Již před několika lety se elektrokola bezpečně a natrvalo usadila v cyklistice. Většina lidí chápe jejich využití, víceméně všichni se sžili s jejich přítomností na cyklostezkách a silnicích a dnes už se jen řeší správné nastavení pravidel jejich používání. Elektrokola jsou zkrátka všude a nabídka se rozšiřuje. Nastupují nové vlny, jako je rozvoj silničních nebo gravelových elektrokol, e-SUV modelů anebo další velký rozvoj nákladních elektrokol. Ta zde sice byla již mnohem dříve a v některých západních zemích je jejich nákup štědře dotován vládami nebo městy, ale v posledním roce hrají první housle. Výrobci často přicházejí se zajímavými nápady a obdivuhodnými kreacemi. Dbá se také na funkčnost i praktičnost. Díky motoru již není hmotnost a šířka plášťů tím zásadním faktorem, na důležitosti naopak získává praktické využití, pohodlný posed i komfort jízdy.
Menší je obratnější
Doposud jsme byli zvyklí, že se v cyklistice zvětšovaly jak průměry kol, tak i kupříkladu šířka plášťů nebo velikosti kazet, případně rostla a roste kapacita baterií. Větší je jaksi vnímáno jako lepší. Celý tento vývoj dává v zásadě smysl, ale skutečně se dá aplikovat na všechna elektrokola? Vždyť manévrování s těžkým e-bikem na velkých kolech je třeba v městském provozu poměrně obtížné. Na ulicích a cyklostezkách nepotřebujete ve vysoké rychlosti přejíždět kameny a velké kořeny nebo skákat přes překážky.
Nic z toho vás nepotká ani na silnici klikatící se skrze venkovskou krajinu, natož na cyklostezce podél řeky. Není náhodou pro jízdu ve městě podstatná obratnost kola? Nebo jeho menší velikost a nižší hmotnost, která přispěje ke snadnému protáhnutí se mezi auty, případně usnadní parkování v garáži nebo ve sklepě? A co třeba schopnost odvézt velký nákup, dítě do kroužku, psa či dokonce dospěláka například z hospody domů? Nejsou toto důležitější požadavky na městské kolo? K tomu nesmí chybět osvětlení, odolný stojan, zámek a pořádné blatníky!
Sympatický kompakt
Stejně tak víkendové vyjížďky nebo dovolenkové výpravy nemusejí nutně znamenat jízdu v terénu, která by vyžadovala velký průměr kol, mohutné odpružení a horské pláště. Pro potřebu pohodových vyjížděk s klidem stačí něco civilnějšího než celoodpružený e-bike! Může to být třeba subtilnější, sympatické a pohotové kolo, na které se bude snadno nastupovat a které bez problému odveze i dalšího pasažéra nebo vašeho psího miláčka. Proto není divu, že jedním z trendů, jež se v e-cyklistice objevily, jsou vedle nákladních elektrokol také malé kompaktní e-biky.
Jak už jejich označení napovídá, jsou to kola, jejichž rozměry nejsou nikterak velké. Vyznačují se menšími, 20“ koly a jejich předností je nižší hmotnost, lepší ovladatelnost a často také možnost je částečně složit, což potom usnadní jejich převoz třeba autem. Komfort jízdy jim zajišťují balonové pneumatiky, případně přední odpružená vidlice či odpružená sedlovka. Díky menším kolům zbývá dostatek místa pro zavazadla či pejska.
JAKÁ JE NABÍDKA?
Z pohledu elektropohonů jde o plnohodnotná elektrokola. Některé starší nebo levnější modely sice mají nejrůznější nábojové elektromotory, které se hodí spíše do rovinatějších terénů, ovšem kvalitní kompaktní stroje jsou dnes vybaveny těmi nejlepšími středovými motory Bosch. Pojďme se tedy podívat na některé zástupce této rozvíjející se kategorie elektrokol pro velmi širokou skupinu uživatelů.
Tern Vektron
Je to plnohodnotná skládačka, která je díky své teleskopické sedlovce po složení dokonce menší než její nemotoroví sourozenci. Výborně se hodí kupříkladu do města. Zvláště když řešíte, kde kolo budete parkovat, takže ho potřebujete mít co nejmenší. Vektron je skvělý i na dovolenou, která není primárně cyklistická. Kolo je diskrétně schováno v kufru auta nebo nákladovém prostoru karava nu a vy jej vytáhnete jen tehdy, když se vám zachce. Díky spolehlivým motorům od Bosche snadno zdoláte i prudké kopce třeba na chorvatském pobřeží.
Tern NBD
Značka Tern se specializuje na kola určená především k praktickému využití a hnacím motorem celého vývojového týmu je touha dostat co nejvíce lidí do sedel. Model Tern NBD jakožto letošní absolutní novinka je dalším krokem na jejich dlouhé cestě. Zkratka NBD totiž znamená No Big Deal anebo New Bike Day. Tedy česky „Žádný problém“ anebo „Den nového kola“. Jinými slovy, je to kolo určené zejména pro snadnou a pohodlnou jízdu. Možná i pro lidi, kteří na kole delší dobu nejezdili a nyní s cyklistikou znovu začínají. Pro uživatele, kteří mají problémy s ohýbáním kolen či kyčlí a nízký nástupní rám je pro ně u kola zásadní. NBD má totiž nejnižší rám ze všech modelů s motorem Bosch, které jsou na trhu dostupné. Stejně tak je díky své obratnosti výborným městským kolem. Samozřejmostí je osvětlení, blatníky, nosič, na který je možné umístit i dětskou sedačku Thule Yepp Maxi anebo širokou škálu nejrůznějších košíků či brašen, ať už přímo od Ternu, nebo od jiných značek.
Tern Quick Haul
Model Tern Quick Haul je mladším bráchou modelu HSD, který je ale lépe vybavený, a hlavně je možné jej částečně složit. HSD se tak výborně hodí i na výletování, protože je snazší jej převézt v autě nebo třeba vlakem. Quick Haul je spíše městským dříčem. Obratné kolo, které má již ve standardu zadní nosič schopný odvézt až 50 kg nákladu. Také jej můžete doplnit o velký přední nosič. Vzadu proto s klidem odvezete odrostlejší dítě nebo většího psa ve speciální boudičce Tern Doghouse Mini. K tomu naložíte ještě objemný rodinný nákup. Osvětlení, blatníky a nízký nástupní rám jsou samozřejmostí – stejně jako středový motor Bosch.
Tern GSD
Malý svými rozměry, ale neuvěřitelně velký svými schopnostmi – to je Tern GSD. Při délce, která je srovnatelná s běžným městským kolem, dokáže odvézt nejen cyklistu samotného, ale i dvě děti nebo jednoho dalšího dospělého. Anebo jej můžete přeměnit v malý cyklonáklaďák a převézt na jeho zadním či předním nosiči ohromné množství věcí. S oběma úkoly, tedy s převozem jak pasažérů, tak i nákladu, vám pomůže spousta doplňků, které Tern vyrábí. Od pohodlných sedátek nebo bezpečnostní ohrádky pro děti přes opravdový domeček pro vaše caparty (ochrání je i před deštěm a chumelením), až po nosiče, brašny nebo dokonce tažné zařízení pro druhé kolo Bike Tow Kit. A jak už je u Ternu zvykem, GSD má nejen motor Bosch, ale navíc i možnost paralelního použití dvou baterií, které zásadně prodlouží dojezd a sníží potřebu častého nabíjení. Ano, většinu těchto věcí mají i jiná nákladní kola, ale považte: Jste schopni je parkovat nastojato tak, aby zabrala co nejméně místa? Jste schopni si je odvézt výtahem do bytu nebo do kanceláře? A co převoz autem – jde to snadno? Jak už bylo zmíněno: GSD je opravdu malé svou velikostí, ale až neskutečně velké svými schopnostmi.
Azub Ti-Fly X
Na začátku tohoto článku jsme zmiňovali moderní trendy v elektrokolovém odvětví. Jeden ze směrů, který je vidět u nás a zejména ve světě, jsou i lehokola a tříkolky, které mají také své elektrické verze. Pokud vám jde o pohodlí na cestách, elektropohon vám zajistí komfort svalový, balonové pláště a odpružení se pak zčásti postarají o pohodlnou jízdu. Ten pravý požitek ale poznáte až ve chvíli, kdy usednete do ergonomické a polstrované sedačky lehokola. Na ní pak už nebolí za krkem (jako na kole ze zakloněné hlavy) ani nebrní zápěstí (o která jste pořád opřeni na klasických řídítkách). Lehokola nabízejí totální pohodlí. Jak svalové, tak i jízdní. I když je můžete vybavit spoustou různých nosičů, blatníků i světel, nejsou určena do města. Perfektně se však hodí na kratší nebo i hodně dlouhé výlety. Model, který je na obrázku, je top modelem uherskobrodské firmy AZUB, která lehokola staví už přes 20 let a vyváží je do celého světa. Jde o poměrně velké kolo v terénní úpravě, ovšem díky stabilitě tří kol není příliš obtížné jej ovládat. Ve většině případů je vybaveno elektropohonem Shimano Steps, díky kterému si s tříkolkou jezdec užije ohromné množství zábavy.
Více informací najdete zde.
Text: Honza Galla, foto: Tern, Azub