich oporu a to, jak dokážou podržet celé tělo. Interiér je příjemný, kombinuje semiš, alcantaru, matný i lesklý plast a designové zelené prošívání. První usednutí je směsí dojmů ze závodního vozu nebo nějakého grantourisma pro rychlé dálniční přesuny. Když uchopíme volant, tak před sebou vidíme celkem malý základní štít s nejnutnějšími ukazateli a také se na skle zobrazí head-up displej s nutnými údaji. Velikost řidičova „budíku“ zhruba 5 palců je v kontrastu s masivní 13palcovou tabulí v podobě středového displeje s perfektní grafikou a rozlišením. Na něm najdete všechny funkce a samozřejmostí je spárování telefonu přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Je tu i bohatý infotainment včetně navigace a dalších funkcí, takže případné individuální výhrady k logice tlačítek nebo rychlosti ovládání přebije pádnější argument, a sice jednoznačně skvělý audiosystém, který řidiče dokáže s tímto 300koňovým spřežením odpálit doslova do ráje…

VEZEME E-BIKE

Náš model nebyl vybaven tažným zařízením, na které bychom mohli namontovat nosič elektrokol, ani neměl střešní příčníky s možností uchycení nosiče. Nicméně jedno elektrokolo na bok v útrobách velryby, totiž Enyaqu, zmizí po sklopení opěradel druhé řady jako nic. Je-li kolo dlouhé a mohutné (například celoodpružený stroj s plusovými pneumatikami), tak stačí vyjmout přední kolo. Dovnitř se na sebe vejdou samozřejmě i dvě elektrokola, ovšem to už chce skutečně pečlivé polstrování a deky proti odření. Ale jde to.

JÍZDA A NABÍJENÍ

Nastartování, totiž nahození systému tlačítkem, a následné rozjetí je skutečným zážitkem. Škodovky jsou, ať si kdo chce, co chce říká, zkrátka skvělá řidičská auta. Od rapidu-stotřicítky nebo favorita přes feldu, fabku a oktávku až po tento bolid – to si říkáme, když hledíme do velkého zpětného zrcátka a vzpomínáme na všechny exempláře domácí automobilky, které nám prošly rukama. Dnešní nejmodernější a nejrychlejší škodovka je neskutečně vyvážená. Ať už se rozjíždíte z nuly a postupně vnímáte přibývající rychlost, anebo plujete krajinou či kopírujete trajektorii klikatých zatáček někde v kopcích. Jednak máte kdykoli možnost abnormálně zrychlit, a jedno jestli z 20 km/h anebo ze 120 km/h (omezovač fixuje maximální rychlost na hodnotě 180 km/h, což ani na veřejných komunikacích běžně nevyužijete). Druhým faktorem je obrovská jistota podvozku. To auto se zkrátka nedá při „běžně svižné“ jízdě utrhnout z asfaltu, skutečně sedí jako na kolejích. Zradit může ztráta adheze nebo gravitační zákon, jenž by více než dvoutunovou krabici prostě v jeden okamžik mohl poslat ven ze silnice. Ale i tak by spolu s řidičem o setrvání na vozovce statečně zabojovaly veškeré asistenční systémy a lepivý vzorek širokých pneumatik. Občas na asfaltu vnímáme hučení 21palcových kol a třeba na kočičích hlavách opravdový hukot a dusot na nerovnostech nebo dlažbě. Stejně tak při dálničních rychlostech vnímáme aerodynamický hluk, ale to je spíš kvůli tomu, že není nijak potlačen zvukem vytočeného spalovacího motoru. Elektrický motor totiž v kabině neslyšíte. Enyaq jsme nabíjeli v domácím prostředí ze třífázové zásuvky a potom na veřejných nabíječkách s výkonem 150 kW (dle zobrazených dat a statistik zvládne toto vozidlo přijmout maximálně 135 kW/h, takže rezervy v rychlosti nabíjení samozřejmě ještě jsou, a to nemluvíme o možném zvětšení baterie a přechodu na akumulátorovou platformu s kapacitou 100 kWh v rámci koncernu VW). To pak bude dojezd opravdu zajímavý, neboť nyní činí něco přes 300 km podle stylu jízdy a vnějších podmínek.

VERDIKT

Jaké to bylo? Ještě lepší, než jsme doufali, a to opravdu nechceme být patetičtí a nekritičtí vůči domácí značce. Nicméně Enyaq je skutečně povedeným elektromobilem. Svezení v jeho RS verzi bylo zážitkem. Nicméně pokud bychom si mohli vybrat, tak na každodenní ježdění a praktické používání bychom možná sáhli po klasickém Enyaqu s nižším výkonem, který se stejnou baterií dokáže ujet o takřka 100 kilometrů delší trasu než tato nejsilnější verze.

Více informací na www.skoda-auto.cz anebo u dealerů značky.

 

PRO:   

-výkon a pružné zrychlení

-komfort a pohodlí

-neohrožený podvozek

-design a zpracování

 

PROTI:

-sklon zadních dveří ubírá prostor zavazadelníku

-vyšší hmotnost = nepoddajnost na členité trati

-osvětlený čelní panel působí trochu pouťově

 

Text: Ondřej Vysypal, foto: Pavel Urbášek

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one