Když byznysmen, bývalý cyklistický závodník a nadšenec do kol všeho druhu Rostislav Posker před asi sedmi lety otevíral pension Kolovna v Hynčicích pod Sušinou, ještě možná ani sám neměl tušení, do jakých rozměrů jeho vysněný lifestylový koncept naroste. Přibyly prodejny a půjčovny v Praze, Brně a Ostravě, bistro a půjčovna kol i elektrokol na horách, designově zajímavé a originální stavby a další ubytování, apartmány a také parkovací a nabíjecí stanice pro elektrokola. Nyní se nacházíme v nově otevřené pražské prodejně Kolovna v Trojském pivovaru nedaleko vchodu do zoologické zahrady.
ZÁZEMÍ V PIVOVARU
Z původní malé pražské Kolovny (ta sídlila doslova o pár desítek kroků dál v Trojském mlýnu) se po čtyřech letech stala velká prodejna s prostorným servisem a dalším obrovským zázemím uvnitř, dále s velkým dvorem i zastřešeným prostranstvím pro venkovní akce. Historická stavba pivovaru zvenku nijak nemaskuje své stáří, ale po vstupu dovnitř jsme v jiném, moderním a designově vyladěném světě, který nakreslili vizionářští architekti, vyrobili šikovní řemeslníci a nyní ho „žijí“ zaměstnanci Kolovny a jejich zákazníci. Vydáváme se na inspekci prodejny a kocháme se drobnými detaily na stěnách a také nápisy na podlaze připomínajícími milníky v historii celé firmy.
Jak se Rostislav Posker svěřuje, tak v roce 2022 už pro pražský tým Kolovny nazrál čas k přestěhování se do větších prostor. „Původní showroom nám už nestačil. Retailový prodej, vzhledem k vyvíjejícímu se on-line prostředí, se dnes musí dělat jinak. Je potřeba maximální propojení kamenné prodejny s on-line prostředím, zkvalitnění a navýšení služeb,“ říká s tím, že stále větší roli hraje rychlý a kvalitní servis, půjčovna kol a elektrokol, vyjížďky i komunitní akce a další věci. S tím vším rostou požadavky a prostor a adekvátní provozní i logistické zázemí. Areál Trojského pivovaru se zdá pro takový rozvětvený projekt se spoustou aktivit pro cyklisty i elektrocyklisty téměř ideálním místem. Příjemnou atmosférou a kombinací starých i původních prvků kombinovaných s modernou a špičkovým designem je také místem mimořádně autentickým. K dobrému naladění zákazníka kouzlem místa a atmosférou je nutno připočíst také maximální míru profesionality všech zaměstnanců a také nadstandardní odbornost.
ZAČALO TO POMALU
Start obchodu Kolovna přitom nebyl vůbec jednoduchý, protože začínal v době, kdy se trh jevil jako saturovaný. „Nikdo tomu moc nevěřil, karty byly rozdány a od potenciálních partnerů jsme tenkrát často slyšeli, že dalšího hráče s ambicí více prodejen nepotřebují,“ vzpomíná Rostislav Posker. Nakonec se ale dohodli s distributorem značky Scott a začali dělat jeho další, v Česku tehdy spíš neznámou značku Bergamont. Díky tomu se odlišili a byli jiní, ale postupně se měnila strategie distributora. S nástupem pandemie covid-19 na začátku roku 2020 se dramaticky zhoršila dostupnost nových modelů, a tak tento brand opustili. „Ve složité situaci nám pomohli naši nynější partneři a dovozci značek, které vidíte v sortimentu obchodu: Aspire (značky Cannondale, GT, Uvex, Peaty´s, Sram), Levelsportkoncept (Maloja, POC, Lezyne, Kästle), Cyklomax (Rock Machine), INA Sport (Elan, Peltonen), 3T a také letos nově i německá značka Riese&Müller,“ vypočítává šéf Kolovny a rozhlíží se po pražském showroomu. Přiznává, že je věčným optimistou a velkým snílkem. Jeho plány a vize mu pomáhá kočírovat a usměrňovat obchodní partner a potřebnou kapitálovou munici na rozvoj nejen prodejny v hlavním městě, ale i dalších „divizí“ Kolovny dodávají jednak z vlastních zdrojů, jednak s významným přispěním svých partnerských bank.
V Kolovně na zákazníky čeká nejvybranější sortiment kol, elektrokol i doplňků a oblečení. Charakteristická je příjemná atmosféra a otevřenost různým odvětvím i disciplínám – tady si nepřijde nepatřičně ani jezdec s e-bikem, cyklokrosař nebo endurista, ani rodina s dětmi. „Těžko popsat našeho typického zákazníka, to snad ani nejde. Navíc neradi škatulkujeme, protože naší filozofií je, aby u nás každý našel svůj prostor a cítil se dobře. Je to dlouhá cesta a v podstatě ten nejdůležitější cíl a vize Kolovny,“ zamýšlí se Rostislav Posker. V Praze, při síle sociálních médií a již nyní obrovské komunitě Kolovny, je snadné organizovat společné vyjížďky a srazy. V nových prostorách budou takovéto akce ve větším formátu, jak už si stačili přes léto ověřit a vyzkoušet. Podobným setkáním nechybí potřebné zázemí, kvalitnější servis a možnost postihnout všechny výkonnostní kategorie a věnovat se třeba i aktivním rodinám s dětmi.
E-MOBILITA JAKO TÉMA
Koncept Kolovna se ve svých obchodech nezaměřuje pouze na situaci na trhu tady a teď a na čistý prodej – ten samozřejmě táhnou nejčastěji poptávané a prodávané kategorie horských kol a e-biků, většinou s pevnými rámy. Pod taktovkou Rostislava Poskera je byznys budován také s výhledem do budoucnosti a reflektováním všech trendů. „Troufáme si být těmi, kdo budou mít zásadní roli ve změně přemýšlení o využití elektrokola ke každodennímu životu a k dopravě. Mám na mysli hlavně městská elektrokola a zařazení této kategorie do denního užívání a aktivního použití v rámci dopravy v městských aglomeracích a do budoucna třeba i v cestovním ruchu.“
Pražská Kolovna svou velikostí a rozsahem služeb hodlá nastavit určitý nový standard v oboru – alespoň to má v plánu její vedení. Chystá se samoobslužná půjčovna elektrokol, rozšíření služeb půjčovny a zavedení mobilní testovací flotily elektrokol pro zákazníky v segmentu B2B, tedy firem, kancelářských budov a podobně. Nechybí koncept parkovacích a nabíjecích míst pro elektrokola v designových kontejnerech. „Mobilní verzi testovací flotily elektrokol bychom rádi rozjeli pro kvalitní prezentaci Kolovny i v místech, kde momentálně ještě nepůsobíme. Pochopitelně je to značná investice, takže o tom jednáme a v zimě se rozhodneme,“ přibližuje plány Rostislav Posker. Jak uvádí, tak e-mobilita je hlavním tématem Kolovny v nadcházejícím období, a firma má tři varianty, jak vytvořit plnohodnotnou infrastrukturu pro bezpečné parkování kol a elektrokol. „V příštím roce plánujeme výrazné rozšíření našich parkovacích a dobíjecích míst. Komunikujeme se zástupci několika krajů a chceme intenzivně jednat s Brnem a Prahou. Nastartovali jsme kampaň na ambasadory pro e-biking, budeme hledat ambasadory pro městské ježdění, pro XC i cestování,“ nechává nahlédnout pod pokličku toho, co v Kolovně připravují.
KAŽDÁ ZNAČKA MÁ SVOJE
Výše uvedené plány souvisí také s budováním pozice značky Riese & Müller na českém trhu. Prostřednictvím několika menších dovozců anebo individuálních zákazníků už e-biky této prémiové značky v našich končinách jezdí, ale Kolovna hodlá na trh distribuovat řádově stovky těchto strojů a již je má v nabídce. Naživo vystavené a k vyzkoušení i ve svých prodejnách. Bude to její hlavní značka pro městskou mobilitu, cestování a také uspokojení poptávky ve firmách nebo půjčovnách. Další značka Cannondale je určena především pro horská kola a taktéž cestování, Rock Machine by měl být na elektrokola pro zábavu a sport v širším cenovém spektru různých modelů. Vše závisí také na dostupnosti e-biků v příští sezoně.
Provoz tří velkých obchodů, půjčoven a e-shopu je náročný na znalosti a dovednosti personálu, na špičkové vybavení a také odborné vzdělávání mechaniků. „V Praze, Ostravě a Hynčicích jsme vybaveni a proškoleni na servis elektrokol, v Brně pracujeme na relokaci prodejny, zvětšení plochy a navýšení odborného servisu. V cyklistice se však musíme stále učit a zdokonalovat skrze celé portfolio našich značek a systémů u elektrokol, tedy využíváme všech školení a workshopů našich dodavatelů,“ říká Rostislav Posker. Případné náročnější speciální servisy realizují u partnerů. Důležité je vědět, na koho se obrátit, aby byl výsledek profesionální a klient spokojený.
PLÁNY NA LÉTO I ZIMU
Kolovna uspokojuje zejména náročnější klientelu, kterou zabudovává do své komunity a dalších činností v rámci celého konceptu – ať už jsou to pozvánky na výlety, do ubytování, do horské půjčovny a na traily kolem Bikecentra Kolovna v Hynčicích a tak dále. „V příštím roce budeme pro e-bikery organizovat vyjížďky v kontextu nově vznikajícího projektu na Králickém Sněžníku, kde se nyní připravuje Bikeregion Králický Sněžník, jenž který bude propojovat několik horských středisek hlavní tepnou. Zde bude prostor pro naplánování výletů i pro e-bikery včetně možností dobití elektrokol. Dále v rámci rozvoje mobility pracujeme na vytvoření infrastruktury, která pojme v mapovém podkladu bezpečné parkování a dobíjení elektrokol pro snadnější orientaci uživatelů, to je naše parketa,“ prozrazuje Rostislav Posker. Zimní sezonu nechtějí strávit pouze s koly a elektrokoly (a tedy nižšími tržbami), třebaže vyjížďky na snowbiku na horách jsou mezi jejich hosty v Hynčicích oblíbené. Hodlají výrazně posílit klasický zimní a lyžařský sortiment. Ne, z Kolovny se přes zimu nestane žádná „Lyžovna“, ale přinejmenším zde v budoucnu najdete výběr ze zimních kolekcí a personál posílí odborníci na běžky a skitouring. „Nehceme zimu jen přežívat. Z pohledu cyklistiky je zimní ježdění jen pro úzkou skupinu zákazníků, a my můžeme nabídnout víc i zájemcům o lyžování.“
NEBREČET, ALE BÝT AKČNÍ
Jestli oblíbená cyklistika za mnoho let poctivé dřiny zakladatele Kolovny něco naučila, tak rozhodně odhodlání, pevnou vůli a to, že nikdy nebrečí a nestěžuje si. Proto se snaží nalézt pozitiva i v dnešní složité době. Odstartoval to covid-19 a nyní je to ekonomická krize a ochlazení trhu. Do toho nejistota s dodávkou nového zboží. „Máme stejné podmínky jako ostatní, nemá smysl naříkat. V covidu nás naštěstí zachránil dostatek kol a prodeje nás vystřelily k investicím do dalšího ubytování a otevření této prodejny. Teď se to otočilo, prodeje se zastavily a lidé přestávají utrácet. Nepodléháme panice, stále budeme vylepšovat on-line prezentaci a také zázemí prodejen a služeb,“ říká Rostislav Posker. Podle jeho slov se prodej kol i elektrokol vrací z on-linu do prodejen. Na webu a sociálních sítích je pouze výkladní skříň, ale lidé se do obchodů vrátí a vyžadují také další služby. Naše povídání proto uzavírá rázným rozloučením: „Řeknu to tak: Když nebudeme fňukat a stěžovat si a budeme akční a kreativní, jistě najdeme na trhu prostor, jak se zdokonalit, posílit a vylepšit naše služby.“
Text: Ondřej Vysypal, foto: Mike Koukal, Kolovna