Švédská značka Thule svými vynálezy pro přepravu sportovních i osobních věcí, vybavení a třeba i malých pasažérů v kočárcích, vozících a sedačkách zpříjemňuje lidem život už od poloviny minulého století. S pověstnou severskou pečlivostí a také se smyslem pro čistotu a špičkový design zásobuje značka své aktivní zákazníky stále novými anebo vylepšenými doplňky a vychytávkami. Nosiče na přepravu kol, a speciálně elektrokol jsou v její nabídce samostatnou kategorií a Thule je skutečným lídrem oboru.
NOVÁ KONSTRUKCE
V letošní sezoně vzbudil lehké pozdvižení nový nosič jízdních kol a elektrokol Thule Epos s montáží na tažné zařízení. Je ve variantách pro dvě a pro tři jízdní kola. Tato novinka švédského výrobce přichází se zcela novou konstrukcí a způsobem uchycení kol a také s dalšími novými funkcemi. Protože je novou vlajkovou lodí v nabídce značky, odpovídá tomu i prémiová cena 24 390 Kč (pro 2 kola) a 26 890 Kč (pro 3 kola). Smyslem a předpokládanou funkcí nosiče kol za autem je kompaktnost, aby bylo možné jej uschovat složený doma, a ve chvíli, kdy ho potřebujeme, snadno přenést k autu, nasadit a rozložit. A potom jednoduše upevnit potřebný počet kol a zajistit jejich stabilitu pro jízdu bez obav o poškození rámů nebo jiných částí kol. Důležité je také spolehlivé propojení se zadními světly automobilu a rovněž možnost zabezpečení kol před nenechavci, pokud automobil necháváme odstavený během delší cesty. Podívejme se, zda nosič Thule Epos toto všechno splňuje.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Ve složeném stavu a ve variantě pro dvě elektrokola zabírá skutečně minimum místa s rozměry 69 × 27 × 73 cm a váží necelých 18 kilogramů. Dá se dobře skladovat anebo přenést k autu. Zcela zmizel typický kovový oblouk, k němuž byla elektrokola uchycena pohyblivými rameny s uzamykatelnými růžicemi. Namísto toho se ze solidního vodorovného základu zvedají kolmo nahoru jednotlivá teleskopická ramena (v našem případě dvě), která spolehlivě chytnou elektrokolo v místě, kde je to nejvhodnější. Může to být zadní pneumatika, horní rámová trubka anebo sedlová trubka či jiná část. Záleží pouze na nás a prostorových možnostech. Uchycení k pogumovanému konci ramene s mírnou prohlubní pro lepší dosednutí části rámu provedeme pomocí ozubené přezky s jednoduchou ráčnou a také zámkem. Kola e-biku jsou posazena na výklopných ližinách (do rozvoru 1 350 cm) počítajících standardně s usazením pneumatiky o šíři až 3 palce, v případě fatbiku nebo jiné nadrozměrné balonové gumy si můžeme pomoci prodlouženými páskami Thule XXL Fatbike Wheel Straps, které pevně uchytí i opravdu masivní ráfek s pneumatikou až do šíře 4,7“.
NOSIČ V AKCI
Instalace je jednoduchá. Přepravu složeného nosiče například po podzemních garážích nebo parkovišti si můžeme usnadnit přídavnými kolečky, případně jej přenést v ruce (ale není to žádné pírko). Na kouli tažného zařízení se nosič snadno nasadí a jemnými pohyby do stran zajistíme přesné dosednutí objímky. Držíme nosič přizvednutý za madlo, vyrovnáme jeho stranové natočení (aby byla později uchycená elektrokola kolmo na osu auta a rovnoběžná se zadním nárazníkem) a masivní pákou utáhneme objímku. Ve správné poloze zacvakne a ihned ji také zamkneme stejným klíčkem, který pasuje do zámků na upevňovacích teleskopických ramenech (jednoduchý systém jednoho klíče). Nosič rozložíme, ověříme si jeho správnou polohu a také jej zapojíme připraveným 13pinovým konektorem do zásuvky u tažného zařízení.
NALOŽIT A UCHYTIT
Naložení a uchycení kol je druhou částí celé operace a vlastně už velmi jednoduchou. Nosnost nosiče je 60 kg, takže v našem případě dvoumístného Eposu lze převážet i těžká celoodpružená elektrokola. Měla-li by být ale na větším nosiči tři velká elektrokola, bylo by dobré vyjmout alespoň dvě baterie (nejlépe ale všechny tři), abychom se vešli do limitu a nosič příliš nezatěžovali. Díky dlouholetým zkušenostem s převážením jízdních kol i elektrokol právě v držácích a na nosičích Thule víme, že s pevností a bezpečným uchycením není sebemenší problém, ať už je řeč o rychlosti při jízdě na dálnici anebo hmotnosti konkrétních elektrokol.
Nejprve tedy vybereme bod uchycení, opřeme jej o měkkou vysunutou hlavici ramene a zajistíme páskem. Stejně tak zajistíme páskem pneumatiky v ližinách a uzamkneme horní hlavici. Druhé elektrokolo nakládáme opatrněji, abychom měli jistotu, že nedojde k odření a jakémukoli styku částí obou kol. Pokud to hrozí, tak třeba na jednom kole vyjmeme sedlo, pootočíme řídítka nebo umístíme na exponovaná místa gumovou ochranu Thule Carbon Frame Protector anebo vymezovací pryžový díl s páskem Thule Bike Protector. Díky vzdálenosti ramen zhruba 25 centimetrů mají ale kola mezi sebou dostatečnou toleranci a bezpečný odstup. Tento systém uchycení umožňuje dokonce nezávislou nakládku i vykládku kol v různém pořadí, neboť nejsou vzájemně propojena a uchycena k jednomu rámu. V případě nosiče Thule Epos to není žádný problém, pouze uvolníme pásky na kolech i na výsuvném rameni a e-bike opatrně vytáhneme. Pro snadnější nakládání i vykládání těžších elektrokol výborně poslouží nakládací rampa Thule Epos Foldable Loading Ramp, což je přídavná skládací ližina, po které vyjedeme s elektrokolem pohodlně nahoru nebo sjedeme zase dolů bez nutnosti zvedat stroj do výšky. Protože nosič nemá vysoký obloukový rám, hodí se velmi dobře i na malé terénní vozy, které mají na zadních dveřích umístěnou rezervu. Nosič uchytíme, první rameno (hned u kufru a pod rezervní pneumatikou) necháme sklopené a e-bike připevníme až ke druhému ramenu, dál od zadních dveří vozu. Jak toto funguje v praxi, jsme ještě nezkoušeli, protože podobný vůz nemáme v naší flotile, ale umíme si to představit!
VERDIKT
Elektrokola jsme upevnili, uzamkli a ověřili si funkčnost zadních světel. Potřebovali jsme něco doložit do auta, takže stačí uchopit rám elektrokola (toho zadního v případě, že je nosič plně obsazený), stlačit jednou nohou zadní nášlapnou plošku pod registrační značkou a nosič na odjištěném kloubu pomalu překlopit na sebe, dokud nezůstane nakloněný v krajní poloze vymezené délkou jisticího ocelového lanka, respektive jemně dosedne na zem spodní kovovou opěrnou plochou, je li využita maximální kapacita a nosič je skutečně naložený třemi elektrokoly s vyjmutými bateriemi. Tímto tedy vytvoříme dostatečné místo pro otevření kufru. Zavření zavazadelníku a vrácení a zacvaknutí nosiče do zajištěné pozice je pak dílem okamžiku. Veškerá manipulace s nosičem je snadná, intuitivní a zvládne ji každý bez ohledu na fyzické dispozice (pochopitelně narovnání vylopeného nosiče vyžaduje zvýšenou sílu, ale dá se zvládnout). Přitom samotná hmotnost a konstrukce je pevná a bytelná, aby unesla přepravované stroje. Během jízd jsme nezaznamenali žádné nežádoucí pohyby nebo zvuky, které by naznačovaly, že něco není v pořádku. Kola pevně drží, neklepou se, nedrnčí a jsou fixována silnými přezkami s gumovým polstrováním.
Jako poslední dvě vylepšení a vychytávky, které jsme měli též v testovacím kompletu k dispozici, zmiňme dlouhý lankový zámek od značky Abus, který je v příslušenství pod názvem Thule High-Grade Lock a můžeme jím ještě dodatečně zajistit všechna přepravovaná kola najednou. Jako volitelný doplněk lze k nosiči pořídit ještě speciální výsuvné rameno s objímkou, které připevníme k prázdnému a vyklopenému nosiči na autě, takže pak máme k dispozici solidní a stabilní montážní stojan. Během vícedenního pobytu s elektrokoly se hodí občas prověřit funkci řazení anebo použít stojan na údržbu jiných částí kol během dovolené nebo závodů a podobně.
Více informací o produktech značky Thule najdete zde.
PRO
- design, funkce, ergonomie
- vysoké bezpečnostní parametry
- tuhost, pevnost a spolehlivost
PROTI
- pro někoho cena