Model ID.3 je pro Volkswagen průkopnickým vozem, se kterým koncern rozjížděl boom elektromobility. Není to vlajková loď v pravém slova smyslu ani frontový image model (tím jsou ID. Buzz a nová limuzína ID.7), ale je to prostě matador. Po čtyřech letech přichází jeho modernizace a velmi lehký facelift v podobě testovaného modelu Volkswagen ID.3 Pro S. Cena základní verze klesla pod milion korun, aby mohl uspět v nabité konkurenci.
DESIGN A KAROSERIE
Tento 4,2 metru dlouhý hatchback se zadním pohonem na podvozkové elektromobilní platformě MEB vypadá větší, než ve skutečnosti je. Je to dáno šikovně navrženým klínovitým tvarem karoserie a také koly vystrčenými až do rohů. Na přídi nyní lépe vyniknou moderní natáčecí světla pro automatické svícení, na zádi se povedlo lampy upravit tak, aby auto opticky ještě o něco rozšířily. Siluetu prodlužuje i černá střecha přecházející v kompaktní přesah nebo jakýsi střešní spoiler až nad zadní dveře. V kombinaci s veselými barevnými odstíny, kterých je v konfigurátoru na výběr celá paleta, to působí povedeně a vybere si každý. Špičkový design je dotažený i uvnitř. Vše původní bylo tvarově ponecháno, ale vylepšilo se změkčení některých částí palubní desky a obložení, v hojné míře z recyklovaných plastů a s vyloučením živočišné kůže. Uvnitř je příjemně a ID.3 má dar vykouzlit u každého pasažéra lehký a takřka nevědomý úsměv, kdykoli nasedne. Jemné čalounění sedaček s integrovanými opěrkami a designovými otvory doslova hladí a současně v zatáčce celkem dobře podrží sedací partie a záda řidiče i spolujezdce. Pohodlné posezení mají díky nadprůměrnému rozvoru také cestující vzadu, a to i dlouháni. Ještě dodejme, že u variant ID.3 Pro (základní verze s cenou 999 900 Kč) a akumulátorem 58 kWh se dozadu posadí standardně tři osoby. U verzí ID.3 Pro S (to je i námi testovaný vůz se základní cenou 1 270 900 Kč) jsou vzadu pouze dvě místa k sezení, a to kvůli větší baterii s kapacitou 77 kWh.
ENERGIE A JÍZDA
Od modernizované verze si značka hodně slibuje. A tím, že dokázala zlevnit, mohly by se prodeje jejích elektromobilů včetně tohoto modelu začít výrazněji hýbat. Skvělý podvozek je pohodlný na nerovnostech a současně pevný, akurátně tuhý v zatáčkách, kde sedí jako na kolejích. Že ID.3 exceluje hlavně ve městě díky krátkým převisům karoserie a malému poloměru otáčení, to si však budete myslet jen do chvíle, než začnete najíždět na dálnici. Zrychlení je nekompromisní, auto ještě v připojováku hbitě vyrovnává rychlost s ostatními, a než dobliká levý blinkr, tak už jste ve 130 kilometrech za hodinu dávno bezpečně zařazeni v pruhu a užíváte si tichou a plavnou jízdu. Pokročilý asistent řízení umí auto držet v pruzích a také dokáže samočinně zaparkovat. Ovládání vozu je příjemné, head-up displej nabízí také přidané funkce rozšířené reality, například promítne šipky při navigaci. Motor s výkonem 150 kW (204 koní) stačí na to, abyste s tímto dvoutunovým agilním vozem jezdili svižně po městě i na delší trasy. Průměr se dá i tak udržet výrazně pod 20 kWh na sto kilometrů, i po dálnicích jsme měli dojezd přes 400 km, na okreskách přes 500 km bez většího odříkání. Dietní ekojízdu jsme nezkoušeli moc dlouho, ale ve městě a při klidné jízdě se dá dostat na 13 kWh / 100 km. U silnějších verzí S je k dispozici rychlé nabíjení výkonem až 170 kW, u základních modelů s menší baterií zůstává 120 kW.
VERDIKT
Důvodů pro koupi VW ID.3 je mnoho. Jezdí naprosto fantasticky, lehce a svižně a výkonu má tak akorát. Může sloužit jako hlavní auto pro jednoho nebo pro dva, případně jako alternativní a bezemisní přibližovadlo na krátké vzdálenosti pro rodiny, protože i vzadu se dá pohodlně cestovat. Více informací na www.volkswagen.cz anebo u dealerů značky.