V Kolovně najde prostor každý

Pražská Kolovna se zabydlela v nových prostorách Trojského pivovaru a má velké plány.

Když byznysmen, bývalý cyklistický závodník a nadšenec do kol všeho druhu Rostislav Posker před asi sedmi lety otevíral pension Kolovna v Hynčicích pod Sušinou, ještě možná ani sám neměl tušení, do jakých rozměrů jeho vysněný lifestylový koncept naroste. Přibyly prodejny a půjčovny v Praze, Brně a Ostravě, bistro a půjčovna kol i elektrokol na horách, designově zajímavé a originální stavby a další ubytování, apartmány a také parkovací a nabíjecí stanice pro elektrokola. Nyní se nacházíme v nově otevřené pražské prodejně Kolovna v Trojském pivovaru nedaleko vchodu do zoologické zahrady.

ZÁZEMÍ V PIVOVARU

Z původní malé pražské Kolovny (ta sídlila doslova o pár desítek kroků dál v Trojském mlýnu) se po čtyřech letech stala velká prodejna s prostorným servisem a dalším obrovským zázemím uvnitř, dále s velkým dvorem i zastřešeným prostranstvím pro venkovní akce. Historická stavba pivovaru zvenku nijak nemaskuje své stáří, ale po vstupu dovnitř jsme v jiném, moderním a designově vyladěném světě, který nakreslili vizionářští architekti, vyrobili šikovní řemeslníci a nyní ho „žijí“ zaměstnanci Kolovny a jejich zákazníci. Vydáváme se na inspekci prodejny a kocháme se drobnými detaily na stěnách a také nápisy na podlaze připomínajícími milníky v historii celé firmy.

Jak se Rostislav Posker svěřuje, tak v roce 2022 už pro pražský tým Kolovny nazrál čas k přestěhování se do větších prostor. „Původní showroom nám už nestačil. Retailový prodej, vzhledem k vyvíjejícímu se on-line prostředí, se dnes musí dělat jinak. Je potřeba maximální propojení kamenné prodejny s on-line prostředím, zkvalitnění a navýšení služeb,“ říká s tím, že stále větší roli hraje rychlý a kvalitní servis, půjčovna kol a elektrokol, vyjížďky i komunitní akce a další věci. S tím vším rostou požadavky a prostor a adekvátní provozní i logistické zázemí. Areál Trojského pivovaru se zdá pro takový rozvětvený projekt se spoustou aktivit pro cyklisty i elektrocyklisty téměř ideálním místem. Příjemnou atmosférou a kombinací starých i původních prvků kombinovaných s modernou a špičkovým designem je také místem mimořádně autentickým. K dobrému naladění zákazníka kouzlem místa a atmosférou je nutno připočíst také maximální míru profesionality všech zaměstnanců a také nadstandardní odbornost.

ZAČALO TO POMALU

Start obchodu Kolovna přitom nebyl vůbec jednoduchý, protože začínal v době, kdy se trh jevil jako saturovaný. „Nikdo tomu moc nevěřil, karty byly rozdány a od potenciálních partnerů jsme tenkrát často slyšeli, že dalšího hráče s ambicí více prodejen nepotřebují,“ vzpomíná Rostislav Posker. Nakonec se ale dohodli s distributorem značky Scott a začali dělat jeho další, v Česku tehdy spíš neznámou značku Bergamont. Díky tomu se odlišili a byli jiní, ale postupně se měnila strategie distributora. S nástupem pandemie covid-19 na začátku roku 2020 se dramaticky zhoršila dostupnost nových modelů, a tak tento brand opustili. „Ve složité situaci nám pomohli naši nynější partneři a dovozci značek, které vidíte v sortimentu obchodu: Aspire (značky Cannondale, GT, Uvex, Peaty´s, Sram), Levelsportkoncept (Maloja, POC, Lezyne, Kästle), Cyklomax (Rock Machine), INA Sport (Elan, Peltonen), 3T a také letos nově i německá značka Riese&Müller,“ vypočítává šéf Kolovny a rozhlíží se po pražském showroomu. Přiznává, že je věčným optimistou a velkým snílkem. Jeho plány a vize mu pomáhá kočírovat a usměrňovat obchodní partner a potřebnou kapitálovou munici na rozvoj nejen prodejny v hlavním městě, ale i dalších „divizí“ Kolovny dodávají jednak z vlastních zdrojů, jednak s významným přispěním svých partnerských bank.

V Kolovně na zákazníky čeká nejvybranější sortiment kol, elektrokol i doplňků a oblečení. Charakteristická je příjemná atmosféra a otevřenost různým odvětvím i disciplínám – tady si nepřijde nepatřičně ani jezdec s e-bikem, cyklokrosař nebo endurista, ani rodina s dětmi. „Těžko popsat našeho typického zákazníka, to snad ani nejde. Navíc neradi škatulkujeme, protože naší filozofií je, aby u nás každý našel svůj prostor a cítil se dobře. Je to dlouhá cesta a v podstatě ten nejdůležitější cíl a vize Kolovny,“ zamýšlí se Rostislav Posker. V Praze, při síle sociálních médií a již nyní obrovské komunitě Kolovny, je snadné organizovat společné vyjížďky a srazy. V nových prostorách budou takovéto akce ve větším formátu, jak už si stačili přes léto ověřit a vyzkoušet. Podobným setkáním nechybí potřebné zázemí, kvalitnější servis a možnost postihnout všechny výkonnostní kategorie a věnovat se třeba i aktivním rodinám s dětmi.

E-MOBILITA JAKO TÉMA

Koncept Kolovna se ve svých obchodech nezaměřuje pouze na situaci na trhu tady a teď a na čistý prodej – ten samozřejmě táhnou nejčastěji poptávané a prodávané kategorie horských kol a e-biků, většinou s pevnými rámy. Pod taktovkou Rostislava Poskera je byznys budován také s výhledem do budoucnosti a reflektováním všech trendů. „Troufáme si být těmi, kdo budou mít zásadní roli ve změně přemýšlení o využití elektrokola ke každodennímu životu a k dopravě. Mám na mysli hlavně městská elektrokola a zařazení této kategorie do denního užívání a aktivního použití v rámci dopravy v městských aglomeracích a do budoucna třeba i v cestovním ruchu.“

Pražská Kolovna svou velikostí a rozsahem služeb hodlá nastavit určitý nový standard v oboru – alespoň to má v plánu její vedení. Chystá se samoobslužná půjčovna elektrokol, rozšíření služeb půjčovny a zavedení mobilní testovací flotily elektrokol pro zákazníky v segmentu B2B, tedy firem, kancelářských budov a podobně. Nechybí koncept parkovacích a nabíjecích míst pro elektrokola v designových kontejnerech. „Mobilní verzi testovací flotily elektrokol bychom rádi rozjeli pro kvalitní prezentaci Kolovny i v místech, kde momentálně ještě nepůsobíme. Pochopitelně je to značná investice, takže o tom jednáme a v zimě se rozhodneme,“ přibližuje plány Rostislav Posker. Jak uvádí, tak e-mobilita je hlavním tématem Kolovny v nadcházejícím období, a firma má tři varianty, jak vytvořit plnohodnotnou infrastrukturu pro bezpečné parkování kol a elektrokol. „V příštím roce plánujeme výrazné rozšíření našich parkovacích a dobíjecích míst. Komunikujeme se zástupci několika krajů a chceme intenzivně jednat s Brnem a Prahou. Nastartovali jsme kampaň na ambasadory pro e-biking, budeme hledat ambasadory pro městské ježdění, pro XC i cestování,“ nechává nahlédnout pod pokličku toho, co v Kolovně připravují.

KAŽDÁ ZNAČKA MÁ SVOJE

Výše uvedené plány souvisí také s budováním pozice značky Riese & Müller na českém trhu. Prostřednictvím několika menších dovozců anebo individuálních zákazníků už e-biky této prémiové značky v našich končinách jezdí, ale Kolovna hodlá na trh distribuovat řádově stovky těchto strojů a již je má v nabídce. Naživo vystavené a k vyzkoušení i ve svých prodejnách. Bude to její hlavní značka pro městskou mobilitu, cestování a také uspokojení poptávky ve firmách nebo půjčovnách. Další značka Cannondale je určena především pro horská kola a taktéž cestování, Rock Machine by měl být na elektrokola pro zábavu a sport v širším cenovém spektru různých modelů. Vše závisí také na dostupnosti e-biků v příští sezoně.

Provoz tří velkých obchodů, půjčoven a e-shopu je náročný na znalosti a dovednosti personálu, na špičkové vybavení a také odborné vzdělávání mechaniků. „V Praze, Ostravě a Hynčicích jsme vybaveni a proškoleni na servis elektrokol, v Brně pracujeme na relokaci prodejny, zvětšení plochy a navýšení odborného servisu. V cyklistice se však musíme stále učit a zdokonalovat skrze celé portfolio našich značek a systémů u elektrokol, tedy využíváme všech školení a workshopů našich dodavatelů,“ říká Rostislav Posker. Případné náročnější speciální servisy realizují u partnerů. Důležité je vědět, na koho se obrátit, aby byl výsledek profesionální a klient spokojený.

PLÁNY NA LÉTO I ZIMU

Kolovna uspokojuje zejména náročnější klientelu, kterou zabudovává do své komunity a dalších činností v rámci celého konceptu – ať už jsou to pozvánky na výlety, do ubytování, do horské půjčovny a na traily kolem Bikecentra Kolovna v Hynčicích a tak dále. „V příštím roce budeme pro e-bikery organizovat vyjížďky v kontextu nově vznikajícího projektu na Králickém Sněžníku, kde se nyní připravuje Bikeregion Králický Sněžník, jenž který bude propojovat několik horských středisek hlavní tepnou. Zde bude prostor pro naplánování výletů i pro e-bikery včetně možností dobití elektrokol. Dále v rámci rozvoje mobility pracujeme na vytvoření infrastruktury, která pojme v mapovém podkladu bezpečné parkování a dobíjení elektrokol pro snadnější orientaci uživatelů, to je naše parketa,“ prozrazuje Rostislav Posker. Zimní sezonu nechtějí strávit pouze s koly a elektrokoly (a tedy nižšími tržbami), třebaže vyjížďky na snowbiku na horách jsou mezi jejich hosty v Hynčicích oblíbené. Hodlají výrazně posílit klasický zimní a lyžařský sortiment. Ne, z Kolovny se přes zimu nestane žádná „Lyžovna“, ale přinejmenším zde v budoucnu najdete výběr ze zimních kolekcí a personál posílí odborníci na běžky a skitouring. „Nehceme zimu jen přežívat. Z pohledu cyklistiky je zimní ježdění jen pro úzkou skupinu zákazníků, a my můžeme nabídnout víc i zájemcům o lyžování.“

NEBREČET, ALE BÝT AKČNÍ

Jestli oblíbená cyklistika za mnoho let poctivé dřiny zakladatele Kolovny něco naučila, tak rozhodně odhodlání, pevnou vůli a to, že nikdy nebrečí a nestěžuje si. Proto se snaží nalézt pozitiva i v dnešní složité době. Odstartoval to covid-19 a nyní je to ekonomická krize a ochlazení trhu. Do toho nejistota s dodávkou nového zboží. „Máme stejné podmínky jako ostatní, nemá smysl naříkat. V covidu nás naštěstí zachránil dostatek kol a prodeje nás vystřelily k investicím do dalšího ubytování a otevření této prodejny. Teď se to otočilo, prodeje se zastavily a lidé přestávají utrácet. Nepodléháme panice, stále budeme vylepšovat on-line prezentaci a také zázemí prodejen a služeb,“ říká Rostislav Posker. Podle jeho slov se prodej kol i elektrokol vrací z on-linu do prodejen. Na webu a sociálních sítích je pouze výkladní skříň, ale lidé se do obchodů vrátí a vyžadují také další služby. Naše povídání proto uzavírá rázným rozloučením: „Řeknu to tak: Když nebudeme fňukat a stěžovat si a budeme akční a kreativní, jistě najdeme na trhu prostor, jak se zdokonalit, posílit a vylepšit naše služby.“

Text: Ondřej Vysypal, foto: Mike Koukal, Kolovna

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one