Otestovali jsme dámský e-bike Apache Hupahu 2 Bosch Lady 1000 Wh s přídavným akumulátorem.
BOSCH ROVNÁ SE KVALITA
Elektrokolo má specifický rám uzpůsobený ženám, přední odpruženou vidlici, pevnou zadní stavbu, středový motor, a dokonce dva akumulátory – standardní vestavěný a menší přídavný. V rámci nabídky značky spadá mezi horská kola do terénu, jeho použití je ovšem daleko širší a dobře poslouží jako univerzální e-bike na delší výlety do přírody, ale třeba také na dojíždění, nákupy anebo kratší výjezdy. O spolehlivost elektrokol Apache střední a vyšší třídy se stará elektrický systém Bosch, konkrétně u našeho modelu je to celá moderní infrastruktura a uživatelské prostředí Bosch Smart System. Tento „Chytrý systém“ zajistí propojení jezdce s elektrokolem prostřednictvím propracované aplikace Bosch eBike Flow a také umožňuje vzájemnou komunikaci klíčových součástí kola, jako je motor, baterie, displej a ovládací jednotka. Díky tomu jsou pak k dispozici pokročilé funkce, možnost individuálního nastavení motoru, zabezpečení elektrokola, použití zámku a také trackingu v případě odcizení, hlídání servisních intervalů, plánování tras, sledování kondice a detailních údajů z vyjížďky a podobně.
VELKÁ KOLA
Na hliníkovém rámu na první pohled zaujme výrazný a povedený lak v tyrkysovozeleném odstínu. Průměr kol je 29 palců pro větší stabilitu a snadnou průjezdnost obtížných úseků. Ačkoli se mnohým e-bikerkám zdají devětadvacítky možná až moc velké a elektrokolo s nimi mohutné, teorie a fyzikální zákony hovoří ve prospěch větších kol. Jsou zkrátka rychlejší, stabilnější a bezpečnější. Hliníkový rám má bytelné a dostatečně dimenzované základní partie jako přední hlavovou trubku, hlavní spodní trubku s integrovaným akumulátorem, středovou oblast s uchyceným motorem i zadní stavbu. Namísto klasické rámové trubky zde najdeme strmě klesající a subtilní zploštělou trubku, která se stará o patřičnou pevnost rámové konstrukce. Proto má jezdkyně nad rámem dostatek místa pro seskočení a rovněž může s kolem snadněji manipulovat. Samozřejmostí je kratší rozvor, sportovně-pohodlný posed, širší sedlo a celkově důraz na správnou ergonomii. Osazení kvalitními komponenty je u Apache standardem, takže řazení i brzdy jsou vysoce funkční a odpovídají celkové kvalitě tohoto stroje.
MOTOR A BATERIE
Baterie v rámové trubce je, jak jsme již uvedli, integrovaná a snadno vyjímatelná. Její kapacita 750 Wh je více než dostatečná, ovšem my jsme si pro test vybrali „upgradovanou“ variantu dámského Hupahu uzpůsobenou pro delší dojezd. Ta je vybavena ještě druhou, přídavnou baterií Bosch PowerMore 250. Cena za toto bateriové kombo, garantující díky souhrnné kapacitě 1000 Wh takřka bezednou zásobu energie, je 99 990 Kč (zvýhodněná cena z původních 121 990 Kč). Pokud zájemkyně o elektrokolo usoudí, že tak velkou kapacitu nevyužije, má možnost pořídit si standardní model s jednou baterií v rámu, jenž stojí 89 990 Kč (z původních 106 990 Kč). Celá sada Bosch PowerMore 250 Wh je žádaným doplňkem a dobrým způsobem, jak vylepšit kapacitu baterie. Přitom také zvyšuje naši flexibilitu, protože nejenže lze na elektrokole vyjet s oběma bateriemi současně na dlouhou výpravu, ale například můžeme vyjet na krátkou projížďku pouze s externím menším akumulátorem, zatímco hlavní baterii nabíjíme vyjmutou. Přídavný akumulátor má tvar láhve na vodu a na rám se připevní nasunutím na bytelnou konzoli, na kterou je jinak upnutý košík na lahev (na kole máme tedy uchycen buď košík s lahví, anebo externí baterii). Bosch PowerMore se připojuje na míru připraveným kabelem, jenž zapojíme do nabíjecího portu elektrokola. Externí baterie přidá elektrokolu zhruba 1,6 kilogramu hmotnosti navíc, což je za jízdy prakticky nepostřehnutelné. Středový motor Bosch CX pracuje spolehlivě a přesně tak, jak se na prémiový pohon sluší. Je dostatečně citlivý, jemný a v nejvyšším režimu také patřičně silný. Tvarově a designově jednoduchý a čistý displej Intuvia 100 je nástupcem předchozí generace a je umístěn ve středu řídítek, abychom na všechny informace dobře viděli.
VERDIKT
Veškeré komponenty na elektrokole pracují v perfektní souhře a jak čtyřpístkové brzdy, tak silný motor i možnost výběru vhodného převodu ze škály dvanáctirychlostního řazení jsou garancí bezproblémové obsluhy a příjemné i bezpečné jízdy. Aby řídítka nedrncala na nerovnostech, od toho tu je kvalitní vzduchová vidlice, která je při správném tlaku velice citlivá a dokáže lesní cestu nebo polňačku krásně vyžehlit. Hlavním benefitem a silnou stránkou tohoto dámského elektrokola je kromě výborné ergonomie a pohodlného posedu především vysokokapacitní bateriové úložiště, které případné extrémní e-bikerce umožní zdolat za den klidně i dvousetkilometrový výlet.
Apache Hupahu 2 Bosch Lady 99 990 Kč
Rám: Apache Hupahu Bosch Lady Al, velikosti S a M
Motor: Bosch Performance CX, 4. generace, 250 W a 85 Nm
Baterie: integrovaná, PowerTube 750 Wh + přídavný akumulátor Bosch PowerMore 250 Wh
Displej: Bosch Intuvia 100
Nabíječka: Bosch Charger 4 A
Vidlice: vzduchová SR Suntour Axon 34 RL-RC, 120 mm
Přehazovačka: Shimano XT RD-M8100-SGS, Shadow Plus, 12 rychlostí
Řazení: Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire Plus
Kliky: FSA Bosch 170 mm, 34 zubů
Kazeta: Shimano Deore CS-M6100, 10–51 zubů
Řetěz: Shimano CN-M7100
Brzdy: hydraulické, 4pístkové Shimano BR-MT420, kotouče 180 mm
Řídítka: Apache Al 31,8 × 780 mm, zvýšení 15 mm
Představec: Apache Al 31,8 × 90 mm, 7°
Hlavové složení: semiintegrované tapered Acros blocklock, 44/56 mm
Gripy: Ergon GA20
Sedlo: Apache memory foam
Sedlovka: pevná Apache Al, 30,9 × 400 mm
Pedály: platformové VP-539
Kola: 29″, ráfky Remerx e-Rocky RX 3025, náboje Shimano MT410/MT510 Boost, pevné osy
Pláště: Schwalbe Smart Sam Performance 29 x 2,25″
Výrobce: www.apache-bike.cz