Horská a krosová elektrokola mají pro letošní sezonu zcela nové rámy, jejichž poznávacím znamením je výrazně snížená horní rámová trubka. Velmi zajímavým prvkem je také zlom v přední části rámu, který je výrazem dynamičnosti a sportovních ambicí značky. Změny se dotkly také rámových baterií, které jsou nyní ještě kompaktnější a mají o poznání vyšší kapacitu. Na výběr zůstává z několika pohonných jednotek s umístěním ve středu rámu či v náboji zadního kola.
Tak který?
Z široké nabídky značky Apache, jež čítá více než padesát různých modelů, jsme si vybrali horské elektrokolo s označením Hawk MX 1×9 16 Ah. Jeho základem je kompletně přepracovaný hliníkový rám s vnitřním vedením bovdenů, kónickou hlavovou partií a velmi agresivním tvarováním, které je společné všem horským a krosovým elektrokolům z letošní kolekce. Výbava je tvořena zapletenými koly o průměru devětadvacet palců, vzduchovou vidlicí SR Suntour XCR Air s možností úplného uzamčení, hydraulickými kotoučovými brzdami Shimano M396 a devítirychlostní sadou Shimano Alivio s přehazovačkou Shimano Deore. Doplňky v podobě krátkého představce, širokých řídítek a bohatě polstrovaného sedla dodala česká značka komponentů Spectro.
Sázka na černého koně
Středobodem celého elektrokola je i v tomto případě jeho pohonná jednotka. Výrobce vsadil na dobře známý, avšak stále nepříliš rozšířený elektromotor Bafang MaxDrive, který představuje cenově dostupnější alternativu k zavedeným značkovým pohonům. Ačkoliv je mnohými podceňován, na své konkurenty ani v nejmenším neztrácí, naopak je v mnoha ohledech překonává. Za zmínku stojí především mimořádně vysoký točivý moment, který ve své špičce dosahuje až k osmdesáti newtonmetrům. Dodejme, že nominální výkon motoru činí standardních dvě stě padesát wattů, maximální rychlost je pak dle platné legislativy omezena na pětadvacet kilometrů za hodinu. Elektromotor je opatřen vestavěnou řídící jednotkou se snímačem rychlosti a síly šlapání. Řídící jednotka při určování míry asistence vyhodnocuje, s jakou silou se jezdec opírá do pedálů a výkon motoru reguluje přesně dle aktuální situace.
O přísun elektrické energie se stará baterie Panasonic s kapacitou pět set sedmdesát šestt watthodin, jež našla své místo na horní hraně hlavní rámové trubky. Samozřejmostí je přítomnost chytrého systému řízení, který baterii chrání před přehřátím, zkratem či přebitím. Dojezd na jedno nabití se podle údajů výrobce pohybuje mezi pětaosmdesáti a sto šedesáti kilometry. Baterie je plně vyjímatelná, dobíjecí rozhraní je jednoduché a uživatelsky velice příjemné.
Ovládání jednoduché jako facka
K ovládání elektrického systému slouží multifunkční displej na řídítkách a oddělený tlačítkový ovladač u levého gripu. Pomocí tohoto ovladače můžete snadno a rychle zvolit jednu z pěti úrovní asistence. Na stejném místě je pak možné aktivovat asistenta chůze, zapnout podsvícení displeje či volně přecházet mezi všemi jeho funkcemi. Displej zobrazuje informace o stavu baterie a zvoleném stupni asistence a zároveň nabízí některé funkce, které známe z běžných cyklistických komputerů, jako jsou údaje o rychlosti či ujeté vzdálenosti.
Láska na první pohled
Agresivně tvarovaný hliníkový rám je opatřen jednoduchým, a přesto velmi poutavým designem s bezchybným barevným sladěním. Hawk si je dobře vědom toho, že první dojem lze udělat pouze jednou, a využívá všech možností, aby zaujal vaši ctěnou pozornost. Ačkoliv je tomu často přesně naopak, motor ani baterie vzhled kola nijak neruší, ale spíše zajímavě doplňují. Pojetí motoru, baterie, displeje i dálkového ovladače považujeme z pohledu designu i celkového zpracování za opravdu velmi povedené. Výrobce nepodcenil ani stránku ergonomickou, a tak je vše přesně tam, kde má být. Dálkový ovladač není ani příliš velký ani příliš malý, umožňuje pohodlnou změnu úrovně asistence a dobře se obsluhuje dokonce i v tlustých zimních rukavicích. Podsvícený informační displej je přehledný a za všech okolností velmi dobře čitelný, bezproblémové je také dobíjení baterie i manipulace s ní.
Geometrie rámu je jako stvořená pro sportovní jízdu po lesních a polních stezkách všeho druhu. Díky zvolenému průměru ráfků kolo snáze překonává překážky a navzdory poměrně ostrému hlavovému úhlu zůstává stabilní i ve vyšších rychlostech. Jistému řízení napomáhá kombinace krátkého představce a širokých řídítek. Ke klidnému pojetí jízdy přispívá také vzpřímený, stále však dostatečně sportovní posez s pohodlným sedlem a měkkými ergonomickými gripy.
Soupeřů se nelekejme, na značku nehleďme
Výrobcem zvolená pohonná jednotka vyniká vysokým točivým momentem, což se příznivě odráží na jízdních vlastnostech celého elektrokola. Elektromotor má dostatečný výkon i v těch nejstrmějších stoupáních, to vše při zachování nízké spotřeby energie a nízké úrovně hluku. Nástup výkonu je příjemně pozvolný, jízda samotná opravdu mimořádně plynulá. Z pěti jízdních režimů si každý může vybrat ten, která nejvíce vyhovuje jeho aktuálním potřebám a možnostem. Na své si tak přijdou sportovně založení jezdci i rekreační cyklisté všech věkových i výkonnostních skupin. Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou sice menší, než je tomu u konkurenčních systémů, jsou však stále jasně patrné a přesně na sebe navazují. Zatímco první dvě úrovně možnosti pohonné jednotky pouze taktně naznačují, zbylé tři ukazují její výkon i masivní točivý moment ve zcela jasném světle.
Nejdelší vyjížďka, kterou jsme v sedle tohoto kola podnikli, měřila na padesát kilometrů a vedla převážně mírně zvlněným terénem. Z baterie nám při této výpravě ubylo pět z deseti dílků na ukazateli, tedy přibližně polovina z její celkové kapacity. Nutno však podoktnout, že náš testovací jezdec nepatří k nejlehčím. S lehčím cyklistou za řídítky bychom nepochybně urazili vzdálenost delší a ze dna výrobcem udávaných hodnot bychom se odrazili někam o poznání výše.
Verdikt
Apache Hawk MX 1×9 16 Ah je velmi kvalitním a s cenou pod padesát tisíc korun také poměrně dostupným horským elektrokolem. Cílí na sportovně založené jezdce i rekreační cyklisty všech věkových a výkonnostních skupin a jako takový se skvěle hodí na svižné vyjížďky lehkým až středně těžkým terénem. Výkonný elektromotor s mimořádně vysokým točivým momentem jasně dokazuje, že horské elektrokolo může báječně fungovat i bez značkového pohonu věhlasného jména.
Specifikace
Cena: 47 990,-
Pohonná jednotka: středový elektromotor Bafang MaxDrive s nominálním výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 80 Nm
Řídící jednotka: integrovaná Bafang MaxDrive
Baterie: lithium-iontová baterie Panasonic s napětím 36 V a kapacitou 612 Wh
Doba nabíjení: 7 h
Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů
Dojezd: 80 až 160 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)
Nejvyšší rychlost: 25 km/h
Ovládací rozhraní: podsvícený multifunkční displej s informacemi o rychlosti, vzdálenosti, stavu baterie a zvoleném stupni asistence; oddělený dálkový ovladač pro změnu míry asistence, aktivaci funkce Walk a přepínání funkcí displeje
Rám: hliníkový rám zhotovený ze slitiny Alloy 6061 s vnitřním vedením bovdenů a hadic
Vidlice: vzduchová vidlice SR Suntour XCR 32 Air s možností úplného uzamčení
Kola: zapletená kola o průměru 29“ s hliníkovými ráfky Remerx Masterdisc a náboji Shimano Alivio M4050
Pláště: Schwalbe Smart Sam (29 x 2,10“)
Komponentová sada: přehazovačka Shimano Deore M591, páčkové řazení Shimano Alivio M4000, kliky Bafang MaxDrive (38 zubů), devítirychlostní kazeta Shimano Alivio HG300 (11-34 zubů)
Kotoučové brzdy: hydraulické kotoučové brzdy Shimano M396 s kotouči o průměru 180 mm vpředu i vzadu
Řídítka: hliníková řídítka Spectro o šíři 720 mm
Představec: hliníkový představec Spectro o délce 60 mm
Sedlovka a sedlo: hliníková sedlovka Spectro, sedlo Spectro Sport
Hmotnost: 22,64 kg (váženo s pedály Shimano XT Trail)
Dostupné velikosti: 19“ a 21“
Dostupná barevná provedení: matná černá / reflexní žlutá
Kontakt na výrobce: www.apache-bike.cz