Vlastnit mimořádně odolné elektrokolo s co nejdelším dojezdem, to je přání asi každého e-bikera. Ne snad že by bylo potřeba vždy odsedět na svém miláčkovi mnoho hodin a dělat stopadesátikilometrové výlety, ale když už na to přijde řeč a jde se do akce, je dobré být připraven. Pro nadšené hltače kilometrů a houževnaté cyklisty a cykloturisty s jasně deklarovanými vysokými požadavky na vysokou kapacitu akumulátoru a odolnost elektrokola má v nabídce speciální kousek domácí značka EasyBike. Jak dobře víme, jedná se o značku patřící pod skupinu LKQ, což je korporace vlastnící síť prodejen Auto Kelly. EasyBike je na trhu již mnoho let, s elektrokoly má zkušenosti a jejich nabídku cizeluje rok od roku podle toho, co zákazníci chtějí.
PRO MILOVNÍKY DLOUHÝCH TRAS
Zmíněným „speciálním kouskem“ v modelové řadě je elektrokolo EasyBike Amper, novinka letošní sezony. Jak napovídá název, půjde tu o vysokou kapacitu akumulátoru, konkrétně 730 Wh. Z představy spotřebování celého akumulátoru během jednoho jediného výletu může někoho už předem bolet zadek a krční páteř – vždyť to je porce energie na mnoho hodin v sedle! Ale věřte tomu, že existuje také skupina jiných uživatelů, pro kterou je pořádná baterie a e-bike s vysokým dojezdem tím pravým pošušňáním. Takoví nadšení e-bikeři se pak mohou těšit jak z dlouhého dojezdu, tak z celkové koncepce tohoto odolného elektrokola na cyklostezky, lesní a polní cesty anebo i do opravdu náročnějšího kamenitého terénu či na pěšiny plné kořenů. E-bike Amper je všestranně odolný například díky kvalitním výpletům, dobrým plášťům, na nic si nehrající komponentové skladbě, spolehlivým brzdám a v neposlední řadě i bytelnému a čistě zpracovanému rámu.
ZAJÍMAVÝ RÁM
Silueta elektrokola je sportovní a na první pohled zaujme jeho „kovový“ lak, jenž má skoro až titanový nádech. Působí to velmi neokoukaně a luxusně a motivy černé a modré na logu a dalších designových prvcích tento styl jen šikovně dokreslují a podtrhují. Motor Vinka (už tu s námi je několik let, používají jej různí výrobci elektrokol a zastoupení i servisním zázemí má v ČR) je do rámu pevně zabudován a kolem něj se de facto točí vše. Z oblasti středu vychází jak sedlová trubka, tak šikmá hlavní rámová trubka. Ta má pořádný průměr, neboť musí pojmout velký akumulátor s kapacitou 730 Wh. Tato spodní trubka má i značnou délku a protahuje tím celý rám dopředu. Nadstandardní délku má i horní trubka, což znamená sportovní geometrii a koncepci rámu zaměřenou na aktivní e-biking. K dlouhé pozici za řídítky přispívá i relativně dlouhý představec – zde bychom si možná uměli představit i nějaký kratší, třeba poloviční délky, ale to nechť si každý majitel později doladí sám v rámci individuálního nastavení. Nicméně i v tomto set-upu je pozice jezdce dobrá a funkční a umožňuje snadnou manévrovatelnost i bezpečnou ovladatelnost. V horní části spodní trubky najdeme zamykání baterie, kterou lze vyjmout ven přední částí. Pochopitelně to není nezbytné, je-li možnost nabíjení baterie ponechané v rámu, například někde v komoře, garáži anebo kůlně.
Jdeme-li pohledem zpět k zadním partiím, tak vidíme, jak pěkně mění horní rámová trubka tvar a průřez a přechází v subtilní zadní stavbu se štíhlými spodními i šikmými vzpěrami. Díky tomu dokáže tento hardtail pohltit část vibrací od zadního kola a jízdu zklidnit. Zadní patky jsou minimalistické, pouze ta levá se třmenem zadní brzdy má zajímavé prohnutí. Z rámu čiší jednoduchost a střídmost s důrazem na pevnost, funkci, ale také estetiku.
KOMPONENTOVÁ VÝBAVA
Vše na e-biku je podřízeno jednoduchému ovládání bez zbytečných kudrlinek. Pevné komponenty jsou čistě zpracované, kokpit je spartánský a hadice brzd i bovdeny řazení příjemně nakrácené – je vidět, že při montáži elektrokola si dal někdo záležet. Pro budoucího majitele tohoto EasyBiku je příznivá zpráva, že za jízdy nikde nic zbytečně nerachtá ani netluče. Volné bovdeny jsou před řídítky staženy, bovden přehazovačky a hadice zadní brzdy pak vedou vnitřkem rámové trubky ve spořádaném svazku a potom dál v precizně instalovaném rozvodu. Pochopitelně kromě jednoduchosti a funkčnosti tu máme hledisko ceny, což je pro výrobce také nezanedbatelný faktor. Aby mohla být výsledná cenovka takto atraktivní, je potřeba pečlivě vybírat osazení a přistoupit i na kompromisy – ať už s ohledem na peněženku budoucích majitelů tohoto stroje, tak s ohledem na logistické výpadky některých výrobců, například Shimana a jeho komponentů. V případě námi vyzkoušeného alternativního řazení S-Ride není vůbec důvod k obavám – s funkcí systému jsme byli spokojeni. Řazení je možná trochu pomalejší a místy neotesané ve srovnání s prémiovými sadami, ale zvykli jsme si za okamžik a jízda nám nečinila sebemenší problém, a to ani při potřebě rychle měnit převody. Když už hovoříme o změně převodů, tak EasyBike u svých elektrokol prozíravě (a za nás chvályhodně) přistupuje k montáži řadicího senzoru Gearsensor.com, což je český vynález a produkt z podhůří Orlických hor, ale v podstatě s globálním dopadem a použitím při montáži elektrokol ve velkých sériích a u mnoha významných světových výrobců. Funguje na principu třecího senzoru, jenž v momentu pohybu řadicího lanka vyšle kabelem signál do motoru a na nepatrný zlomek vteřiny pohon odpojí. Tím se také povolí tah řetězu a změna převodu na zadní kazetě může proběhnout hladce a jemněji, než kdyby byl řetěz napnutý stovkami wattů od motoru. Všechno probíhá v řádu milisekund a skutečně tím řetězu, pastorkům i převodníku citelně ulevíte a prospějete, aniž by to nějak negativně ovlivnilo jízdu.
JÍZDA
Zapneme motor na řídítkovém displeji s tlačítky. Najdete na něm všechny potřebné údaje. Takový minimalismus máme rádi, třebaže čitelnost není optimální, zvláště na slunci a také při trochu divočejší jízdě po nerovnostech. Ale více než ukazatel rychlosti a dalších hodnot nás zajímá především jízdní projev a také pořádné svezení. Nastavili jsme si výšku sedla, jinak na kole nebylo co dolaďovat. Při prvních metrech si zvykáme na trochu nataženější pozici, protože rámová trubka je opravdu dlouhá, ale postupně tomuto usazení přicházíme na chuť. Ovládání a směrování předního kola je přesné, perfektně nastavený kokpit nás nutí pevně sevřít gripy a vyhlížet už další zatáčku. Brzdy jsou vyhovující a nezaznamenali jsme, že by měly tendenci vadnout. Na skotačení v lese a výjezdy i sjezdy plně postačovaly a měli také čas náležitě vychladnout. Ačkoli je rám s pevnou zadní stavbou, tak velkou práci pro jízdní komfort odvádějí výplety a také pláště WTB, které při optimálním nafoukání dokážou odfiltrovat hodně jemných nerovností. Hmotnost e-biku je při relativně mohutném rámu a s komponenty, které také něco váží, rozhodně nezanedbatelná. Jakkoli to může ztížit manipulaci s elektrokolem například při parkování anebo nakládání, vytěžíte z toho zase maximum při jízdě po rovině nebo z kopce dolů. Amper nabízí opravdu stabilní jízdu a dobře drží směr, stačí mu jen drobné korekce a případně vyhýbání se těm největším boulím, kořenům nebo výmolům. Ale to, že pro jízdu v terénu byl stvořen a cítí se v něm dobře, poznáte už v prvních metrech. Podpora motoru je dostatečná a nenašli jsme výjezd, se kterým by si pohon Vinka neporadil. Optimálně pracuje při frekvenci šlapání někde mezi 95 až 105 otáčkami za minutu, více točit nohama už ani není efektivní. Síla motoru 80 Nm dokáže jezdce v jednom ze šesti volitelných režimů potlačit opravdu na jakýkoli kopec, zvláště kdyže-biker dobře pracuje s těžištěm, vhodně řadí a má cit pro terén. Pro tlačení elektrokola do prudkého kopce anebo po šikmé rampě při uskladnění lze využít funkční a praktický walk asistent, který otáčí zadním kolem rychlostí chůze a smaže vyšší hmotnost e-biku.
VERDIKT
Zní to jako klišé, ale v podobě EasyBiku Amper tu máme za málo peněz více než dost muziky! E-bike je postaven na solidním základu a vybaven komponenty, které plní to, co se po nich chce. A nechybí ani akumulátor s extrémní kapacitou! Občas nejde vše úplně hladce a podle očekávání, ale celkově je potřeba dát palec nahoru. Drobnými úpravami se zvážením nákladů a finančního efektu by se dal stroj ještě více vyladit a dotáhnout. Obáváme se ale, že kdyby se měly brát v potaz všechny nápady testovacích jezdců, tak se do 50 tisíc korun v žádném případě nevejdeme. Že se to povedlo výrobci, tak za to klobouk dolů. Věříme, že toto elektrokolo udělá radost mnoha elektrocyklistům, kteří mají sice omezený rozpočet, ale chtějí za své peníze maximální hodnotu.
EASYBIKE AMPER
Cena: 49 990 Kč
Rám: Al 6061
Vidlice: Suntour XCM MTB
Motor: Vinka C20, 36 V / 250 W
Baterie: Li-ion 36 V / 20,3 Ah, články Samsung
Displej: Vinka DS23 (barevný / stranový)
Řídicí jednotka: integrovaná
Řadicí senzor: Gearsensor.com
Převody: 1×10
Řazení: S-Ride M400
Přehazovačka: S-Ride M400
Brzdy přední: Zoom 875, kotoučové, hydraulické
Brzdy zadní: Zoom 875, kotoučové, hydraulické
Pláště: WTB Ranger 29 x 2.25
Pedály: Wellgo
Sedlovka: 30.9 / 400 mm
Hmotnost: 23,9 kg
Výrobce a prodejce: www.easy-bike.cz
Informace o pojištění elektrokol najdete zde.
Foto: Martin Půlpán, www.scottmtb.cz