Zapomeňte na nudu!

Otestovali jsme koncernový Volkswagen ID.4 ve verzi GTX, s pohonem všech čtyř kol a výkonem 299 koní.

Elektrický Volkswagen ID.4 ve verzi GTX je důkazem, že i koncernový automobil může mít svoje osobité kouzlo, být zábavný, a dokonce i nanejvýš praktický. Prověřili jsme ho na delší trase s pořádným nákladem a přitom objevili obě jeho tváře!

STRUČNĚ A JASNĚ

Pro test elektrického vozu ID.4 a seznámení s tímto modelem jsme si vyžádali verzi s výklopným tažným zařízením. Tu nám také importér vyhradil, a jaké bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že na nás „zbyla“ jenom nejvyšší verze GTX! Jedná se o nejsilnější variantu modelové řady na koncernové platformě MEB (stejnou využívá například VW ID. Buzz nebo Škoda Enyaq). Má dva motory, pohon všech čtyř kol, rychlé nabíjení DC 150 kW a baterii o kapacitě 82 kWh (respektive reálně využitelných 77 kWh). S délkou necelých 4,6 metru a výškou 1,61 metru je to elektrické SUV se skvělým designem, velmi uhlazenými a kompaktními tvary a klínovitým tvarem karoserie. Nejdostupnější varianty modelu ID.4 v základní výbavě začínají už od 1 435 900 Kč a námi testovaná dvoumotorová verze GTX od 1 648 900 Kč.

INTERIÉR A VÝBAVA

Verze GTX má velmi osobitý a skoro luxusní interiér. Červené prošívání volantu a čalouněných i polstrovaných prvků a skutečnost, že se jedná o dvoumotorovou verzi s výkonem 299 koní, podtrhují lehce sportovní charakter vozu. S tímto výkonem není nutné jenom se posunovat po městě, ale je možné vyrazit také na klikatou silnici a užít si dynamickou jízdu. Uvnitř na nás dýchne pěkný design, promyšlená ergonomie a vysoká úroveň zpracování. Volant má příjemný tvar a dostatečně silný věnec. Kombinace matného a lesklého povrchu spolu s měnitelným ambientním osvětlením palubní desky i dveří dodává celku luxusní vzhled. Malý displej před řidičem slouží pro základní informace a uprostřed přístrojovky najdeme větší displej pro infotainment, navigaci, nabíjení a nastavování vozidla. Příjemné sedačky sportovního tvaru a s integrovanou hlavovou opěrkou jsou pohodlné, poskytují oporu v zatáčkách a zmírňují únavu na dlouhých cestách. Hned po prvním nasednutí se řidič i posádka cítí ve voze velmi příjemně a vše potřebné mají hned po ruce. Na zadních sedadlech je opravdu dostatek místa a tři cestující vedle sebe pohodlně přečkají i delší trasu.

MOTOR, JÍZDA A NABÍJENÍ

Pohon všech kol a výsledný kombinovaný výkon 299 koní mají na starosti dva motory, zadní o výkonu 150 kW a přední o výkonu 80 kW. Krouticí moment, který dokáže s autem o hmotnosti 2154 kg tuny (bez posádky a dalšího nákladu) pořádně zacvičit, má hodnotu 460 Nm. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 6,2 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Jízda je příjemná, tichá a ovládání vozu snadné a intuitivní. Velká kola sedí na silnici jako přilepená. Auto jede primárně na zadní pohon a pouze při zrychlení anebo změně adheze se připojuje i přední motor. Celkově má auto velmi dobrou trakci prakticky na jakémkoli povrchu. Pochválit musíme také perfektní matrixové IQ.Light LED světlomety a 3D LED koncová světla, která vypadají dobře a dávají autu šmrnc.

Z testovacích kilometrů jsme téměř dvě tisícovky absolvovali s plně naloženým vozem (4 dospělí a 3 elektrokola na nosiči na tažném zařízení) a auto si s tím poradilo na výbornou. Zátěž zhruba 80 kg na tažném zařízení (60 kg elektrokola s vyjmutými bateriemi a necelých 20 kg samotný nosič) a aerodynamický odpor bicyklů samozřejmě poznamenaly spotřebu a nepatrně snížily jízdní dynamiku, ale na komfortu uvnitř vozu, stabilitě i klidné a plavné jízdě se to nijak neprojevilo. VW ID.4 má ve výbavě nabíjecí kabely pro domácí zásuvku i veřejné dobíjecí stanice, ale kromě jednoho domácího nabíjení z fotovoltaiky jsme energii doplňovali pouze u nabíjecích stojanů s možností rychlého nabíjení. Při cestě k polskému Baltu jsme nabíjeli v síti nabíjecích stanic GreenWay a využívali jsme roamingovou službu Pražské energetiky, která umožňuje aktivovat nabíjení v této síti svým modrým čipem PRE.

Jak je na tom auto se spotřebou? Bez nákladu a volnou jízdou po městě a převážně mimo dálnice není problém jezdit za 15 nebo 16 kWh na 100 kilometrů a ujet až téměř 500 kilometrů na jedno nabití. Při najetí na dálnici a rychlejší jízdě s častou akcelerací spotřeba stoupne i ke 20 kWh na 100 km, což však stále znamená dojezd mezi 350 až 400 kilometry. Při cestě s naším nákladem jsme měli na okreskách na rovině i v kopcích a potom ve městech spotřebu kolem 18 nebo 19 kWh/100 km, při běžném cestovním tempu dovolenkářů na dálnicích a rychlostních komunikacích to už bylo kolem 22 kWh/100 km. Když se člověk nechal unést a občas se zapojil do rychlejšího vláčku vozidel uhánějících v levém pruhu, stále se jelo pohodlně a bezpečně, ale spotřeba narůstala k 26 kWh
na 100 kilometrů. Pár minut získaných na dojezdovém čase ale nestojí za častější nabíjení a také vyšší náklady.

VEZEME E-BIKE

Při první prohlídce vozu nás opravdu překvapil velkorysý vnitřní prostor vzniklý dlouhým rozvorem kol. Do auta se pohodlně nasedá dopředu i na místa vzadu a nikdo netrpí nedostatkem místa. Stejně tak nás potěšil velký kufr s dvojitým dnem, kam jsme uklidili nabíjecí kabely a naskládali baterie vyjmuté z elektrokol spolu s dalšími drobnostmi. Teprve potom jsme začali do volného zavazadelníku skládat tašky a kufry a naplno využili deklarovaný objem 543 litrů. Pro maximální využití potenciálu auta rozhodně doporučujeme připlatit si za tažné zařízení. Limit pro bržděný přívěs se u verze GTX dokonce zvyšuje z 1,2 tuny až na 1,4 tuny. Elektrokola jsme uchytili na zadní nosič Thule Epos, který dokáže náklad pevně udržet a současně se dá vyklopit dozadu, pokud potřebujeme během přestávek přístup do zavazadelníku. Nejprve jsme si říkali, zda není takový náklad na zadní nápravu příliš velkou zátěží, ale suverénní jízdní projev vozu nás přesvědčil o opaku. Dlouhou cestu k Baltskému moři a zpět jsme absolvovali bez nejmenších zádrhelů.

VERDIKT

ID.4 GTX je praktické a skvělé auto na každý den i na dlouhé cesty. Má jen o něco vyšší spotřebu než základní varianta ID.4 se stejnou baterií, protože při běžné jízdě využívá primárně pouze zadní motor. Když to ale vyžaduje jízdní situace, potřebujete zrychlit a předjet anebo si prostě jen chcete užívat rychlých průjezdů zatáčkami, zapojí se i přední motor. Auto ukáže svou druhou tvář a z usedlého, klidného vozu je rázem zábavná hračka na klikaté silnice. Překvapilo nás, jak rafinovaně jsou obě tváře VW ID.4 GTX skryty pod jedním uhlazeným pláštěm a za usměvavou maskou vozu se svítilnami místo očí a LED lištou místo úsměvu. Více informací hledejte na www.volkswagen.cz anebo u dealerů značky.

 

PRO

  • skvělá kombinace civilního i sportovního projevu
  • výkon, pohodlí, praktičnost a rychlé nabíjení
  • pohon všech kol

PROTI

  • limitovaná kapacita baterie

 

Text: Ondřej Vysypal  Foto: Pavel Urbášek

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one