Základní charakteristika modelu Shimano EP8: silnější, lehčí, se sníženým třením a menším odporem při šlapání, s ještě čistší a hladší integrací do rámu, s nižší hlučností, větší efektivitou a jednodušším ovládáním.
Inovované aplikace E-TUBE RIDE a E-TUBE PROJECT přinášejí širší a jednodušší možnost nastavení, osobní customizace a potažmo i lepší zážitky v sedle elektrokola.
V řeči čísel disponuje nový motor výkonem 250 W a točivým momentem 85 Nm, což již předem garantuje hladké zdolání i těch nejstrmějších stoupání. Spolu se zvýšením síly (připomeňme si, že dosavadní motor E8000 má krouťák 70 Nm) přichází také odtučnění a pokles hmotnosti o 300 gramů na vynikající hodnotu 2,6 kilogramu. Zasloužilo se o to použití magneziového těla motoru.
Spolu se zvýšením výkonu a poklesem hmotnosti přichází také použití efektivnějších baterií (integrovaných v rámu i semiintegrovaných na rámové trubce) a také kýžená a uživateli vyžadovaná hladkost šlapání při překonání rychlosti 25 km/h anebo při jízdě s vypnutým motorem. Odpor šlapacího středu byl snížen o více než třetinu, konkrétně o 36 % ve srovnání s modelem E8000.
Zapínání motoru je možné dle konkrétního výrobce buď na řídítkovém ovladači či na computeru, tlačítkem na baterii anebo pomocí integrovaného podsvíceného tlačítka na horní rámové trubce.
Design pohonu je dostatečně agresivní a současně také aerodynamický, s přísunem proudu vzduchu pro ochlazování pohonné jednotky.
Kapacity baterií jsou buď 630, nebo 504 Wh a s vysokou efektivitou, rychlým nabíjením a dlouhou životností.
Co majitelé elektrokol oceňují na pohonech Shimano, je přirozený pocit z jízdy a bikový projev pohonu ve stoupání, kdy jezdec zdolává obtížné pasáže s přehledem a dostatečnou zásobou wattů pro výjezd. Toto bylo nejen zachováno, ale i vylepšeno! Software pohonu EP8 zachovává kromě módu OFF obvyklé tři režimy ECO, TRAIL a BOOST. První zmíněný disponuje až 30 Nm podpory a je vyhledáván při delších turistických výletech anebo jezdci, kteří chtějí i v kopcích hodně makat za své. Režim TRAIL dokáže dodat maximální krouťák až 85 Nm za předpokladu, že se jezdec nefláká a dodá vlastních 60 Nm. TRAIL je více intuitivní, responzivní na šlapání jezdce a dávkuje sílu podle té, kterou e-biker sám vloží. Potenciálně je to nejčastěji používaný režim, který se nezalekne žádného kopce a současně nevysaje baterii hned do sucha. Režim BOOST je pak vyprošťovákem, jenž 85 Nm maximálního špičkového výkonu servíruje na požádání i jezdci, jemuž vlastní síly už dávno došly. Všechny režimy jsou nastavitelné dle výběru jezdce v aplikace E-TUBE RIDE, tak aby motor sloužil co nejlépe a přesně podle očekávání a představ. Spolu s aplikací E-TUBE PROJECT ji stáhnete na webu: www.shimano-steps.com.
Už se těšíme na první svezení s tímto pohonem během celosvětové prezentace novinky o prvním zářijovém víkendu v italském Toskánsku. Spolu s tím vám zajistíme další přísun informací a také dojmy z testování, v nejbližším vydání našeho časopisu bude také obsáhlá reportáž.
Text: Ondřej Vysypal, foto: Shimano