Mnichov hostil už druhý ročník mezinárodního automobilového veletrhu IAA mobility. Kromě elektromobilů byla výstavní a kontraktační akce doplněna také o další položky populární „mobility“. Bohužel propojit svět velkého automotive s dalšími formami osobní a drobné mobility se podle mého názoru opět nepovedlo. Téma lehké elektromobility bylo totiž zcela jasně na periferii výstavních ploch, a tedy i stranou zájmu většiny návštěvníků.
Největší diskuse a kontroverze vyvolaly profesionální a plochou nadstandardně pojaté a skutečně ohromné prezentace mnoha čínských automobilek. Ty zde vystavily EV modely zpracováním i designem zcela konkurenceschopné tradičním evropským automobilkám. Hlavním tématem diskuzí proto byly ochranářské návrhy EU na zavedení dumpingových cel na dovoz elektromobilů z Číny. Připomíná to situaci z elektrokolového byznysu před pár lety, kdy nastal faktický zákaz importu kompletních elektrokol z Číny pomocí nasazení dovozních „vyrovnávacích“ cel s hodnotou 45–67,5%, konkrétně v roce 2018.
Do organizace akce velmi výrazně promluvili odpůrci nadměrné automobilové dopravy ve městech, kteří s velkou razancí a občas překvapivě i rozumnými argumenty při demonstracích po celém městě nastavili automobilkám i politikům zrcadlo toho, co je skutečně správné chování pro planetu, a co pouze „zelený marketing“. Komentovaná galerie pohledem autora následuje níže.
Jakub Ditrich, ekolo.cz
Některé masky a jejich masivní žebrování u mnoha čínských (ale i jiných) elektromobilů úplně nahánějí strach. U jiných zase zřejmě asijští výrobci neplánují v dohledné době export do česky mluvících zemí… 🙂
Zde je interiér auta značky Nobo. Vozidlo je samozřejmě elektrické a umožňuje posádce během cesty uspořádat piknik anebo regulérní obchodní jednání. V této elektrické zasedačce najdete jednací stolek i chladicí box na šampaňské.
Mikromobilita měla na IAA vyhrazen maličký prostor v jedné z hal a ani zájem výrobců nebyl moc veliký. Trh stále čeká na novou normu, která upravuje fungování těžkých elektrokol.
Ve venkovní expozici cyklistických značek pak zase byly k otestování osobní vozítka z kategorie L7 (takzvaná těžká čtyřkolka). Prostě zajímavý pelmel.
Polovodičové neboli pevné baterie, známé jako Solid-State, opanovaly expozice výrobců akumulátorů. Tento typ bateriového článku používá pevné elektrody a pevný elektrolyt namísto tekutých nebo polymerních gelových elektrolytů známých z lithium-iontových baterií. Nabídne vyšší hustotu energie (zatím za podstatně vyšší cenu). První značka, která baterie použila v elektrokolech, je švýcarský Stromer.
Aktuální modely Stromer už nemají daleko ke kokpitu jednodušších automobilů, včetně systému ABS a samozřejmě hlídání kola prostřednictvím GPS modulu.
Nový systému motoru s integrovanou přehazovačkou od výrobce Pinion integruje do jednoho motor i převodovku. Na konkrétním modelu jej zde prezentovala značka Kettler a u nás bude k dispozici na některých modelech Bulls 2024. Nejsilnější režim asistence se jmenuje FLY, nicméně s omezením vzletové rychlosti do 25 km/h se ještě nikomu nepodařilo dostat do oblak, to dobře víme.
Obrovské expozice německých automobilek byly situovány do centra města. Designově rozhodně zajímavé, ale z hlediska informačního a environmentálního naprosto nesmyslné mrhání zdroji.
Vstup do některých expozic byl navíc hlídán ochrankou, která lustrovala příchozí podobně jako u vstupu do některých nočních klubů.
Celý veletrh provázely demonstrace různých environmentálních skupin, které v některých případech byly schopny zablokovat provoz testovacích elektromobilů. S jejich argumenty, že samotný přechod na elektromobilitu planetu nezachrání a že veškerá doprava od osobní přes veřejnou až po komerční a nákladní vyžaduje reformu a transformaci, lze v podstatě souhlasit. Ke kontrole pohybu demonstrantů (jezdících většinou na mechanických kolech) využívaly mnichovské policejní složky mnohem hbitější a efektivnější elektrokola.