Někteří pravověrní cyklisté pošilhávají po elektrokole jenom potajmu a zvolna. Vyhovuje jim jejich přísně sportovní, závodní nebo maratonské horské kolo, se kterým jsou zvyklí zdolávat všechny výzvy. Když ale přijde ta chvíle a chtějí vyzkoušet jízdu s elektrickou dopomocí, je nesmírně důležité, aby kápli na ten správný model. Aby to byl sportovní e-bike s geometrií blízkou jejich starému kolu, a navíc ještě doplněný o moderní elektrický systém. Dnes se podíváme na jednoho typického zástupce sportovních celoodpružených elektrokol, a tím je Superior eXF 8089. Tato česká značka vyráběná v Kopřivnici je známá hlavně svými závodními ambicemi v oblasti klasických jízdních kol.
ČISTÉ TVARY
To je ale pouze jedna její tvář. Tou druhou jsou moderní elektrokola mnoha kategorií, tedy kola určená pro dojíždění do práce, na nákupy, výlety, rekreaci i sport. Nabídka celoodpružených elektrokol do terénu je zvlášť zajímavá. Rámová platforma eXF dodává e-biku zdvih na rámu 130 mm a vpředu na vidlici pak 140 mm. Už na první pohled jsou na modelu jasně zřetelné designové prvky Superioru v podobě krátce střižených rámových trubek velmi decentního objemu. Hezký vzhled jen podtrhuje střídmý design a integrované vedení kabeláže do rámu pod představcem. Hliníkový rám je osazen integrovanou baterií Darfon o kapacitě 504 Wh. V případě, že zvolíte některý z vyšších modelů eXF, dostanete baterii 630 Wh. Ano, rám je totiž připraven na možnost osazení obou kapacit akumulátorů. Baterie je kryta velkým plastovým dílem, který demontujete během vteřiny a máte tak baterii rychle po ruce. Dominantním prvkem horní rámové trubky je zapínací tlačítko systému, které je prakticky umístěné těsně za představcem. Je to efektní, a navíc uživatelsky příjemné. V dolní části zahnuté sedlové trubky je nabíjecí zdířka s plastovou krytkou a pod ní se rám rozšiřuje do středové oblasti s integrovaným pohonem. Díky čisté integraci pohonu Shimano EP6 do rámu je celkový vizuální dojem z modelu velmi pozitivní. Ozdobou rámu je pak integrace kabeláže včetně jejího zapuštění do představce.
SPORT V GENECH
Jízdní vlastnosti eXFka jsou ovlivněny sportovní geometrií rámu. DNA Superioru je na tomto e-biku znát. Od prvního šlápnutí do pedálů vybízí k rychlé jízdě. Ovšem je třeba uznat, že po pár kilometrech se za řídítky zabydlíte a ta rychlost i sportovní pojetí jízdy už se najednou nezdají být tak ostré. Už se necítíme jako na závodním speciálu, ale na pohodlném a rychlém trail-
biku. Kolo poslušně reaguje na povely z řídítek, vede stopu zvoleným směrem a s nástrahami terénu a nerovnostmi se hladce vypořádává odpružená vidlice i zadní stavba. Řídítka jsou lehce prohnutá a dostatečně široká, k celkové čistotě přispívá také integrace kabeláže do představce.
Pevný zadní trojúhelník je uložen na spodním hlavním čepu, tlumič pak tvoří uskupení s přepákováním. Vzhledem k nastavenému SAGu cca 20–25 % na vzduchových tlumicích jednotkách byla stavba i na jemných nerovnostech citlivá a neměl jsem problém s komfortem. Díky úhlu hlavové trubky 66 stupňů kolo velmi dobře zatáčelo i v zavřených točkách stoupacího flow trailu Dechovka na Pekláku. Když pak přišla rychlejší pasáž, kolo bylo citlivé na řízení, ale nikterak nestabilní. Absence teleskopické sedlovky nutí jezdce být těžištěm lehce vpředu a do složitějších pasáží se člověku moc nechce, protože poloha nad vytaženým sedlem rozhodně není optimální pozicí pro sjezdy nebo skoky. Zde bych preferoval a současně doporučoval připlatit si za vyšší specifikaci modelu eXF s teleskopickou sedlovkou ve standardní výbavě. Z pohledu praktické využitelnosti chválím možnost montáže dvou košíků na lahev či jiného příslušenství na rám a úplně klidně bych si tento model dokázal představit také s plnou výbavou pro celodenní tripy. Speciální nosiče by z tohoto elektrokola udělaly expediční model s tak akorát dimenzovaným odpružením pro pohodlné toulání se krajinou. Pohon Shimano EP6 nabízí skvělou alternativu motorizace terénních elektrokol a dostatečnou sílu i při velmi prudkých pasážích. Díky vhodnému nastavení výkonnostní křivky na nižších režimech ECO a TRAIL docílíte dojezdu na jedno nabití baterie kolem 60–90 km dle profilu tratě, naložení kola a způsobu používání stupňů dopomoci.
KAŽDÁ KORUNA SE POČÍTÁ
Nahlédnutím do specifikace modelu zjistíte, že model eXF 8089 je elektrokolem poskládaným velkoryse, ovšem stále trochu kontrolovaně a s důrazem na příznivou koncovou cenu. Najdeme tu díly renomovaných značek, nicméně kýžená finanční dostupnost tohoto e-biku si žádá kompromisy. Jaké konkrétně? Zde je to například v podobě základního řídítkového ovladače pohonu Shimano bez možnosti připojení aplikace E-Tube v mobilním telefonu a bez možnosti individuálního nastavení pohonu. Tím pádem jste plně závislí na službách prodejce v rámci drátové servisní diagnostiky. Absence teleskopické sedlovky a osazení baterie s kapacitou 504 Wh pak podtrhují charakteristiku nejdostupnějšího celoodpruženého modelu od českého Superioru, i když u stroje s cenovkou přesahující 100 tisíc korun je trochu paradoxní mluvit o „základním“ nebo „výchozím“ modelu. Za příplatek cca 15 tis. korun můžete volit vyšší specifikaci s označením eXF 9019, kde dostáváte pohon EP8, baterii 630 Wh, displej s BT komunikací, teleskopickou sedlovku a lepší výbavu. Tím už se dostanete do trochu vyšší kategorie. Bez ohledu na výbavu musím uznat, že design Superioru se mi líbí. Vypadá elegantně, a když na to přijde, může se jevit i nabušeně a dravě.
VERDIKT
Pro někoho může být tento stroj jako první ochutnání toho, co mohou nabídnout moderní celoodpružená elektro-
kola. A bude-li to jezdec s trailovými ambicemi, kdo vyzkouší tento e-bike jako základní entry model, pak bude velmi rychle pošilhávat ještě výše po lépe vybavených strojích. Naopak je docela dobře možné, že pro jiného uživatele bude toto elektrokolo splněným snem a završením celoživotního posunování standardu z krosového nebo horského elektrokola s pevným rámem až k celoodpruženému „miláčkovi“. Na něho pak tento navýsost spokojený e-biker nedá dopustit a bude jej opečovávat a neustále dovybavovat tuningovými díly. Přidanou hodnotou je tuzemská výroba a také moderní design a luxusní vzezření.
PRO
- elektrokolo se sportovními kořeny
- estetický dojem a celkové zpracování
PROTI
- absence teleskopické sedlovky
- baterie pouze 504 Wh
Informace o pojištění elektrokol najdete zde.
SPECIFIKACE:
Cena: 112 990 Kč
Rám: Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03-EP8, Advanced e-MTB Geometry, zdvih 130 mm, alloy swingarm, SR dropout, Boost 12 × 148 mm, vnitřní vedení kabelů
Vidlice: RockShox Recon Silver RL, Tapered, SoloAir, osa 15 × 110 mm, zdvih 140 mm
Tlumič: RockShox Deluxe Select R, velikost 210 × 50 mm
Hlavové složení: Acros AZX-1051, ICR, ZS56/28,6 – ZS56/40, BlockLock 120°
Řazení: Shimano Deore SL-M5100-IR, 11 rychlostí
Přehazovačka: Shimano Deore RD-M5100, Shadow Plus Design
Kliky: Shimano FC-EM600
Převodník: Shimano SM-CRE80, 34 zubů
Kazeta: Shimano Deore CS-M5100, 11 rychlostí, 11–51 zubů
Řetěz: KMC e11T
Motor a baterie: Shimano Steps EP6 (85 Nm / 250 W), baterie Darfon 504 Wh
Nabíječka: Darfon 2A
Displej: Shimano SC-E5003
Brzdy: Shimano MT420, 4pístkové
Kotouče: Shimano SM-RT30, 180 mm
Zapletená kola: náboje Shimano, ráfky Stars J30D, dráty Sapim (32)
Pláště: Schwalbe Smart Sam, KevlarGuard, 29 × 2,60“
Představec: ONE ICR, Alloy, 31,8 mm, 0°
Řídítka: ONE Alloy, 20 zvednutí, 760 mm, 31,8 mm
Gripy: ONE Sport, Lock-On
Sedlo: Selle Royal Vivo
Sedlovka: ONE Race, Alloy, 30,9 mm
Výrobce: www.superiorbikes.com
Distributor: www.levelsportkoncept.cz
Text: Ondřej Vysypal, Marek Bělovský, foto: Marek Bělovský