To už je pořádný vzduchový polštář, v našem případě ve skvostné kombinaci vidlice Fox 36 Float Performance a tumiče Fox Float DPS Performance Trunnion. Perfektní tlumení s širokými možnostmi nastavení umožní vyniknout tomu, co pro nás španělští konstruktéři připravili.
BARVA HRAJE!
Křiklavě oranžovo-červená barva rámu nenechá nikoho na pochybách, že tenhle e-bike má sebevědomí na rozdávání (podobně efektní však může být i „batmanovská“ černo-šedá jako druhá alternativa). Uvnitř spodní rámové trubky najdeme integrovanou 500Wh baterii Bosch dobře přístupnou po vyklopení krytu na spodní straně. Vyšší modely pak pracují s pokročilejšími akumulátory o kapacitě 625 Wh. V případě zájmu je na rámku v horní části umístěna příprava na montáž přídavné externí baterie a další zvýšení kapacity. Středový pohon Bosch Performance CX je umístěn úplně vespod, pod úrovní baterie i pod úrovní zadní odpružené stavby, aby bylo těžiště co nejníž.
V DETAILECH JE SÍLA
Na rámu je k obdivování mnoho zajímavých detailů a konstrukčních lahůdek. Efektní je například rozdvojení spodní trubky v dolní části, respektive šikmý hliníkový profil, jenž z ní vychází směrem dozadu a nad motorem vytváří otvor. Dále míří k sedlové trubce a spodnímu uchycení zadní kyvky. Zvýšila se tím výrazně tuhost celého rámu, který už nemá šanci na žádné boční výkyvy, přestože baterie a motor přidávají v součtu zhruba šest kilogramů váhy navíc 6 kilogramů navíc. V bodu spojení této „zpevňující traverzy“ se sedlovou trubkou dokonce vzniká prostor pro umístění vstupu pro nabíjecí konektor baterie. Nápadité a efektní řešení, i tak zbylo v rámu ještě místo na uchycení lahve s pitím (anebo zmíněné přídavné baterie). Další zajímavostí je například šikovný a bytelný kryt spodní strany pravé zadní stavby pod řetězem anebo pojistka v hlavovém složení proti nadměrnému vyhnutí řídítek a ochrana před poškozením rámu od nohou vidlice.
ZA KOKPIT A JEDEME!
Po usednutí za řídítka je i pouhým okem znát o 1,5 stupně položenější přední vidlice (až na nynější hodně uvolněnou hodnotu 65,5°), takže i následný rozjezd je jako na prvém endurku. Rám je nižší a pozice v sedle je perfektní, jezdec je ve středu dění a širokými řídítky se může pustit do pilotáže. Při kochací vyjížďce nebo relativně klidnější trailové jízdě bez výstřelků až takový rozdíl v projevu od předchozí generace nepocítíme, je to prostě příjemná žehlička. Dokonce se nám e-bike chvílemi zdál až trochu moc těžkopádný, odlepit ho z boule dá práci, na zadní se mu moc nechce. Ale jak se terén prudce ohne dolů, všechno v něm najednou jakoby ožije, žíly vystoupí na povrch a svaly začnou pracovat. Wild FS se ponoří do zdvihů, přesně kopíruje terén a jeho agilita se najednou násobně zvýší. Náhle už to není jen klidná a líná žehlička, ale enduro, jak má být. Přesně poslouchá rozkazy svého pána a perfektně se nechá vést a ovládat. Řazení a motor šlapou bez jediné chyby a je to čistá radost. Klopenky, skoky, rozbitá koryta – všechno zvládne s naprostým přehledem. Jízda na něm je opravdu zážitek, který nemá hranice. Ale pozor – pouze pro toho, kdo umí jít až na dřeň a dokáže ho vést po nejtenčí hraně, v oblaku prachu a s kulisou sesouvající se suti a drolící se skály za sebou. Takový jezdec bude divokými schopnostmi Wildu po zásluze odměněn. Kdo ale chce jenom normální žehličku, může ji mít odjinud a de facto za polovic. Orbea Wild FS je ovšem něco víc a je dobré to vědět…
Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal, foto: Pavel Urbášek, Ondra Šenk
Orbea Wild FS H20
Cena: 145 723 Kč
Rám: Orbea Hydroformed Alloy, Boost 12×148
Odpružení: Fox Suspension, 160 mm vpředu i vzadu
Motor: Bosch Performance CX Gen4, 250 W, 75 Nm; diplej Purion, baterie 500 Wh
Řadicí systém: Shimano XT/SLX, kazeta Sun Race 11-51 zubů, 12 rychlostí, řetěz KMC e12
Brzdy: Shimano BR520 4pístkové
Další komponenty: kola DT Swiss 29“, pláště Maxxis Minion 2,6“, Race Face, Selle Royal
Výrobce: www.orbea.com (lokalizovaný CZ web)
Dovozce: www.vavrys.cz