TEST: Výrobna úsměvů a emocí na kolech

Jedinečný, osobitý, odvážný a mimořádně praktický elektrický Volkswagen ID. Buzz.

Ne, nejsme v 60. letech minulého století a nejedeme ikonickým minibusem VW Bus zvaným Bulli s partou dalších hippies na louku vstříc zábavě a veselí (i když na té louce a u lesa jsme také byli, tábořili, tančili a zpívali a pohodlně ve voze přespali…). Sedíme v jednom z nejlepších a nejodvážnějších aut, která konzervativní značka Volkswagen v poslední době vyprodukovala. V podobě modelu ID. Buzz vypustila do světa jedinečné pětimístné vozidlo, které se hlásí k odkazu zmíněného minibusu, má originální design, nabízí svezení jako v běžném osobním nebo SUV elektromobilu a současně je variabilní pro práci, rodinnou mobilitu i zábavu a kempování. Nyní existuje také užitková varianta ID. Buzz Cargo a na podzim bude možné objednávat i prodlouženou verzi se sedmi místy a větší baterií. Na začátku příštího roku pak bude k objednání varianta GTX s pohonem všech čtyř kol.

STRUČNĚ A JASNĚ

Buzzík nebo Buzz Rakeťák, jak mu beztak dříve nebo později začnete říkat, měří na délku 4,7 metru, tedy stejně jako osobní vůz VW ID.4 a jen o pár centimetrů více než Škoda Enyaq Coupé. Široký je jak vysoký, tedy necelé dva metry. Koncernová platforma MEB (shodná pro vozy VW ID. nebo Škoda Enyaq) mu přisuzuje i výkonové parametry, tedy motor se 150 kW pohánějící zadní nápravu a baterii s kapacitou 82 kWh, přičemž využitelných je 76,6 kWh. Kola jsou vystrčená do rohů karoserie a rozvor s hodnotou 2 989 mm zajišťuje vynikající stabilitu, pohodlí a opravdu plavnou jízdu. Přitom obratný je ID. Buzz také a díky průměru otáčení pouhých 11 metrů užasnete nad tím, jak nesmírně šikovný je v městském provozu během průjezdů uličkami nebo při parkování.

INTERIÉR A VÝBAVA

Design venku i uvnitř, to je doslova zjevení. Možná o to větší, že k němu našli odvahu právě u Volkswagenu. Když ale ta tradice s minibusem Bulli existuje, proč si nenaostřit tužku a nepokračovat znovu v odvážných křivkách a liniích i dnes… Na autě ani v něm zkrátka není nic nudné, šedivé, univerzální nebo studené. Ať už jde o barevné varianty nebo navazující interiér, čalounění, výplně, úchyty a další dílčí části, je to zábavný, oku lahodící a úsměvy vyvolávající výsledek. V autě jsou využity recyklované plasty a pouze umělá kůže. Veškeré CO2 vyprodukované továrnou na výrobu jednoho vozu je adekvátně kompenzováno investicí do certifikovaných ekologických projektů.

Pracoviště řidiče je přehledné. Vše potřebné vidíme na středové konzole s malým displejem a další obsluhu vozu provádíme v infotainmentu na 12palcovém displeji uprostřed. Novinářské vozy bývají luxusně vybaveny, takže ani zde nechyběla spousta příplatkových paketů. My jsme nejvíce ocenili ambientní osvětlení, špičková světla a také veškeré elektronické asistenty a adaptivní tempomat.

MOTOR, JÍZDA A NABÍJENÍ

Výkon je již zmíněných 150 kW (204 koní) a k dispozici je krouticí moment 310 Nm. Díky tomu má ID. Buzz velmi slušnou dynamiku. Není to trhač asfaltu, ale v městském provozu rozhodně exceluje, stejně jako na klikatých okreskách v kopcích. Navzdory hmotnosti téměř 2,5 tuny není s plynulým zdoláváním kopců ani se stabilitou v zatáčkách sebemenší problém. Buzzík jede jako po kolejích, baterie vyskládaná v podlaze mezi koly tlačí těžiště dolů, za volantem jste jako ve sportovním
SUV a díky hbitému a komunikativnímu řízení snadno vedete vůz z jedné zatáčky do druhé. Využitelná kapacita baterie 76,6 kWh dovoluje ujet přes 420 kilometrů, ale spíše v mírném terénu, plynulém tempu a optimální rychlosti, kde nehraje takovou roli aerodynamický odpor. Ten se na spotřebě podílí daleko větší měrou než hmotnost, takže během dálničních přesunů rychlostí kolem 130 km/h počítejte s dojezdem spíše kolem 250 kilometrů, v zimě ještě méně. Nabíjet umí rychlostí až 170 kW za hodinu, takže elektřinu lze dobít velmi rychle a za pár desítek minut být zase nejméně na 80 procentech kapacity. Palubní nabíječka má výkon 11 kW a konektory jsou CCS Combo a Mennekes.

VEZEME E-BIKE

Z pohledu přepravy elektrokol lze využít velký nákladový prostor vzniklý sklopením zadní řady sedadel. Tento obývák, ložnice nebo sklad na kolech má po sklopení druhé řady objem 2 205 litrů. Využíváme-li pouze klasický zavazadelník za zadními sedadly, je jeho objem poloviční s hodnotou 1 121 litrů. Díky přidané podlaze nebo spíše mezipatru v kufru vzniká rovná plocha, kterou lze využít jako velké a pohodlné lůžko pro přespání a kemping. Manipulace s elektrickými bočními dveřmi i sedadly je velice snadná. U řidiče nechybí zásuvka na 12 a 230 V a po celém voze je celkem 7 USB-C portů pro nabíjení telefonů a dalších zařízení. Pokud se rozhodnete převážet elektrokola na nosiči vzadu, tak snadno jedním stiskem tlačítka vyklopíte tažné zařízení. Ani se dvěma elektrokoly na nosiči, posádkou a bagáží nemá ID. Buzz sebemenší problém, může totiž táhnout až tunový bržděný přívěs.

VERDIKT

Tušili jsme, že řídit ID. Buzz bude zážitek, ale že nás tento veselý minibus doslova vystřelí z bot, to jsme nečekali. Více než u jakéhokoli jiného elektromobilu u něj platí, že může být právě tím přibližovadlem, které zrovna potřebujete. Zvládnete s ním denně jezdit do centra města na byznys schůzky, může fungovat jako obří nákupní taška nebo rodinný vůz pro svážení dětí. Dá se s ním jet na výpravu do hor i s elektrokoly anebo na romantickou přespávačku ve volné přírodě někde u lesa nebo u rybníka. Investice do tohoto vozu není malá, protože základní cena je 1 593 854 Kč včetně DPH (u užitkové verze ID. Buzz Cargo je to 1 236 741 Kč bez DPH). Námi testovaná varianta s příplatkovou výbavou byla oceněna na 1 715 441 Kč bez DPH, což znamená finální cenu i s daní přes 2 miliony korun. Vězte ale, že ID. Buzz je autem, které má obrovský přesah a je skutečně variabilní a přizpůsobivé podle vašich představ. Navíc disponuje zázračnou schopností usnadnit život a vnést do něj více barev, emocí, úsměvů i zážitků. A to se vyplatí!

Více informací na www.vw-uzitkove.cz anebo u dealerů značky.

         PRO

  • osobitý design a duch celého vozu
  • multifunkční auto využitelné pro práci i volný čas
  • příjemné a pohodlné

         PROTI

  • dosud není k dispozici delší verze se 7 místy ani varianta pohonu 4×4
  • vyšší cena

Text: Ondřej Vysypal, foto: Pavel Urbášek

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one