Jak se rodí e-bike

Elektrifikace klasického malého cargokola Tern pomocí motoru Photon X1 od výrobce CYC Motor.

Malé kompaktní kolo Tern Short Haul D8 je novinkou letošního roku, ovšem v základním provedení se jedná o klasické kolo bez motoru. Obratný citybike a minicargo na běžné pojíždění, nákupy anebo převoz dětí. Pro zvládání členitých a kopcovitých tratí mu ale přeci jen něco schází. Ano, motor. Ten najdeme například u jeho sourozence, elektrického modelu Tern Quick Haul P9 vybaveného motorem Bosch. Pokud máme nižší rozpočet a cestu k elektrokolu uděláme zkratkou přes přídavnou elektrickou sadu, můžeme model Tern Short Haul D8 velmi jednoduše elektrifikovat.

RÁM TO ZVLÁDNE

Rám je stejný jako u zmíněného bráchy s motorem Bosch, takže o kvalitu, nosnost a životnost se obávat nemusíme. Pro elektrickou přestavbu volíme tentokrát stále oblíbenější novinku mezi motory, a sice pohonnou jednotku Photon X1 od hongkongského výrobce CYC Motor. Tento subtilní a designově velice povedený pohon disponuje maximálním výkonem až 1200 W a krouticím momentem až 110 Nm. Naše testovaná sestava dále čítá převodník s 50 zuby, brašnovou baterii RB Battery Medium o kapacitě 504 Wh a s napětím 36 V. Zajímavostí tohoto modelu pohonu je bezesporu i to, že dokáže pracovat s vyšším napětím baterie, a to klidně 48 nebo 52 V. Jak víme, tak čím větší napětí má baterie, tím méně proudu (ampér) pohon vyžaduje pro dosažení maximálního výkonu. Tím pádem pod vyšším napětím pracuje efektivněji a hospodárněji.

INSTALACE NA HODINKU

Středový pohon CYC Photon X1 se na rozdíl od středových pohonů Bafang BBS skládá z několika dílů, chcete-li modulů. Tím základním je samotná pohonná jednotka, na kterou se pomocí matice s ložiskem připevňuje převodník. Dále je to protikus s dalším ložiskem a středovou osou ISIS. Samotné „napasování“ do konkrétního rámu zajišťují vymezovací podložky jak na pohonné jednotce, tak i na středové ose, přičemž rozsah je podle středové trubky od 68 do 120 mm. Řetězová linka, která je u dodatečných pohonů často problematická, je v našem případě doslova bezchybná! Baterii RB Battery Medium (504 Wh) jsme umístili do originální brašny Tern Carryall Trunk, která má své místo v prostoru za sedlovou trubkou a zadním kolem. Díky svým malým rozměrům 27 × 5 × 7,5 cm (váha 2,2 kg) v brašně zabrala necelou polovinu prostoru.

Ovládací jednotku jsme záměrně zvolili malou s označením CYC SW102 Display, aby na řídítkách zabírala co nejméně místa. Počítáme totiž s propojením chytrého telefonu s pohonem pomocí aplikace CYC Ride Controll App, pomocí níž nastavíme kompletní výkonnostní mapu motoru včetně odezvy tlakového sensoru (tedy citlivost a rychlost nástupu podpory) a současně budeme mít během jízdy veškeré potřebné informace přehledně zobrazené. Poté už zbývá jen všechno mezi sebou propojit a je hotovo. Celá elektrifikace nakonec trvala něco málo přes hodinu.

S VĚTREM V ZÁDECH

Jezdec má k dispozici dva základní jízdní režimy Street a Race. Oba jsou zcela v jeho režii a je tedy pouze na něm, jak si je nastaví. Režim Street se obvykle nastaví tak, aby vyhovoval normě EPAC, tedy splňoval veškerá pravidla potřebná pro provoz na pozemních komunikacích. Oproti tomu režim Race je navržený pro provoz mimo pozemní komunikace a dovolí využívat maximální potenciál, který pohon CYC Photon X1 nabízí (výkon 1200 W, krouticí moment 110 Nm a prakticky neomezenou maximální rychlost asistence, což ve volném terénu a mimo pozemní komunikace oceníme).

HNED ZA PEDÁLEM!

Již při prvním rozjezdu nás překvapila reakce tlakového čidla, přesněji spíš okamžitá a plynulá odezva motoru. Dalším milým zjištěním je síla, s jakou pohon i při nižších režimech asistence pomáhá ke šlapání. Žádné cukání, žádné přetlačování, prostě přirozená přípomoc, kterou má jezdec zcela pod kontrolou.

Všechny údaje a hodnoty lze během jízdy sledovat na displeji telefonu v přehledné grafice. Kromě těch základních, jako je například aktuální rychlost, ujetá vzdálenost a zvolený režim asistence, jsou zobrazovány také hodnoty jako výkon motoru ve wattech a ampérech, výkon jezdce ve wattech, otáčky motoru a kadence šlapání, teplota motoru a řídicí jednotky a v neposlední řadě také kapacita baterie. Až jsme se přistihli, že zkoumáme zobrazené údaje bedlivěji než terén před předním kolem, a bylo nutné se více koncentrovat na jízdu!

BRAŠNA, NE BATOH

Samotné kompaktní kolo Tern Short Haul D8 je díky promyšlené konstrukci a krátkému rozvoru velmi pohodlné a snadno ovladatelné. Malá 20“ kola jezdci dávají jistotu především v členitém terénu a v ulicích města, kde se díky tomu dobře manévruje, otáčí i parkuje. Vejdete se všude a s nízkým těžištěm máte výjimečný pocit jistoty a bezpečí. Navíc originální přední brašna Tern Go-To Bag je dostatečně prostorná, takže jezdec nemusí být obtěžkán batohem, ale naopak veškeré věci včetně pracovních pomůcek, svačiny nebo náhradního oblečení může v pohodě uložit právě do ní. S volnými zády a lehkým trupem je řízení kompaktního e-biku ještě větší požitek!

VERDIKT

Hledáte-li lehké a kompaktní elektrokolo do města, na každodenní dopravu a současně využijete toto přibližovadlo také ve volném čase třeba k výletům do přírody, bude to ta nejlepší kombinace! Elektrifikovaný Tern je příjemný k ježdění, zvládne i šotolinu nebo lesní cesty, v kopcích mu nechybí síla, v členitém terénu obratnost a ve sjezdech to jistí zase dostatečně dimenzované hydraulické brzdy, které zastaví na fleku. Jestliže vám takové použití vyhovuje, může být Tern Short Haul D8 s pohonem CYC Photon X1 tím správným elektrokolem za přijatelnou cenu a s všestranným využitím! Více informací na stránkách dovozců a prodejců, tedy u zastoupení značky Tern na www.azub.cz a u distributora motorů www.cycmotor.cz.

Text: Ondřej Vysypal a Zdeněk Dokoupil, foto: Miloš Lubas

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one