Situace na trhu elektrokol se neustále vyvíjí a ukazuje se, že zelenou mají stroje, co vlastně jako e-biky nevypadají. Přinejmenším u námi testovaného, pohotového e-gravelu nebo citybiku s rovnými řídítky od značky Fiido se to potvrzuje. Splňuje kritérium příznivě nízké hmotnosti a také osazení populárním zadním motorem.
ORIGINALITA
Hongkongská značka Fiido má v nabídce elektrokola zajímavých designů i konstrukcí, která se snaží zaujmout a upoutat zákazníky v kategoriích, které nepotkáváme na ulici tak často. Design je mnohdy neokoukaný a až futuristický, hovoříme-li například o modelu skládacího elektrokola Fiido X, jehož test najdete na jiné straně tohoto vydání. Ovšem námi nyní prezentované Fiido C21 je toho pravým opakem. I přes nápaditou konstrukci má celkem konvenční a ryze evropské tvary. Prostě kolo na dojíždění anebo volný čas bez větších výstřelků.
Vedle modelu Fiido C21 s pánským rámem existuje ještě model C22 s typicky dvojitým dámským rámem a potom C11 s monotube hlavní trubkou jako univerzální kolo s nízkým nástupem. Námi testované Fiido C21 kombinuje klasickou estetiku s moderní technologií. Hliníkový rám hladkých linií má moderní dynamické rysy, které známe ze současné cyklistiky a například právě z gravelbiků, kterými se konstruktéři inspirovali a podle kterých vlastně tento svůj počin také jako elektrický gravel prezentují, navzdory rovným řídítkům.
RÁM NĚCO VYDRŽÍ
Horní trubka je kónická s mírným slopingem, horní vzpěry zadní vidlice jsou přivařeny k sedlové trubce relativně nízko a pěkným detailem rámu jsou robustní patky. Celkově elektrokolo působí bytelně a tak, že něco vydrží, o čemž jsme se mohli přesvědčit v našem jízdním testu nejen na cyklostezkách, ale i na loukách a lesních pěšinách. Solidní dojem z elektrokola umocňuje přední vidlice, která je bez odpružení a dává do řídítek informaci o každém kamínku nebo hrbolu pod předním kolem. Vzhled modelu Fiido C21 je i přes blatníky a stojánek hodně moderní a částečně i sportovní. Baterie ukrytá v rámu má kapacitu 209 Wh a lze ji na přání ještě klidně zdvojnásobit další přídavnou baterií Range Extender, která se umístí do úchytů na rámu a propojí s motorem (objednává se za příplatek).
Uvedená základní kapacita akumulátoru se může zdát jako nízká, ale pozor, on ten náš „štěrkolet“ umí jezdit také úsporně a není zase tak žravý, záleží na profilu trasy a zvoleném režimu dopomoci. Většinu času na rovinách člověk jezdí beztak zadarmo, protože rychlost je už nad hranicí 25 km/h a jedeme pouze na vlastní pohon.
OVLÁDÁNÍ A KONEKTIVITA
V oblasti středu je rám mohutně zpevněn a veškerá síla se bez ztrát přenáší vpřed. Ve středové oblasti najdeme také dobře dostupné tlačítko pro zapnutí baterie. Jinak elektrokolo ovládáme přes vodotěsný a čitelný displej, který je integrovaný do představce a tvoří s ním působivý a moderní celek. Případně můžeme elektrokolo propojit přes bluetooth s mobilním telefonem a ovládání pak kontrolujeme prostřednictvím aplikace Fiido Cycling. Samotný pohon je, jak jsme zmínili, integrován do zadního kola. Pohonná jednotka je subtilní a nenápadná, ale umí pořádně potlačit! Jedná se o nám známý výkonný pohon značky Mivice s točivým momentem 40 Nm. Papírově to nevypadá, ale v reálu dokáže pozitivně překvapit.
JÍZDA
Fiido C21 je skutečně velmi nadaný gravel e-bike, ačkoli nemá zahnutá řídítka. Když se opřeme do pedálů, jede velmi hladce a podporuje i dynamickou jízdu, protože ve středové oblasti není žádný odpor a motor se nám daří dobře roztočit i nad rychlost 25 km/h. Pak už se dostane ke slovu setrvačnost a jedeme překvapivě svižně. Největší odpich to má v nejvyšším režimu Turbo+, ale to by znamenalo dojezd nějakých 34 kilometrů. My ale chceme větší akční rádius, tak střídáme režimy Normal a Sport. V nich se dá najet klidně až 60 kilometrů, což je víc než dost. Komu by to ale bylo málo, tak na Eco zdolá skoro stovku, anebo musí osadit ještě druhou baterii a prodloužit dojezd. Devítkové řazení si rozumí s velkým převodníkem a o naše bezpečí dbají spolehlivé brzdy.
VERDIKT
Dalo by se říct, že jsme žádný nedostatek neshledali, díky přehazovačce se dají dobře zdolat i stoupání, ve výbavě jsou světla, praktické blatníky i stojánek. Vizuální dojem z kola je pozitivní, design je uhlazený a čistý, veškerá kabeláž integrována. Úplně živě si představujeme, jak dělá radost a věrně slouží v každodenní městské vřavě. Je pro ni jako stvořený, rozhodně více pro hladký asfalt než drncavé polní cesty.
FIIDO C21 – technické údaje
CENA: 32 990 Kč
Rám: Alu Fiido Step Over (velikosti M a L)
Vidlice: Alu, pevná osa
Motor: Mivice v zadním náboji, 250 W, 40 Nm
Baterie: integrovaná v rámu, kapacita 209 Wh
Dojezd: až 80 km
Doba nabíjení: 3 hodiny
Přehazovačka: LTWOO R5, 9 rychlostí
Brzdy: hydraulické, kotoučové
Pláště: gravel 700 × 40
Dojezd: až 80 km
Výbava: blatníky, stojánek, zvonek, přední LED světlo napájené z baterie
Maximální zatížení: 120 kg
Hmotnost: 18 kg
Výrobce: www.fiido.com
Prodejci v ČR: www.ekolo.cz, www.toys.bike.cz