Novinka Volvo EX30 má ambice

Projeli jsme novinku švédské značky Volvo, a sice elektrický model EX30. Chce se stát jedním z nejprodávanějších elektromobilů letošního roku.

Ostře sledovanou elektrickou novinku Volvo EX30 jsme měli možnost poprvé projet spolu s vybranými novináři na prezentaci v atraktivních prostorách pavilonu Bohemia na Výstavišti Praha. Ani ne hodinové ježdění jsme zvládli na silničkách na okraji Prahy v oblasti Tróji a Bohnic. Cílem švédské značky je udělat z modelu EX30 jeden z nejprodávanějších elektrických modelů. Na prvním místě je kvalita, špičkový design, jedinečné technologie, zpracování, image a také perfektní parametry. Jak prozradil generální ředitel Volvo Car Czech Republic Alican Emiroğlu, model EX30 měl původně za cíl dostat se mezi pětici nejprodávanějších elektromobilů v tuzemsku a cílil za rok 2024 na metu 600 prodaných vozů. Ovšem nebývalý zájem a rezervace zákazníků (v polovině února to bylo už 420 vozů) svědčí o tom, že by koncem roku mohl tento model cílit i na pomyslné stupně vítězů a dosáhnout zhruba tisícovky prodaných modelů.

Tento elektromobil jde ve stopách výrazně většího a plně elektrického modelu EX90 a společně otevírají novou kapitolu stylu švédské značky. Námi vyzkoušený model je sice postaven na jiné platformě (SEA), ale zachovává si typické prvky švédské značky. Je to stále volvo, ale osobitě zpracované.

Malé zvenku, prostorné uvnitř

Vůz kategorie SUV-B má délku 423 cm (o 19 cm kratší než u modelu XC40) a je nejkratším vozem v nabídce značky Volvo od ukončení výroby C30. Zvenku malé a kompaktní ale neznamená, že je uvnitř málo místa – naopak! Nová platforma se vyznačuje dlouhým rozvorem, takže tím získají nejen cestující vpředu, ale i pasažéři na zadních sedadlech.

Odkazy na švédský původ a čistý, jednoduchý, vzdušný skandinávský styl lze najít v celkovém minimalistickém pojetí designu. V interiéru je většina fyzických ovladačů nahrazena dotykovou obrazovkou infotainmentu. Nechybí praktické úložné i vysouvací úložné prostory a přihrádky, na dotek a na omak příjemné materiály a rovněž ambientní osvětlení kabiny i se specifickými odstíny, jako jsou třeba zlatá záře letního slunovratu či přesvědčivá iluze ikonické polární záře.

V duchu trvalé udržitelnosti neobsahuje kabina jediný kus zvířecí kůže. Všechny materiály byly zvoleny tak, aby byly šetrné k životnímu prostředí a zároveň dostály přísným standardům kvality značky. Nejmenší model značky si také vystačí s menším množstvím oceli i hliníku a recyklované a obnovitelné materiály byly opět využity ještě ve větší míře než dosud u kteréhokoli modelu. Zajímavostí mohou být v tomto ohledu materiály použité na obložení dekorativních panelů. Tvoří je tkaný len či certifikovaná vlna, plastové díly vyrobené z rámů vyřazených oken nebo z vláken ze staré džínoviny.

Jiné volvo?

Že je EX30 tak trochu jiné volvo, naznačuje i nabídka barev. Kromě tradičních odstínů se tu objevují i zcela nové, jako například energizující Moss Yellow (inspirovaná lišejníky rostoucími na skalách podél švédského západního pobřeží). Karoserie je optimalizována pro co nejhladší obtékání vzduchem a nízký aerodynamický odpor se příznivě projevuje na efektivitě provozu. I díky tomu činí hodnoty dojezdu WLTP podle zvolené verze od 344 km (51 kWh baterie) přes 450 km (verze AWD, 69 kWh) až po 476 km (69 kWh baterie, pohon zadních kol).

Volvo EX30 přitom není v žádném případě pomalé. V závislosti na variantách pohonu je hodnota jeho zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 či 5,3 sekundy a u verze AWD, jejíž dva motory generují 428 koní a 543 Nm, dosáhne stokilometrové rychlosti dokonce už za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h. Hmotnost nejlehčí zadokolky s baterií 51 kWh začíná na 1850 kg.

Tradičně byl při vývoji kladen mimořádný důraz na bezpečnost cestujících. Proto se Volvo EX30 může pochlubit zase o něco pevnější konstrukcí karoserie, propracovanými deformačními zónami a novým typem airbagu integrovaným do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. EX30 dokáže zabránit srážce s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako podpořit řidiče při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran. Dokáže také samočinně zaparkovat (a to i diagonálně), změnit jízdní pruh a upozornit na únavu či ztrátu koncentrace řidiče.

Důležitou novinkou pro bezpečnost městského provozu je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta.

Jízdní dojmy

Jízda v tomto kompaktním elektromobilu je příjemná, nebývale tichá (skvělé odhlučnění přes skla a izolační prvky v karoserii a dveřích) a pochopitelně bezpečná. Vše je podpořeno jednoduchým bezklíčovým přístupem a intuitivním ovládáním. Během prvních kilometrů je potřeba si zvyknout na to, že všechny informace najdeme pouze na středovém displeji, nicméně přirozenými kroky se dá v menu a obsluze i nastavení auta velmi jednoduše zorientovat. Horní část slouží pro sledování aktuálních informací týkajících se jízdy, v dolní dotykové části pak ovládáte a nastavujete vše, co je třeba. Špičkový audiosystém Harman/Kardon je skutečnou ozdobou a třešinkou na dortu, protože si díky obrovskému soundbaru v palubní desce a také subwooferu vzadu užijete všechny oblíbené skladby!

Veškeré varianty lze vybavit tažným zařízením, co je dobrá zpráva pro majitele elektrokol kvůli instalaci nosiče. Těšíme se na klasický test tohoto vozu!

I nejslabší verze (200 kW / 272 koní) nabízí přebytek výkonu a impozantní zrychlení. Akcelerací se dá nejen kdykoli rychle mizet v prachu, ale také efektivně a přirozeně splynout s proudem dopravy, rychle a bezpečně předjíždět, jet bezpečně, nikoho neohrozit ani neomezit a nebýt brzdou provozu. Auto drží na asfaltu jako přibité. Ani při agresivnějších průjezdech zatáčkami neodskakuje a drží všechna kola na podkladu. Veškeré dění pod koly a očekávané rázy nerovností jsou pohlceny tlumiči a k řidiči takřka neproniknou. Utrhnutí do driftovacího smyku zadních kol brání asistenční systémy, které zasáhnou v každé mezní situaci, ale výkon a rychlost lze skvěle kontrolovat na hranici adheze a bezpečného průjezdu. V zatáčkách anebo při manévrování v ulicích je výborný výhled z oken, neboť jednolitá boční skla bez předělů prakticky eliminují mrtvý úhel.

Výroba bude navýšena

V reakci na silnou poptávku po tomto voze se společnost Volvo Cars rozhodla začít od roku 2025 vyrábět nové plně elektrické Volvo EX30 kromě čínského Čang-ťia-kchou také v Gentu v Belgii. Díky tomu dojde k navýšení výrobní kapacity tak, aby korespondovala s očekávanou poptávkou v Evropě a současně uspokojila také potřeby vývozu do celého světa. To mimo jiné odráží ambice švédské automobilky vyrábět své vozy tam, kde se jich prodává nejvíce. Po připojení k modelům XC40 (podle nově zavedeného způsobu značení EX40) a C40 (EC40) na výrobní lince v Gentu se tak EX30 stane již třetím plně elektrickým modelem Volvo vyráběným v Evropě.

Zajímavá volba

Model EX30 bude bezpochyby atraktivní volbou i pro firemní klientelu. Vedle snadného nabíjení – ať už ve firemních či domácích podmínkách, nebo z veřejné sítě prostřednictvím rychlonabíjecích stanic – a řady dalších výhod bude Volvo EX30 pro firmy a podnikatele přínosné i tím, že coby nízkoemisní automobil u nás nepotřebuje dálniční známku a v centrech některých českých měst může parkovat zdarma. Především pak jsou ale elektromobily v roli firemních aut zatíženy pouze 50% daní odvodu z benefitu zaměstnance, který nízkoemisní vozidlo používá jako služební automobil i pro soukromé účely.

Navíc mohou nyní podnikatelé využít i atraktivní cenovou nabídku, kdy ušetří až 350 000 Kč při nákupu vozu včetně dobíjecí infrastruktury: na vozidlo lze získat finanční podporu až 200 000 Kč, u dobíjecího místa pak až 150 000 Kč. Volvo EX30 představuje s cenou od 869 000 Kč nejdostupnější elektromobil značky. Zájemci o testovací jízdy z řad veřejnosti si jej mohou vyzkoušet v jednotlivých dealerstvích po celé České republice, přičemž první zákaznické vozy jsou doručovány od letošního února.

Více informací najdete na webu importéra.

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one