U slovinské značky ECONO vše začalo bateriemi

Na návštěvě u slovinského výrobce baterií a celých elektrokol ECONO.

Při naší cestě na jih jsme navštívili sídlo značky ECONO a její výrobní zázemí i showroom ve slovinském Mariboru. Přivítal nás šéf Marko Selar, se kterým jsme si povídali o historii firmy. Tato mladá značka vznikla v roce 2016 s cílem nabízet kvalitní a chytrá bateriová řešení pro e-mobilitu, zejména pro elektrokola a elektrické koloběžky. Využívá zázemí mateřské firmy Comtron, kterou založil Markův otec Ivan a jako úspěšný rodinný podnik ji vede 35 let. Comtron tak skrze nový brand ECONO pokračuje v růstu a rozšiřuje své působení také do odvětví elektromobility.

BATERIE I KOLA

Společnost má velké a kvalitní zázemí pro výrobu baterií a bateriových bloků, které pohánějí celou řadu výrobků od elektrokol a e-koloběžek až po specializovaná zařízení, jako jsou trakční baterie. Jestliže ve zmíněném roce 2016 začínalo ECONO hlavně s bateriemi, tak v posledních letech už je to také výroba a prodej elektrokol. Pro sezonu 2025 už existuje ucelená modelová řada elektrokol jak pro každodenní použití ve městě a na dojíždění, tak pro rekreační a sportovní jezdce.

„Nejprve jsme se zaměřovali především na baterie, které vyvíjíme a upravujeme pro různé klienty a použití. Protože ale vývoj baterií zpočátku vyžadoval spoustu času a také financí, začali jsme prodávat kola a elektrokola, abychom si zajistili cashflow. Proč kola a elektrokola? Protože cyklistika je náš velký koníček a vidíme v ní budoucnost! A jeden ze způsobů, jak naše bateriové produkty testovat, je na našich elektrokolech. To nám umožňuje vyhodnocovat jejich výkon v reálných podmínkách a poznatky promítat do výroby.“

Modelová řada ECONO už zahrnuje více modelů než jen první testovací prototypy jako na začátku…

Ano, začínali jsme s elektrokoly pro městské použití, ale v průběhu let jsme portfolio rozšířili, abychom uspokojili potřeby širšího okruhu uživatelů. U naší značky nabízíme e-biky s vynikajícím poměrem ceny a výkonu a se spolehlivými komponenty a kvalitní výbavou.

Máte cyklistické kořeny anebo tradice tohoto sportu ve firmě či v rámci rodiny?

Přestože v oboru cyklistiky nemáme dlouhou historii, tak pro nás všechny je ECONO od začátku velkou vášní. Vyrůstali jsme na BMX a prvních kolech do terénu a nyní nás baví i silniční cyklistika. Každý v našem týmu je nějakým způsobem cyklista a všichni jsme nadšenci do elektrokol! Tento osobní vztah k cyklistice podporuje naše odhodlání vytvářet kvalitní elektrokola a dodává naší práci skutečné nadšení.

Bylo složité rozjet značku ECONO ve velké firmě Comtron?

Prvním krokem bylo vybudovat tým se správnými znalostmi a patřičnou odborností. S kvalifikovanými lidmi a fungujícím týmem jsme byli schopni uvést naše nápady v život a proměnit vizi ve skutečnost.

Váš sortiment se v průběhu let vyprofiloval. Jaké jsou nyní klíčové modely?

Začali jsme s naším modelem Apes, základním městským elektrokolem, které se rychle stalo nejprodávanějším. Postupem času se do popředí dostal náš model Mare, který nabízí podobné funkce zaměřené na město, ale s vylepšeným středovým motorem Bafang. Dříve jsme nabízeli model Equus, který byl navržen jako hybrid mezi trekingovým a horským kolem. Nyní jej však nahradil model Gams. To je plnohodnotné horské elektrokolo s pevným rámem, které nabízíme také ve variantě e-SUV. Nově jsme do nabídky přidali i celoodpružené elektrokolo ECONO Pantera, které si odvážíte na testování.

Jaká je průměrná cena elektrokola prodávaného ve vašem showroomu nebo u některého z vašich partnerů?

Naše nabídka začíná koncovou cenou 1 600 EUR za elektrokolo se zadním pohonem Bafang a baterií 520 Wh. Většinou prodáváme elektrokola se středovými motory v rozmezí 1 900 až 2 400 EUR. V této ceně se pohybuje většina naší nabídky. Celoodpružené elektrokolo začíná na ceně 3 000 EUR s motorem Bafang M410 a baterií 700 Wh.

Jsou elektrokola ve Slovinsku vnímána pozitivně?

Dá se říct, že většina zákazníků už chápe, jak elektrokolo funguje, že to může být i sportovní nástroj a není to pouze přibližovadlo pro lenochy. Ještě nedávno to ale bylo jinak a panovalo hodně mýtů. Zákazníky se snažíme vzdělávat při každé příležitosti a vše jim vysvětlujeme. Pro naše obchodní partnery děláme také workshop a servisní vzdělávání. Chystáme rovněž seriál videí o údržbě elektrokola a péči o baterii. Ve spolupráci s cyklistickým klubem uvažujeme také o vypsání kurzů a školy jízdy pro všechny uživatele, kteří se chtějí zlepšit za řídítky elektrokol a naučit se správně jezdit v terénu, brzdit, řadit a další dovednosti.

Kolik partnerů a prodejců má značka ECONO?

Ve Slovinsku a v Chorvatsku máme přibližně 50 partnerů, kteří prodávají e-biky ECONO. S několika novými jednáme také v Itálii a Rakousku a chceme naši působnost rozšířit i dále.

Sledujete také konkurenci na trhu a trendy, kam se odvětví ubírá?

Ano, testujeme mnoho kol různých značek, abychom měli srovnání. Účastníme se také všech světových výstav v Asii a Evropě, pracujeme se vzorky motorů, vidlic a dalších komponentů, abychom se mohli adekvátně rozhodnout pro případné nové osazení anebo vylepšení a úpravy našich modelů.

Užší spolupráci máte s výrobcem motorů Bafang, jak k tomu došlo?

O značce Bafang jsme uvažovali již několik let, a když se naskytla příležitost, rozhodnutí spolupracovat s ní bylo jasné a okamžité. Bafang se stal díky několika faktorům ideální volbou pro jízdní kola ECONO. Za prvé, jejich motory nabízejí vynikající výkonnostní vlastnosti, které odpovídají našim standardům. Za druhé, mají cílený výběr modelů motorů, což umožňuje kompatibilitu a zaměnitelnost napříč naší nabídkou kol. Za třetí, Bafang nabízí dobře strukturovanou servisní politiku, která je pro nás a naše zákazníky důležitá. Návštěva jejich výrobního závodu a prohlídka moderních laboratoří, které používají, navíc potvrdila, že jejich prioritou je kvalita a inovace. V neposlední řadě je to skvělý tým, se kterým se skvěle spolupracuje.

Máte políčeno také na moderní trendy jako elektrická SUV, lehká elektrokola a subtilní motory pro co nejlehčí kompletní e-biky?

Všechno bedlivě sledujeme, naším dalším modelem bude skládací elektrokolo a lehký městský e-bike. Trendem je integrace motorů a baterií, osvětlení, bezpečnostní prvky a uživatelsky příjemná obsluha.

Jaký vliv má na prodej elektrokol hornatá krajina v okolí Mariboru, známý bikepark, tradice závodů světového poháru horských kol a podobně?

Maribor je ideální město pro cyklistiku, a to jak pro dojíždění do práce, tak pro rekreaci a výlety a sportování v horách. Městská doprava a trasy jsou jednoduché a pohodlné, město není zase tak velké. Celková infrastruktura včetně nabíjecích míst ještě není úplně dokončená a dotažená, ale funguje to. Dojíždění do práce na kole je u nás na vzestupu a také vláda vypsala pobídky a dotace na nákup elektrokol do výše ceny až 2 500 EUR za elektrokolo. V rámci těchto programů byly rozděleny 2 miliony EUR v roce 2024 a stejná suma by měla být jako pobídka nachystána i na sezonu 2025.

Ovlivňují sportovní nadšení národa vaši úspěšní profesionální závodníci na silnici Tadej Pogačar nebo Primož Roglič?

Myslím, že zásadní jsou šampioni a velké sportovní vzory. Slovinsko je už tak hodně cyklistická země, ale teď je tento sport opravdu na vzestupu a zájem o jízdní kola stoupá. Cyklistika se stává slovinským národním sportem a na silnicích jezdí opravdu hodně borců na silničních kolech.

Děkujeme za rozhovor!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one