Vydařené stěhování

Na návštěvě v pražské prodejně ekolo.cz.

Lepší je vyhořet než se stěhovat. Alespoň tak se to traduje. Jakub Ditrich, spolumajitel firmy ekolo.cz, velký propagátor elektrokol a odborník na legislativu a cargo e-biky, je opačného názoru. Největší speciálku na elektrokola v Praze přestěhoval už potřetí, a navíc s chutí! Nyní se showroom elektrokol všech možných typů a kategorií nachází na kopci nad Prahou, poblíž letiště a naproti obchodnímu centru Šestka. Místo je to skvělé a z obchodu přechází zrak, už když se k němu zvolna blížíte. Opláštění kovovými lamelami dodává objektu futuristické vzezření. Jedinečný design se jen těžko popisuje, lépe stavbu vidět naživo a projít obě dvě prodejní patra plná e-biků i prozkoumat suterénní servis.

VZKVÉTAT V DOBĚ KRIZE

Když zapátráme v historii, tak první působiště firmy v Dejvické ulici Nikoly Tesly bylo průkopnické a romantické. Druhé na magistrále u metra Vltavská v samotném centru zase progresivní a rozvojové. Třetí pak v Krči poblíž Thomayerovy nemocnice a lesa, bylo o něco blíže přírodě a zaznamenalo rozkvět prodejny, podchycení nových trendů, ale i epidemii covid-19, následný prodejní boom a potom zase nynější útlum. Jaká tedy bude čtvrtá štace ve futuristické budově s kosmickým skeletem?

Hned zkraje nás napadá otázka, zda stěhování obchodu v době ochlazení trhu není čirý nerozum. Anebo jde o chytrý tah a prozíravost? „Jsme firma, která v krizi spíše vzkvétá,“ odpovídá s úsměvem Jakub Ditrich. Připomíná, že naplno poprvé otevřeli v roce 2008, v době velké krize. Nejspíš proto si čas pro nynější další restart nevybrali náhodou. Čistě praktickým důvodem stěhování je ale brzká konverze původní lokality v Krči z kancelářského na obytný komplex. Důležité bylo, aby nový objekt s blyštivou fasádou splňoval veškeré potřeby tradičního a velkého obchodu. „Mým prvotním záměrem bylo realizovat nový showroom v takové ploše, aby zde bylo možné zřídit vnitřní testovací dráhu, jako mají velké shopy XXL Fahrrad nebo Lucky Bike v Německu. Takový (a navíc volný) objekt ale v Praze neexistuje a na stavbu není vhodný čas. Takže jsme zvolili místo, které je dostatečně prostorné a variabilní a zároveň nabízí možnosti důkladného testování v okolí,“ vysvětluje majitel a má na mysli nejen stezky kolem prodejny, ale i celou lokalitu Divoké Šárky s překrásnou přírodou.

DOBRÝ SOUSED

Sklad s expedicí je ve velkých prostorách OC Šestka, tedy na dohled od prodejny. Jakub Ditrich se domnívá, že je správné oddělit prodejnu a testovací centrum od vyhrazeného místa pro příjem servisu a sklad s expedicí. Díky profesionálním a vytápěným skladovým prostorům má nyní ekolo.cz možnost vytvořit si zásobu několika tisíc kusů elektrokol. „Takový sklad nám dává v současné divoké době konkurenční výhodu. Navíc zde probíhá i stojanová kompletace elektrokol a také jejich ladění a zajíždění.“ Není to jediná synergie s dobře dostupným a vyhledávaným komerčním obchodním centrem. Obchodní centrum je skvělý soused, a to nejen ve vzájemné propagaci, ale též pro zábavu a nákupy našich zákazníků. Pokud k nám přijede celá rodina, část může testovat e-kola a ostatní se jdou najíst nebo si nakoupit. Pro naše zákazníky jsme také vyjednali 50% slevy do fitness a sauny Gymstory, instalujeme na Šestce nabíjecí stanici pro elektrokola a v sezoně zajistíme drobný servis pro cykloturisty,“ vypočítává všechny výhody.

VYSTAVENÍ A TESTOVÁNÍ

Ekolo.cz už v minulém působišti uvedlo do praxe koncept shop-in-shop a jednotlivé segmenty prodejní a výstavní plochy vždy zasvětilo jedné ze svých značek. Nynější velkorysé prostory umožňují prezentaci naplno rozvinout. Kterékoli vystavené elektrokolo (aktuálně je to asi 270 modelů) lze otestovat přímo před prodejnou, kde je jednoduchá trasa i s 12% stoupáním. Zákazník může v jednu chvíli a na stejném úseku otestovat několik elektrokol najednou, porovnat je a vybrat si skutečně to správné, které nejlépe odpovídá jeho představám. Na jaře vznikne v přilehlém lesíku krátký terénní pumptrack. Jak již bylo zmíněno, v nedaleké Divoké Šárce je k dispozici přes 40 km trailů.

Celková plocha showroomu je 930 m² a sklad je jednou tak velký. Ačkoli geograficky dále středu města, nachází se Showroom ekolo.cz na jednom z významných dopravních průsečíků, a sice Evropské ulice a Městského okruhu. Cesta sem i eventuální zaparkování jsou celkem jednoduché. Na jaře bude dokončena tramvajová trasa do Ruzyně, takže zájemci o elektrokolo budou moci bez přestupu dojet rovnou z centra. A známá letištní autobusová linka 119 jezdí každé tři minuty…

VÝCHOVA SPECIALISTŮ

Překvapilo nás, že „tvrdé jádro“ personálu ekolo.cz se prakticky nemění a přestálo už druhé stěhování. „Dá se říct, že základ týmu je více než deset let stejný, tedy až na občasné příchody a odchody. Vychováváme a vzděláváme skutečné odborníky na elektrokola, které nám tu a tam radostně přetáhne konkurence – s tím už jsem se smířil. Přesto se o zkušenosti rádi podělíme, takže pokud by některý z čtenářů časopisu měl zájem vyzkoušet si kariéru specialisty prodeje nebo servisáka elektrokol, máme dveře (i srdce) otevřené.“

Klesající anebo stagnující tržby jsou strašákem pro každého podnikatele, tak se ptáme, jak tyto tlaky společně s energetickou krizí zvládá ekolo.cz. „Nelze se tvářit, že se nás to netýká, na místě je otázka, nakolik je tato krize skutečná a nakolik se jedná o paniku, kterou v nás vyvolávají média. Ano, propad prodejů ve druhé polovině roku 2022 byl v Česku daleko větší než třeba v Německu nebo v Rakousku. To je dáno tím, že u nás jsou elektrokola chápána jako rekreační a sportovní, nikoli jako dopravní prostředek. Sledujeme se smutkem, jak krachují některé značky a máme zprávy o reálných existenčních problémech i v menších prodejnách kol a elektrokol. Naštěstí jsme v minulých dvou letech výrazně investovali do e-commerce a logistického řešení pro prodej do zahraničí. A naše portály GreatEbike.eu a Tollebike.de naopak ke konci roku zaznamenávají rostoucí prodeje zákazníkům ze zemí EU,“ popisuje situaci šéf prodejny.

Skladba prodávaných značek v Showroomu ekolo.cz se za mnoho let vyprofilovala a dá se říct, že se jako živý organismus stále zvětšuje. Jmenujme Crussis, Apache, Leader Fox, Giant, Liv, 4ever, Agogs, Ghost, Rock Machine, Cannondale, Bulls, Gocycle, Kellys a také Lovelec. Firma také v Česku zastupuje největší cargo e-bike značku na světě Urban Arrow a velmi dobře zde jdou na odbyt také long-tail modely Tern. „Moje koncepce je, že si u nás musí vybrat elektrokolo každý. Tedy ten, kdo se nespokojí s nízkou, hobbymarketovou jakostí, a požaduje kvalitní elektrokolo od nižší střední třídy nahoru.“

ZÁKAZNÍKŮ BUDE DOST

Ačkoli přestěhování provozovny může způsobit ztrátu části zákazníků, v obchodu se neobávají, že by nějak zásadně ubyla klientela. „Díky lepší dopravní dostupnosti si naopak myslím, že zákazníků bude více. Na mechanický servis a výměnu duše možná už nebudou jezdit z Krče, ale zase přijedou odjinud. Na náš vyhlášený a specializovaný servis e-biků máme zákazníky v podstatě z celé republiky a stále častěji řešíme i servis pro zahraniční majitele elektrokol. Například v Německu se jedná o podstatně dražší službu, která je navíc zatížena vyšší DPH, konkrétně 19 procent oproti 10 procentům u nás,“ vysvětluje Jakub Ditrich. V rámci popularizace prodejny je plánováno několik testovacích akcí a také prezentace na jarním veletrhu For Bikes.

Lidé v ekolo.cz platí za největší odborníky na elektrokola pro dopravu do práce anebo přepravu nákladu. Rok od roku se záběr firmy v těchto segmentech zvětšuje. Nicméně poměr prodejů elektrokol pro dopravu versus elektrokol pro sport se mění jen pozvolna. „Stejně pomalu se mění poměr mezi nákupy soukromých a firemních elektrokol. Na ministerstvu financí už leží náš kompletně zpracovaný návrh na poskytnutí zaměstnaneckého benefitu Služebního kola, ke kterému jsme se inspirovali v zahraničí. Jakmile bude k dispozici pro firmy tato alternativa, tedy možnost odepsání nákladů na poskytnutí elektrokola pro zaměstnance, očekáváme obrovský zájem a poptávku. V Německu například tento koncept firemního kola tvoří už přes 50 % prodejů elektrokol, tedy polovinu z více než milionu kusů v roce 2021,“ přibližuje Jakub Ditrich vizi pro budoucnost. Spolu s logistickými firmami také vyhlíží už rok zpožděnou dotační výzvu z Národního plánu obnovy, která by měla pomoci financovat až 1000 nových nákladních elektrokol.

CARGO ČEKÁ DALŠÍ BOOM

Jednotlivé části firmy na sebe postupně a logicky navazují. Když tým ekolo.cz spustil v roce 2020 pro Prahu Cargo Depo na Florenci určené pro nákladní elektrokola, logicky z toho vzešly požadavky logistických firem na dodávku a servis kol. „Troufnu si tvrdit, že jsme dnes jediná firma v republice, která má reálný sklad většího počtu profi nákladních elektrokol všech možných variant, to znamená bakfiets, longtailů, trojkolek a trailerů,“ říká. Současně s divizí cargo roste také projekt nabíjecí infrastruktury pro elektrokola Powerbox.one. Je to už vlastně samostatný subjekt a v roce 2022 bylo dokončeno zhruba 340 stanic v ČR a SR. Synergie s prodejem elektrokol jsou pochopitelně velmi silné. „Nemohli bychom vyrábět nabíjecí stanice bez toho, aniž bychom detailně rozuměli technologii a byli schopni dodávat nabíjecí kabely pro většinu typů baterií. Mám radost, že i další následovníci v této oblasti přebírají naši koncepci nástrčných kabelů. Pro majitele elektrokol to znamená, že vše, co je označeno jako nabíjecí stanice pro elektrokola, by mělo být použitelné s odpovídajícím nabíjecím kabelem, který snad již brzy dostanou automaticky při nákupu nového elektrokola,“ chlubí se Jakub Ditrich.

Bez zázemí kamenné prodejny a s dostatečným sortimentem se elektrokola jen těžko nabízejí a prodávají on-line. Podle Jakuba Ditricha nemůže prodejce s čistým svědomím doporučovat e-bike, který si sám fyzicky neprojede a nevyzkouší. Natož aby jeho vlastnosti popisoval na web. „Vydali jsme se cestou specializovaného edičního týmu, který každé nové kolo řádně prozkoumá, otestuje, nafotí a popíše tak, aby bylo pro zákazníka snadné udělat si předvýběr z domova. S univerzálními texty se na ekolo.cz nesetkáte.“ Dvěma klíčovými funkcemi webu jsou kalkulátor dojezdu a potom rozcestník ekolo.cz/pruvodce, který podle zadaných parametrů připraví zájemcům předvýběr vhodných modelů.

O BUDOUCNOST SE NEBOJÍ

Firma získala v oboru individuální lehké elektromobility za dobu fungování od roku 2008 nepřeberně zkušeností. Její majitel je přesvědčen, že i přes úpornou snahu mnoha „přejících“ politiků, od obecní až na Evropskou úroveň, se nepovede tento segment dopravy utiskovat a potlačovat ve prospěch automobilové dopravy donekonečna. Jak tvrdí, tak doprava na elektrokole – a je jedno, jestli po městě nebo na výletě – je tak skvělý zážitek, si jej lidé budou dopřávat stále, i v době krize. „Elektrokolo bude vždy tím nejekonomičtějším typem dopravy. My jsme na trhu 15 let a já předpokládám, že určitě ještě dalších 15 let naše mise za lepší dopravu potrvá.“

Vizonářsky přistupuje také k alternativním zdrojům energie a udržitelnosti. Že má prodejna dobré zateplení, je vytápěna tepelným čerpadlem a podlahovým topením a na střeše má tolik fotovoltaiky, kolik se tam vejde, jako to máme v ekolo.cz, to bych dnes u zodpovědně řízených firem bral jako standard. Solární energii osobně považuji za primární zdroj energie, kterou alternujeme ze sítě pouze v tehdy, když není jiná k dispozici,“ uzavírá povídání Jakub Ditrich. A dává k dobru příklad, že i z malé plochy třeba jen deseti metrů čtverečních fotovoltaických panelů sice nejde pořádně nabít elektromobil, ale za jeden slunečný den do plna nabijete až tři desítky elektrokol. Takže tudy vede cesta a během roku 2023 bude zprovozněna i fotovoltaická elektrárna…

Nezbývá než popřát prodejně mnoho spokojených zákazníků a trvalý růst.

 

 

Play Video
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one