Výkonné enduro s pohonem CYC Motor

Díky pohonu hongkongské značky CYC Motor můžete mít výkonné a schopné elektrokolo i z klasického bicyklu.

S elektrifikací sportovních horských kol máme bohaté zkušenosti, ale když přijde na to použít sadu s přídavným motorem na endurové kolo, je potřeba brát v potaz několik faktorů. Kdyby se dalo elektrosadou s předsazeným motorem, tedy odděleným od středové osy, elektrifikovat třeba extra kvalitní vysokozdvihové endurové kolo, dodat mu nadstandardní výkon a ještě zachovat nízkou váhu, mohla by to být jedna z cest, jak mít hodně schopný terénní e-bike za relativně málo peněz. První zkušenost jsme udělali s elektrosadou od francouzského výrobce LIFT-MTB, ale už po poměrně krátké době vyšlo najevo, že to není ono. Napětí 36 V, absence tlakového čidla a relativně malý výkon mě rozhodně nepřesvědčily – je to zkrátka pouze obyčejný výtah do kopce.

Následně jsme objevili hongkongského výrobce CYC Motor, což byla skutečně trefa do černého! V současné době značka nabízí tři modely pohonů – CYC Photon X1 s maximálním výkonem až 1200 W (ten jsme představili minule) a dále pak CYC Stealth X1 G3 s maximálním výkonem až 3000 W a jako pomyslný vrchol v nabídce tu je elektropohon pod označením CYC Pro X1 G4 s maximálním výkonem 5000 W. Poslední jmenovaný za mě již do cyklistiky příliš nezapadá, především pak s ohledem na krouticí moment, který dosahuje až 250 Nm. Pojďme se tedy podívat na prostřední model.

CYC Stealth X G3

Na první pohled se jedná o kompaktní balíček, vážící bez příslušenství velmi slušných 2,7 kg. Udávaný maximální výkon 3 kW je okořeněný krouťákem s hodnotou 150 Nm. Podstatná je napěťová architektura pracující na škále od 36 V do 52 V. Je zde možnost montáže do středové trubky šířky od 68 do 120 mm, to znamená tedy na jakékoli jízdní kolo bez rozdílu.

Abychom vše ověřili, dali jsme pro zkušební montáž všanc naše endurové kolo ARC8 Extra a provedli jeho elektrifikaci. Již v základu se jedná o velmi lehké kolo s karbonovým rámem, karbonovými zapletenými koly Bike Brothers Classic 29 AM Carbon, odpružením od americké společnosti RockShox a s doplňky Thomson.

Usazení pohonné jednotky do rámu je díky modulárním částem snadné a překvapivě i velmi rychlé. Stačilo se pouze řídit pokyny výrobce, vyskládat podložky v požadovaném množství a vše dostatečně dotáhnout. Protože naše středová trubka je závitová, tedy typu BSA, nebyly potřeba ani adaptéry dodávané výrobcem pod označením CYC Adapter BB92 – BSA, které umožňují redukci PressFitu na BSA.

Na zadní stavbu rámu jsme umístili rychlostní čidlo s jedním magnetem (pozn: výrobce umožňuje více magnetů pro přesnější snímání otáček zadního kola). Na řídítka jsme pak svedli kabel pro ovládací jednotku CYC SW102 Display a na druhé straně zbylo místo pro držák Fidlock Magnetic Smartphone Mount Handlebar pro náš chytrý telefon. Všechny pohony CYC Motor totiž mají bezplatnou aplikaci CYC Ride Controll APP, která umožňuje kromě sledování údajů v reálném čase také kompletní nastavení výkonnostní mapy pohonu.

Aby vše odpovídalo normě EPAC, tedy možnosti používání elektrokola na pozemních komunikacích, výrobce v aplikaci vytvořil dva základní jízdní režimy. Street, obvykle využívaný na pozemních komunikacích, a Race, který se používá mimo pozemní komunikace. Oba tyto jízdní režimy mají až 9 stupňů asistence a záleží na každém, nakolik jich využije. Každopádně je tak dobře zajištěno opravdu jemné dávkování výkonu.

Posledním komponentem, který nám na našem novém elektrokole chyběl, je baterie. V našem případě jsme zvolili pro test dvě – jednu s kapacitou 420 Wh a druhou s kapacitou 780 Wh, obě s napětím 52 V (pozn: výrobcem je RB Battery Bag). Kdo trochu holduje elektronice, tak ví, že k dosažení výkonu taková baterie s vyšším napětím potřebuje méně ampér, tedy nižší proudovou zátěž. Tyto baterie jsou navržené primárně pro umístění na spodní rámovou trubku. S baterií o kapacitě 420 Wh jsme po zvážení celého elektrokola nevěřili vlastním očím. Hodnota na digitální váze se ustálila na 20,95 kg! Vcelku slušné na endurové elektrokolo se zdvihy 170 mm vpředu a 160 mm vzadu, nemyslíte?

JAK TO JEDE?

Lehce, rychle a bez jakýchkoli kompromisů. Na pozemních komunikacích v jízdním režimu Street prakticky žádný rozdíl od běžného elektrokola nepoznáte. Ovšem když vyjedete do terénu a přepnete na Race, rázem se ocitnete v naprosto jiném světě. Limity jsou totiž už jenom v jezdci. Žádný kopec vás nezastaví ani směrem nahoru, ani směrem dolů, kde je třeba mít e-bike pochopitelně plně pod kontrolou.

Hlučnost pohonu je sice o něco vyšší než u klasických přírubových středových motorů, ale stále přijatelná. V případě, že používáte elektrokolo v režimu Pedelec (výrobce umožňuje i instalaci akcelerační páčky – pozn. redakce), pak si naprosto vystačíte s výkonem do 1500 W. Díky extra citlivému tlakovému čidlu vyjedete prakticky cokoliv i při velmi nízkých rychlostech. Hodně nám to připomíná jízdní vlastnosti dnes již legendárních elektrokol Rocky Mountain Powerplay s maximálním výkonem 770 W, která umožňují balancování na kamenech a kořenech s plynulým rozjezdem bez prohrábnutí zadního kola.

Dojezd na jedno nabití se nám ustálil na hodnotách kolem 30 km v případě baterie o kapacitě 420 Wh a kolem 50–60 km při použití baterie o kapacitě 780 Wh. Vše bylo samozřejmě testováno v horském terénu a na režim Race. Pokud pojedete spořádaně a na režim Street, budete mít dojezd nejméně o 20 % vyšší, v rozmezí od 45 km do 55 km. Vše samozřejmě v terénu. Na pozemní komunikaci s omezenou rychlostí na 25 km/h to je o cca 15–20 % více.

VERDIKT

V případě, že máte kvalitní a osvědčené kolo, kterého se nechcete z jakéhokoli důvodu vzdát, pak při investici do elektrifikační sady kolem 50 tisíc korun získáte lehké a extra silné elektrokolo. V případě, že žádné vhodné terénní kolo nemáte a preferujete spíše jednoduché a esteticky čisté řešení, elektrosada pro vás není to pravé. My jsme rádi, že po pozitivních zkušenostech s některými sériovými e-biky do terénu jsme konečně narazili na možnost elektrifikace, která jde mimo hlavní proud, ale nabízí neskutečné výhody a obrovskou přidanou hodnotu.


ELEKTROSADA CYC Stealth X1 G3

– nastavitelný nominální výkon od 250 do 1500 W (maximální výkon dosahuje až 3000 W)

– hmotnost 2,7 kg (pohonná jednotka)

– prémiová kvalita zpracování

– ideální řetězová linka, kompaktní rozměry

– vysoká světlá výška mezi pohonem a zemí (ideální rozložení váhy)

– dokonalá vodotěsnost IP66

– relativně tichý provoz

– extra vysoký krouticí moment 150 Nm

– velmi citlivý snímač kadence šlapání a krouticího momentu

– mobilní aplikace CYC Ride Control APP s možností změny nastavení parametrů pohonu

– vysoká kadence šlapání až 300 RPM (maximální otáčky za minutu)

– kompatibilita s bateriemi o napětí 36 V, 48 V nebo 52 V

– extra tuhé kliky CYC ISIS Crank Arm Set o délce 165 mm nebo 175 mm

– středová osa CYC ISIS Central Axis o délce BSA 68–83 mm nebo PF 92 mm

– volitelný převodník CYC ChainRing & Sprocket Set 32T/53T nebo 38T/63T

– volitelná ovládací jednotka CYC WS102 Display (ke gripu) nebo CYC DS103 Display (na střed)

– vysoká životnost a odolnost (snadná servisovatelnost a dostupnost náhradních dílů)

– cena sady od 37 499 Kč, cena baterie o napětí 52 V od 14 990 Kč + nabíječka

Více informací u dovozce pro Českou a Slovenskou republiku: Elektrokola s.r.o. (www.cycmotor.cz)

Foto: Miloš Lubas

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one