Když jsem v roce 2007 zahájil tehdy úplně nový projekt ekolo.cz a začal jsem se věnovat konstrukci, prodeji a vůbec první osvětě elektrokol na našem trhu, tak v USA začala hypoteční krize. V následujících několika letech se rozšířila po celém světě. Tato krize vedla k útlumu prodejů takřka veškerého spotřebního zboží až na několik výjimek. Elektrokolům, která tenkrát byly naprostou evropskou novinkou, se dařilo na úkor mechanických jízdních kol velmi dobře a z roku na rok zaznamenávala dvojciferné procentuální nárůsty prodejů. Teď se píše rok 2023, kolem nás zuří inflační krize, ale prodeje elektrokol neklesají – právě naopak. Pojďme si stručně říct, jaký byl uplynulý rok a co se dá letos v našem segmentu vůbec čekat.
Situace v Česku
I přes válečnou vřavu a blbou náladu prodej elektrokol loni neklesl, naopak zřejmě povyrostl o několik procent na přibližně 130 000 kusů. To je asi 40 % všech prodaných jízdních kol na domácím trhu. Firmy už mají k dispozici hodně komponentů, fatální výpadky jsou zažehnány, a tak jde výroba od ruky. Z toho profituje zákazník, který má netradičně obrovský výběr již na začátku roku. Protože je ještě před sezonou a obchodníci chtějí točit peníze, může někdo dokonce i trochu licitovat o ceně.
Největšími českými výrobci jsou Crussis a Bike Fun International, jenž vyrábí značky Rock Machine a Superior. Ti mají dohromady necelou polovinu trhu. Ze zahraničních značek se tradičně nejlépe dařilo brandům Cube, Haibike a Giant, ale díky vysoké poptávce na západních trzích byly dodávky pro českého zákazníka často zpožděné. Nejčastějším modelem elektrokola na českém trhu je horské eMTB (cca 65 %), z toho 10 % jsou celoodpružené modely. Následují trekingové a krosové modely (25 %) a o zbylých 10 % se potom dělí městská, skládací, nákladní a dětská elektrokola.
Prodeje v EU
Podle předběžných statistik se v Evropské unii loni prodalo přes 6 milionů elektrokol. To by znamenalo že se Česko podílí asi z 2,5 procent. Největším trhem je tradičně a s velkým náskokem Německo, které předloni hlásilo prodej cca 1,3 milionu elektrokol. Obecně zde jsou nejprodávanější typy elektrokol městské a cestovní stroje, které tvoří ¾ trhu. K výraznému snížení prodejů elektrokol došlo ve Velké Británii, kde číslo spadlo na 155 tisíc kusů, což je pouze 8 % z celého objemu prodejů jízdních kol. Na vině tohoto propadu je složitá celní situace a s tím spojené podstatné zvýšení cen elektrokol. Po mnoha letech stagnace se začínají probouzet trhy ve střední Evropě a slovenští a polští výrobci, jako je Kellys Bicycles, Ecobike, Kross nebo Geobike se stále více orientují výhradně na elektrokola.
Krachy a pády
V každém podnikání nalezneme vítěze, ale i ty poražené. Po dvou letech fungování a slibném začátku měla kvůli konkurzu společnosti BP Lumen skončit i mladá česká značka Levit. Nakonec se bude platební neschopnost a úpadek úpické firmy řešit reorganizací. Strategickým partnerem a investorem zkrachovalé firmy se stane olomoucký Olpran, věřitelé budou vyplaceni a značka Levit snad bude pokračovat – tolik informace známé do uzávěrky tohoto vydání. Například značka Apache, dříve vyráběná firmou BP Lumen, už druhým rokem úspěšně pokračuje samostatně a plně v režii svého majitele Vladimíra Míky. Značce Apache se daří vyrábět atraktivní elektrokola, po kterých se vždy jen zapráší.
Krach se nevyhnul ani jednomu z největších německých výrobců cenově atraktivních jízdních kol a elektrokol, společnosti Cycle Union a její značkám Prophete, Kreidler nebo Rabeneick. Firma na sebe podala insolvenční návrh v prosinci a dodnes není jasné, zda bude výroba ve vlastní továrně pokračovat. Problémy mají i značky, které jsou zásobovány prostředky z kapes rizikového kapitálu. Vizuálně atraktivní nizozemsko-americká značka Van Moof aktuálně musela požádat své investory o další prostředky na fungování (k již vyplaceným, v přepočtu zhruba 4 miliardám korun…).
Krádeže a strašení
Od letošního roku by měla Policie ČR sledovat zvlášť případy nehod na elektrokole anebo s účastí elektrokol a také samostatně evidovat krádeže elektrokol. V médiích můžeme zaznamenat stále více článků právě na téma nehod na elektrokolech, které jsou mnohdy zbytečně zveličovány a dávány za vinu stáří jezdců, rychlosti jízdy anebo faktu, že se jednalo o „nebezpečné“ elektrokolo. Bude zajímavé sledovat, zda se bude v početní statistice jednat o tak markantní skupinu, jak se to snaží některé státní orgány a média vykreslit.
Podle dat policie bylo v roce 2021 odcizeno na území Prahy 1300 jízdních kol a elektrokol, loni už to bylo asi o 10 % více. Objasněnost zůstává kolem zanedbatelných 5 procent. Jaký podíl na tomto počtu mají krádeže elektrokol, to se dozvíme snad příští rok. Vedle pojištění elektrokola proti zničení a krádeži se čím dál tím více prosazují v motoru integrované GPS chipy připojené k baterii elektrokola a schopné fungovat zcela autonomně bez zásahu provozovatele. A v případě odcizení velmi rychle identifikovat, kde se kolo nachází. Je veřejným tajemstvím, že většina převážně dražších elektrokol je z republiky vyvážena a zhruba do 12 hodin po odcizení opouští území ČR a míří většinou do Polska a na Slovensko.
Nové segmenty a očekávání
Za posledních několik let došlo k zásadnímu vývoji v kapacitách baterií. Ještě před 5 lety byla za velkou považována kapacita 0,5 kWh (500 Wh). Ta je nyní brána jako minimální akceptovatelná a čím dál více značek začíná nabídku na 600–700 Wh. S nástupem nákladních elektrokol pro transport těžkého nákladu se dostávají ke slovu kapacity baterií vysoko nad 1000 Wh. Vedle toho je zde segment silničních anebo speciálních sportovních elektrokol, kde je požadavek na slabší motor a co nejnižší hmotnost. Vestavěné baterie mají často kapacitu pouze 250–350 Wh.
Monotube & e-SUV
Relativně novým, ale již velmi dobře obsazeným a dodávaným segmentem jsou elektrokola s monotube rámem. Ještě nedávno bylo na takto konstruovaná elektrokola pohlíženo jako na městská, ale nyní dostává kategorie těchto nízkonástupových strojů mnoho podob. Jedná se o skvěle vybavená a univerzální trekingová, městská i horská elektrokola. Díky takové úpravě nabídnou daleko větší všestrannost, tedy jak skvělou prostupnost terénem, tak možnost využití pro každodenní dopravu ve městě. Dalším zajímavým segmentem, který se prosazuje v nabídce výrobců, jsou odolná a plně vybavená elektrokola, často celoodpružená, označovaná jako e-SUV. Takové modely jsou určené pro jezdce, kteří se pohybují v různém terénu a chtějí e-bike využívat pro dobrodružství i transport bagáže anebo nákupu. V tomto segmentu působí velcí hráči jako Trek, Haibike, Giant, Bianchi nebo Canyon. Dokonce existují i ekonomicky zajímavější alternativy domácích značek, například Apache, Leader Fox nebo Agogs…
Text: Jakub Ditrich
Foto: archiv Shimano, Giant