Druhý život pro vaše oblíbené kolo!

Osadit klasické jízdní kolo doplňkovým elektrickým pohonem? Toto řešení je dobře známé a má své výhody i slabiny. Klasickému elektrokolu se dokáže téměř přiblížit, ale nikoli vyrovnat. Ovšem vyzkoušení této přestavbové sady z dílny hongkongského výrobce CYC Motor ukázalo, že se najdou i skutečně progresivní a povedená řešení, která stojí za pozornost!

Sady pro elektrifikaci klasických jízdních kol byly vždy alternativou k nákupu klasického elektrokola, ačkoli zájem o ně rok od roku klesá. Jak je však vidět na jedné z posledních novinek hongkongského výrobce CYC Motor, tak segment elektrifikací má co nabídnout. CYC Photon X1 je elektrosada se středovým motorem, která posouvá pomyslnou laťku kvality zpracování, jízdních vlastností a univerzálnosti hodně nahoru. Motor váží zhruba tři kilogramy, je silný a překvapivě tichý. Dá se propojit s baterií s využitím 36, 48 nebo 52voltové architektury a kapacita akumulátoru může být volitelná od zhruba 360 do 1134 Wh.

Motor se instaluje na místo šlapacího středu, a proto je kompatibilní s většinou jízdních kol, která mají klasické závitové středové složení typu BSA, případně v kombinaci s adaptérem také středové složení typu PressFit (průměr 41, 42 nebo 46 mm). Díky takovému umístění je elektrokolo ideálně vyvážené, má dobrou průchodnost terénem a vzhledem k nízko položenému těžišti také skvělé jízdní vlastnosti jak na silnici, tak i v terénu. Konstrukce motoru zaručuje ideální řetězovou linku na pevných i celoodpružených kolech.

SILÁK S APLIKACÍ

Je vybaven snímačem krouticího momentu a snímačem kadence šlapání a celkem citlivě reaguje na šlápnutí. Nominální výkon motoru je až 750 W (maximální až 1200 W) a točivý moment až 110 Nm. Provoz se dá řídit velmi efektivně s možností individuálního nastavení pomocí mobilní aplikace CYC Ride Control App, díky čemuž je tento středový pohon vhodný jak pro sportovně založené vyznavače E-MTB nebo třeba i elektrických gravelů či silniček, tak pro rekreačně laděné jezdce a cykloturisty. Instalace středového pohonu spočívá ve vyjmutí středového složení a instalaci motoru i s klikami. Následně na rám připevníme baterii, na řídítka umístíme ovládací jednotku, na zadní stavbu rámu uchytíme snímač rychlosti a nakonec mezi sebou vše propojíme. Mimořádně zajímavé je individuální nastavení motoru pomocí mobilní aplikace CYC Ride Control App pro maximální zážitek z jízdy. Můžeme si přizpůsobit jízdní vlastnosti motoru (výkonnostní mapu pohonu) tak, aby jeho projev maximálně vyhovoval stylu jízdy a osobním preferencím. Displej mobilu může díky aplikaci zrcadlit ovládací jednotku, takže se dá použít jako hlavní „budík“ kokpitu.

CHYTRÝ SNÍMAČ

Snímač kroutícího momentu CYC Torque Sensor v kombinaci s algoritmem CYC PAS Firmware umožňuje individuální nastavení parametrů a zajišťuje okamžitou reakci na šlapání jezdce a také celkem intuitivní asistenci pohonu. Na řídítka upneme i ovládací jednotku (CYC WS102 nebo WS103) a LCD 3,5“ displej s vysokým jasem, minimalistickým designem a subtilní konstrukcí. K dispozici jsou tři režimy asistence včetně funkce Walk pro tlačení. Pomocí mobilní aplikace máme možnost přepínání mezi jízdními režimy Street a Race. Jednotka dokáže také zaznamenat základní statistiku jízdy, kterou si pak prohlédneme prostřednictvím aplikace.

Při výběru vhodného akumulátoru je třeba zvážit jeho umístění. Buď se dá uchytit na spodní trubku kola, případně zavěsit na horní rámovou trubku anebo také umístit do košíku na lahev ve formě speciální „lahvové“ baterie. Akumulátor není součástí středového pohonu CYC Photon X1, ale vybere se podle potřeby.

JINÝ ROZMĚR

Jak říkají již první uživatelské reference a jak nám nadšeně vypráví náš spolupracovník a technický konzultant Zdeněk Dokoupil, jenž se prodejem a instalací těchto sad zabývá, tak po montáži této elektrifikační sady získá jízda na vašem oblíbeném klasickém kole úplně jiný rozměr. Výhodou je možnost subtilní motorizace ve spojení s malou baterií, což je využitelné třeba na silniční nebo gravelové kolo, případně lehký trailbike. Váha motoru je 2,99 kilogramu a další hmotnost navíc přidáte podle volby akumulátoru. Motor je tichý, hodně agilní a s vysokým krouticím výkonem až 110 Nm. Na výběr je z extra tuhých klik ve dvou délkách (165 mm nebo 175 mm), různých délek středových os a také z převodníků CYC Photon ChainRing s počty zubů 34, 38, 42 nebo 50. Cena celé sady s příslušenstvím je od 33 999 Kč, ceny baterií začínají zhruba od 6 tisíc Kč, cena za montáž je pak 2499 Kč. Více informací u dovozce motorů www.elektrokolasro.cz.

V galerii je ukázka elektrifikace trailového horského kola a také gravelbiku.

Text: Pavel Nekvinda, foto: Miloš Lubas & archiv Zdeňka Dokoupila

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one