Ne, nejsme v 60. letech minulého století a nejedeme ikonickým minibusem VW Bus zvaným Bulli s partou dalších hippies na louku vstříc zábavě a veselí (i když na té louce a u lesa jsme také byli, tábořili, tančili a zpívali a pohodlně ve voze přespali…). Sedíme v jednom z nejlepších a nejodvážnějších aut, která konzervativní značka Volkswagen v poslední době vyprodukovala. V podobě modelu ID. Buzz vypustila do světa jedinečné pětimístné vozidlo, které se hlásí k odkazu zmíněného minibusu, má originální design, nabízí svezení jako v běžném osobním nebo SUV elektromobilu a současně je variabilní pro práci, rodinnou mobilitu i zábavu a kempování. Nyní existuje také užitková varianta ID. Buzz Cargo a na podzim bude možné objednávat i prodlouženou verzi se sedmi místy a větší baterií. Na začátku příštího roku pak bude k objednání varianta GTX s pohonem všech čtyř kol.
STRUČNĚ A JASNĚ
Buzzík nebo Buzz Rakeťák, jak mu beztak dříve nebo později začnete říkat, měří na délku 4,7 metru, tedy stejně jako osobní vůz VW ID.4 a jen o pár centimetrů více než Škoda Enyaq Coupé. Široký je jak vysoký, tedy necelé dva metry. Koncernová platforma MEB (shodná pro vozy VW ID. nebo Škoda Enyaq) mu přisuzuje i výkonové parametry, tedy motor se 150 kW pohánějící zadní nápravu a baterii s kapacitou 82 kWh, přičemž využitelných je 76,6 kWh. Kola jsou vystrčená do rohů karoserie a rozvor s hodnotou 2 989 mm zajišťuje vynikající stabilitu, pohodlí a opravdu plavnou jízdu. Přitom obratný je ID. Buzz také a díky průměru otáčení pouhých 11 metrů užasnete nad tím, jak nesmírně šikovný je v městském provozu během průjezdů uličkami nebo při parkování.
INTERIÉR A VÝBAVA
Design venku i uvnitř, to je doslova zjevení. Možná o to větší, že k němu našli odvahu právě u Volkswagenu. Když ale ta tradice s minibusem Bulli existuje, proč si nenaostřit tužku a nepokračovat znovu v odvážných křivkách a liniích i dnes… Na autě ani v něm zkrátka není nic nudné, šedivé, univerzální nebo studené. Ať už jde o barevné varianty nebo navazující interiér, čalounění, výplně, úchyty a další dílčí části, je to zábavný, oku lahodící a úsměvy vyvolávající výsledek. V autě jsou využity recyklované plasty a pouze umělá kůže. Veškeré CO2 vyprodukované továrnou na výrobu jednoho vozu je adekvátně kompenzováno investicí do certifikovaných ekologických projektů.
Pracoviště řidiče je přehledné. Vše potřebné vidíme na středové konzole s malým displejem a další obsluhu vozu provádíme v infotainmentu na 12palcovém displeji uprostřed. Novinářské vozy bývají luxusně vybaveny, takže ani zde nechyběla spousta příplatkových paketů. My jsme nejvíce ocenili ambientní osvětlení, špičková světla a také veškeré elektronické asistenty a adaptivní tempomat.
MOTOR, JÍZDA A NABÍJENÍ
Výkon je již zmíněných 150 kW (204 koní) a k dispozici je krouticí moment 310 Nm. Díky tomu má ID. Buzz velmi slušnou dynamiku. Není to trhač asfaltu, ale v městském provozu rozhodně exceluje, stejně jako na klikatých okreskách v kopcích. Navzdory hmotnosti téměř 2,5 tuny není s plynulým zdoláváním kopců ani se stabilitou v zatáčkách sebemenší problém. Buzzík jede jako po kolejích, baterie vyskládaná v podlaze mezi koly tlačí těžiště dolů, za volantem jste jako ve sportovním
SUV a díky hbitému a komunikativnímu řízení snadno vedete vůz z jedné zatáčky do druhé. Využitelná kapacita baterie 76,6 kWh dovoluje ujet přes 420 kilometrů, ale spíše v mírném terénu, plynulém tempu a optimální rychlosti, kde nehraje takovou roli aerodynamický odpor. Ten se na spotřebě podílí daleko větší měrou než hmotnost, takže během dálničních přesunů rychlostí kolem 130 km/h počítejte s dojezdem spíše kolem 250 kilometrů, v zimě ještě méně. Nabíjet umí rychlostí až 170 kW za hodinu, takže elektřinu lze dobít velmi rychle a za pár desítek minut být zase nejméně na 80 procentech kapacity. Palubní nabíječka má výkon 11 kW a konektory jsou CCS Combo a Mennekes.
VEZEME E-BIKE
Z pohledu přepravy elektrokol lze využít velký nákladový prostor vzniklý sklopením zadní řady sedadel. Tento obývák, ložnice nebo sklad na kolech má po sklopení druhé řady objem 2 205 litrů. Využíváme-li pouze klasický zavazadelník za zadními sedadly, je jeho objem poloviční s hodnotou 1 121 litrů. Díky přidané podlaze nebo spíše mezipatru v kufru vzniká rovná plocha, kterou lze využít jako velké a pohodlné lůžko pro přespání a kemping. Manipulace s elektrickými bočními dveřmi i sedadly je velice snadná. U řidiče nechybí zásuvka na 12 a 230 V a po celém voze je celkem 7 USB-C portů pro nabíjení telefonů a dalších zařízení. Pokud se rozhodnete převážet elektrokola na nosiči vzadu, tak snadno jedním stiskem tlačítka vyklopíte tažné zařízení. Ani se dvěma elektrokoly na nosiči, posádkou a bagáží nemá ID. Buzz sebemenší problém, může totiž táhnout až tunový bržděný přívěs.
VERDIKT
Tušili jsme, že řídit ID. Buzz bude zážitek, ale že nás tento veselý minibus doslova vystřelí z bot, to jsme nečekali. Více než u jakéhokoli jiného elektromobilu u něj platí, že může být právě tím přibližovadlem, které zrovna potřebujete. Zvládnete s ním denně jezdit do centra města na byznys schůzky, může fungovat jako obří nákupní taška nebo rodinný vůz pro svážení dětí. Dá se s ním jet na výpravu do hor i s elektrokoly anebo na romantickou přespávačku ve volné přírodě někde u lesa nebo u rybníka. Investice do tohoto vozu není malá, protože základní cena je 1 593 854 Kč včetně DPH (u užitkové verze ID. Buzz Cargo je to 1 236 741 Kč bez DPH). Námi testovaná varianta s příplatkovou výbavou byla oceněna na 1 715 441 Kč bez DPH, což znamená finální cenu i s daní přes 2 miliony korun. Vězte ale, že ID. Buzz je autem, které má obrovský přesah a je skutečně variabilní a přizpůsobivé podle vašich představ. Navíc disponuje zázračnou schopností usnadnit život a vnést do něj více barev, emocí, úsměvů i zážitků. A to se vyplatí!
Více informací na www.vw-uzitkove.cz anebo u dealerů značky.
PRO
- osobitý design a duch celého vozu
- multifunkční auto využitelné pro práci i volný čas
- příjemné a pohodlné
PROTI
- dosud není k dispozici delší verze se 7 místy ani varianta pohonu 4×4
- vyšší cena
Text: Ondřej Vysypal, foto: Pavel Urbášek