Proč to nešlo dříve, ptá se každý, kdo poprvé spatří novou limuzínu Volkswagen ID.7. Přiblíží ruku k ladně zapuštěné klice dveří, která ihned sama vyskočí, usedne do interiéru, tlumeně za sebou zabouchne dveře a rozjede se v tomto bez čtyř centimetrů pětimetrovém elektrickém voze. Nejvyspělejší z elektrických modelů značky je dostupný v provedení sportback, které jsme testovali (konkrétně varianta VW ID.7 Pro People), a také ve verzi kombi neboli Tourer.
DESIGN A KAROSERIE
Propracované tvary karoserie v černé metalíze Grenadilla vyzařují luxus a také dynamiku. Vyspělé světlomety IQ. LIGHT LED Matrix jsou propojeny LED linkou vzadu i vpředu, což je moderní a efektní prvek. Celý vůz je hladký a krásně omletý jako balvan ze dna horské řeky. Vynikající koeficient odporu vzduchu 0,23 je základem pro efektivitu a dlouhý dojezd. Zmínili jsme délku 4961 mm, na výšku je to 1534 mm, na šířku 1862 mm, rozvor činí 2971 mm a hmotnost je 2,17 tuny.
Uvnitř je všechno jinak než v nižších modelech řady ID. Jsme v říši jednoduchosti, funkčnosti a prémiovosti. Místa je uvnitř na rozdávání vpředu i na zadních sedadlech. Nic jiného snad ani v pětimetrové luxusní manažerské limuzíně nelze očekávat. Ztvárnění interiéru je stejně jako zvenku v černé barvě Soul. Všude jsou měkčené a příjemné materiály, do značné míry recyklované. Sedačky jsou pohodlné a vpředu skutečně komfortní. Nechybí schránky pro uložení drobností, přihrádky, místo pro lahev, bezdrátové dobíjení telefonu, rychlé zásuvky USB-C.
Před řidičem je jemná horizontální linie a výdechy klimatizace, ovšem bez směrových páček pro regulaci – vše se nastavuje v menu. Klasické výdechy s táhly jsou pouze pro posádku vzadu. Součástí této linie je přímo před řidičem subtilní přístrojový displej se základními údaji, zbytek je promítán na sklo ve formě head-up displeje s rozšířenou realitou. Přístrojový panel není potřeba, středobod dění je na středovém panelu a novém, perfektně čitelném 15palcovém displeji. Rychle a svižně funguje infotainment, takže i největší kritici značky musí utichnout a spokojeně se proklikávat vším, co potřebují. Nejčastěji používané funkce jsme umístili přímo na lištu na displeji pro snadný přístup. Funguje také aplikace pro mobilní telefon se stavem baterie a průběhem dobíjení a rovněž hlasový asistent IDA.
ENERGIE A JÍZDA
Volkswagen ID.7 nyní disponuje inovovaným motorem známým z menších modelů ID.4 a ID.5. Ačkoli bude brzy ve výkonnější verzi a s větší baterií, tak nyní máme rozdány tyto karty: 210 kW (286 koní), krouťák 545 Nm, pohon zadních kol a baterii s kapacitou 82 kWh, z čehož je reálně využitelných 77 kWh. Výkon a akcelerace plně dostačují k tomu, aby byla možnost bezpečně předjíždět a snadno a neúnavně udržovat požadovanou rychlost. Hlavní kouzlo je v ekonomice provozu a spotřebě i možnosti rychlého nabíjení až 170 kW.
VERDIKT
Necháváme se hýčkat absolutním tichem a komfortem, jedeme po dálnici maximálně předpisových 130 km/h, využíváme rekuperaci i plachtění a v cíli máme spotřebu pod 20 kWh / 100 km podle toho, jaký má trasa profil a jak moc testujeme dynamické zrychlení. Ve městě to může být o 5 kW na 100 km méně, ve smíšeném režimu je reálný průměr mezi 17-18 kWh / 100 km s tím, že občas využijeme zrychlení z nuly na stovku za 6,5 vteřiny a nijak se nešidíme při vychutnávání si tohoto sladkého dortu. Výrobce dokonce hlásí kombinovanou spotřebu 14,2 kWh / 100 km s dojezdem až 615 km. My jako B družstvo akceptujeme vyšší průměr, menší dojezd, ale požadujeme radost z jízdy tímto vysoce komfortním vozem, navíc s parádní panoramatickou střechou Smart Glass. Cena začíná na 1 329 900 Kč (VW ID.7 Pro Limited), testovaná verze ID.7 Pro People vyjde na 1 531 900 Kč. Více informací na www.volkswagen.cz anebo u dealerů značky.