Kdo by to byl řekl, že e-bike Crussis sebou bude jednou cukat a nedočkavostí odfrkovat na startu prestižní světové série WES? Když zakladatel a majitel firmy Petr Výkruta prezentoval před víc než deseti lety první řadu elektrických kol, tak jej možná pouze v tom nejdivočejším snu, a i to je málo pravděpodobné, mohlo napadnout, že na vyladěném a špičkově vybaveném e-biku Crussis za čtvrt milionu bude jednou ve vrcholné světové konkurenci startovat Michal Swárovský, aby zkusil štěstí ve zmíněném závodu. Domácímu výrobci, který šel krok za krokem a postupným vývojem a neúnavným tahem na branku se vyšvihl mezi top domácí značky elektrokol, se nedá upřít elán, nadšení a snaha stále posouvat věci dopředu. Když dnes testujeme jeho vlajkovou loď, pak už není řeč o modelu Crussis Legend 68 dedikovaném patronovi a mnohaleté tváři značky Jaromíru Jágrovi, nýbrž máme na mysli hned v úvodu zmíněné závodní elektrokolo Crussis e-Race Pro s karbonovým rámem a skutečně prémiovou výbavou. Svým novým ambasadorstvím, celoživotními závodnickými zkušenostmi a skvělým jezdeckým umem tento model nyní podporuje a také bude dál rozvíjet jeho potenciál Michal Prokop, známý jezdec, několikanásobný mistr světa, fourcrossař, endurista a pořadatel závodů.
VLAJKOVÁ LOĎ SE VŠÍM VŠUDY
Jakkoli se může cenovka necelých 250 tisíc korun zdát ohromující, věřte tomu, že je více než adekvátní. Kdyby karbonový rám nesl logo jiné značky ze západní Evropy nebo USA a měl stejné osazení včetně exkluzivního středového motoru Bosch Performance Line CX Race Edition, bylo by z toho rázem třistatisícové elektrokolo, a to se ještě držíme při zemi.
Crussis k tomuto závodnímu stroji přistoupil jako k vrcholnému modelu, na kterém demonstruje své schopnosti postavit konkurenceschopný a opravdu prvotřídní, světový e-bike na originálním karbonovém rámu. V unikátním designu červeného laku s „frozen efektem“, s perfektním zpracováním a výbavou, ze které se milovníkům elektrokol zatočí hlava. Je to pochopitelně limitovaná série, které nebude víc než pár desítek kusů, tak aby si mohli opravdoví fajnšmekři dopřát exkluzivní svezení, případně aby se mohli odměnit prodejci značky, kteří budou mít tento kousek pro sebe a možná na něm nechají svézt pár svých letitých věrných zákazníků. Jak jsme již zmínili, Crussis Legend 68 byl prvním takovým špičkovým modelem, nyní pomyslné síni slávy značky kraluje e-Race Pro se závodním naladěním. Symbolické je to i v tom, že top model má tuto novou podobu v období, kdy Crussis zásadním způsobem modernizuje a jistým způsobem revitalizuje celou svou kolekci jak po stránce designu a barev, tak po stránce motorizací. Po takové době na trhu si to přední domácí značka může dovolit a vlastně to i musí udělat, aby oslovila více nových zákazníků a byla nově zajímavá i pro ty, pro něž byla dříve neviditelná anebo mimo okruh jejich zájmu.
VÍTĚZSTVÍ I ZÁŽITKY
Tenhle celoodpružený e-bike je záměrně zkonstruován tak, aby závodníkovi přinesl pokud možno vítězství anebo co nejlepší umístění a běžnému e-bikerovi zase nový a dosud nepoznaný zážitek. Proč si někdo koupí silné auto nebo rovnou sporťák? Pravděpodobně ze stejného důvodu, z jakého bude někdo chtít ve volném čase zažívat za řídítky tohoto elektrokola momenty euforie, radosti a úžasu ze síly motoru, rychlosti stroje a současně pocitu dokonalé kontroly v terénu díky dostatečně dimenzovanému rámu, skvělému odpružení a výkonnému brzdovému systému.
Rám je vyrobený z karbonu, a to nejen hlavní rámový trojúhelník, ale také zadní stavba odpruženého rámu. Jediným kouskem z hliníkové slitiny je vahadlo odpružení v horní části sedlové trubky. Vahadlo slouží k přepákování tlumiče v rámu, jenž je dole uchycen ve spodní části sedlové trubky v jakémsi rozšířeném pouzdře nebo karbonovém domečku, kam perfektně zapadá. Toto místo je hned nad motorem, dostatečně vyztuženo a navrženo tak, aby udrželo síly a tlaky od tlumiče.
KARBON A DETAILY
Sedlová trubka v horní části, už nad spojem s horní rámovou trubkou, končí masivnějším a kuželovitým ukončením, které je zase dimenzováno na to, aby v něm mohla být pevně usazena teleskopická sedlovka. Koncepčně je toto jediné místo rámu, které se nám příliš nelíbilo, respektive bychom uvítali, kdyby bylo provedeno jinak. To znamená spustit horní rámovou trubku ještě o pár centimetrů níž a celý tento pahorek upravit a o něco snížit. Požadovanou výšku sedlové trubky rámu lze pak elegantně vyřešit teleskopickou sedlovkou s vyšším zdvihem. Nižší standover rámu by vypadal lépe, spodní trojúhelník by byl ještě menší a tužší a nahoře by jezdec získal více místa pro manévrování koleny. Nicméně vycházejme z toho, jak je rám nastaven nyní. Čtyřčepové zavěšení zadní stavby nabízí ideální prostor pro zdvih odpružení 150 milimetrů, zatímco vidlice disponuje zdvihem 160 mm. Z drobných fines rámu ještě doplňme masivně dimenzované zadní patky a přípravu na uchycení speciální přehazovačky Sram T-Type. Horní vzpěry zadní kyvky nabízejí díky karbonové konstrukci částečnou flexi a pohlcení rázů od terénu. Spodní, esteticky ladné a jen lehce asymetrické zadní vzpěry disponují gumovou ochranou proti odření od řetězu a také plechovou výztuhou proti poškození při nechtěném zasukování řetězu. Všimli jsme si, že tolerance zadní stavby kolem masivního pláště 2,6 je v místě spodních i horních vzpěr celkem malá, ale na druhou stranu je to daň za velice úhlednou a relativně štíhlou linii a siluetu této rámové partie. Širší pneumatika už by prošla jen stěží, na druhou stranu zvolený rozměr se jeví jako optimální maximum a netřeba použít širší gumu.
ŠPIČKOVÉ OSAZENÍ
V přední části a v oblasti spojení s hlavovou trubkou je rám také patřičně vyztužen a má velmi hezký tvar pracující s přechodem horní zploštělé rámové trubky do tohoto masivnějšího místa. Najdeme zde zámek baterie a také zaslepené otvory pro bovdeny řazení a teleskopické sedlovky. Obojí je v našem případě řešeno lépe, čistěji a bez drátů, jak ostatně prozíravě radil už Jára Cimrman, když nabádal k bezdrátovému přenosu… Toto řešení ovšem není dílem jeho, nýbrž špičkového systému výrobce Sram, jenž dodal jak elektronicky ovládanou sedlovku RockShox Reverb AXS, tak 12rychlostní řazení Sram XX Eagle AXS T-Type. O zastavení se starají nejnovější brzdy Sram Maven Ultimate, které jsou jedním z opravdových šperků na kole, protože jejich výkon a neúnavnost ve spojení s 200milimetrovými kotouči je skutečně dechberoucí. Na postu odpružení se o pohodlí, tlumení a kontrolu podkladu starají přední vidlice RockShox ZEB Ultimate 29 a zadní tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate.
Nyní se dostáváme k hlavnímu komponentu, jenž tomuto e-biku dává onen závodní punc. Jedná se o středový motor Bosch Performance Line CX Race Edition, který je uchycen ve středové oblasti. Výkon 250 W a 85 Nm je na první pohled standardní hodnota, nicméně jeho naladění a jiný firmware, nižší hmotnost díky magnesiovému tělu a ostrost v režimu Race mu propůjčují mimořádné jízdní vlastnosti. Energii získává z vestavěné baterie Bosch PowerTube 750 Wh, která je ukryta ve spodní rámové trubce. Bosch Smart System ovládáme řídítkovým ovladačem Bosch a také pomocí středového displeje Bosch Kiox 300. Posledními komponenty, které odvádějí doslova tu nejčernější práci, neboť jsou v přímém styku s terénem, jsou špičkové zapletené sety devětadvacetipalcových kol DT Swiss H-1900 Spline obuté do plášťů Michelin E-Wild Racing Line TS TLR.
JÍZDA
Tenhle e-bike jede jako pila, to je prostě fakt. Usazujeme se za závodním kokpitem, zapínáme systém a po impulsu do pedálu ihned vyrážíme. Motor CX Race dokáže dát jezdci na rozdíl od sériového modelu Bosch CX až 400 procent podpory ke šlapání, což je znát zejména ve výjezdech a je to skutečně masivní podpora. Roztočíme pedály do optimální kadence přes 70 otáček za minutu a letíme vpřed po stoupajícím trailu s kameny a kořeny. Připadáme si trochu jako na trati měřeného úseku WES, snad jen s tím rozdílem, že kolem nejsou diváci ani televizní kamery. Odpružení je vyladěné perfektně, snažili jsme se trochu pohrát si s tlakem a poměrně sofistikovaným nastavením vidlice i tlumiče a zdá se, že toto je přesně ta odezva pružicích jednotek i tlumení, kterou si přejeme. Citlivost na jemné nerovnosti šetří naše dlaně a zápěstí a práce zdvihu přední i zadní pružicí jednotky zase udržuje e-bike ve styku s trailem na větších nerovnostech. Rychlost mají jak motor, rám, tak i vidlice opravdu v genech a je to asi to nejpřirozenější prostředí, kde spolu chtějí pobývat. Vyjíždíme na vrchol trailu a hned se stáčíme do sjezdu roklí se zbytky bahna a různě rozházenými volnými kameny a klacky. Na rozdíl od stoupáku po suchém podkladu se hned v první zatáčce sjezdu dostáváme do driftu, zadní pneumatika sklouzne po kusu mokrého smrkového klacku do hlubšího nevyschlého bahna a jen tak tak, že se udržíme mezi stromy a nelehneme na bok, kde trčí kameny a kusy dřeva. Kdybychom lehli a píchli mezi ně řídítka, tak v lepším případě něco odřeme, v tom horším ulomíme. Ano, trochu nás ukolébala perfektní adheze pneumatik na předchozím úseku, kde jsme to dramaticky klopili i v zatáčkách do kopce, kličkovali mezi stromy a užívali si výjezd a techniku v něm tak, jak to může jezdec zažít pouze na takovémto stroji překypujícím výkonem a nabízejícím skvělé svezení. Nicméně zpět ke sjezdu – tady už to trochu klouže a po zmíněné první zatáčce hrozící pádem postupně chytneme tempo a užíváme si práci vidlice i tlumiče na kamenech anebo ve vyježděných dolících. Občas nás nějaký odpal vyhodí do vzduchu, ale netroufáme si skákat jen tak v místech, kde je dopad nejistý a končí na nerovném podkladu s velkými kameny. Každopádně je to ale euforie, protože hrneme e-bike prudkým sjezdem dolů a navzdory rozhodně ne pohodovému podkladu se cítíme bezpečně a vše máme pod kontrolou. Práce brzd je bez připomínek, takže i těm největším pochybovačům o kvalitě a účinku brzd Sram vezmou nové Maveny definitivně vítr z plachet. Přiznáváme se, že jsme ve volbě brzd a v situacích rozhodování mezi značkami letitými členy „Týmu Shimano“, ovšem nový model Sram Maven Ultimate nás přiměl k tomu tento postoj přehodnotit. Práce bezdrátového řazení a symbióza s rychlou a přesnou přehazovačkou je impozantní, jde o zcela jiný level komfortu při ovládání a vlastně každodenním používání elektrokola.
VERDIKT
Zážitků z jízdy na novém modelu Crussis e-Race Pro jsme nasbírali bezpočet. Snažili jsme se e-bike vzít jak na extrémní enduro úseky, tak na flow pasáže i jeden takřka normální výlet cestou necestou přes pole a lesy s cílem objet nějaký svižný terénní okruh a hezky se svézt. To všechno bylo v sedle e-biku možné a pořád neměl dost, stále chtěl přídavek. Najít jeho limity je pro běžného uživatele nemožné, pokročilý jezdec na takový moment natrefí zřídka, závodník možná tu a tam. Ale vždy bude mít toto kolo nad jezdcem navrch, protože podpora od motoru a způsob, jak si podvozek poradí jednak s watty na zadním kole a jednak s rychlostí, je obdivuhodný. Nejspíš je ho na takové to normální terénní ježdění škoda a je to zbytečně naddimenzovaná výbava pro běžného nadšence, zvlášť když Crussis nabízí dostupnější a stále špičkové trailové i enduro modely celoodpružených e-biků. Ale pozor, zase se tím vracíme na začátek. Proč si milovníci aut pořizují rychlé čtyřkolky v rallye úpravě anebo ještě rychlejší supersporty, když by jim teoreticky mohl stačit nějaký rodinný kombík s pořádným motorem? Protože se prostě chtějí perfektně povozit. Tak tady je to stejně. Na modelu Crussis e-Race Pro se budete chtít pěkně svézt, pořádně zmáčknout a zahřát závodní Race motor od Bosch eBike Systems a ještě u toho odevzdat slušný výkon a propotit dres. Protože jestli si myslíte, že maximální zážitky dá tento e-bike zadarmo a jenom s nějakým vlažným otáčením pedálů, tak to se hluboce pletete, bude po vás chtít také pořádný výkon! Model e-Race Pro se značce Crussis opravdu povedl. Není pro každého, ale je to skvělý e-bike a skutečně důstojná vlajková loď.
CRUSSIS E-RACE PRO
Cena: 249 990 Kč
Rám: karbon
Baterie: Bosch PowerTube 750 Wh (20,1 Ah)
Motor: Bosch Performance Line CX Race Edition (250 W, 85 Nm)
Ovládání: Bosch Kiox 300, řídítkový ovladač
Nabíječka: Bosch 4A
Vidlice: RockShox ZEB Ultimate 29, zdvih 160 mm
Tlumič: RockShox Super Deluxe Ultimate (205 × 60 mm, zdvih 150 mm)
Přehazovačka: Sram XX Eagle AXS T-Type, 12 rychlostí
Řazení: Sram AXS Pod Controller Rocker Paddle Right
Řetěz: Sram XX Eagle T-Type Flattop, 12 rychlostí
Kazeta: Sram XS-1297 Eagle T-Type, 10-52 zubů
Převodník a kliky: Sram XX Bosch 34 zubů T-Type, Sram X0 Eagle E-MTB ISIS, 170 mm
Brzdy: Sram Maven Ultimate, hydraulické, kotouče 200 mm
Kola: DT Swiss H 1900 Spline 29, ráfky 35 mm, pevné osy 15/110 mm a 12/148 mm Sram XD
Pláště: Michelin E-Wild Racing Line TS TLR29 × 2,40
Sedlovka: RockShox Reverb AXS 30,9 mm, teleskopická, zdvih 125 nebo 150 mm podle velikosti rámu
Sedlo: Fizik Terra Aidon X5
Kokpit: Race Face Chester AL 35 mm, šířka 780 mm + představec Chester AL 40 mm + gripy RaceFace Getta
Výrobce a distributor: www.crussis.cz
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.