Prošli jsme za vás haly letňanského výstaviště a zde přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co utkvělo v poznámkovém bloku a na paměťové kartě redakčního foťáku během veletrhu For Bikes!
Model CTM Switch Pro využívá koncepce kol 29 a 27.5“ a systém pružení je virtuální FSS se 150mm zdvihem tlumiče RockShox Super Deluxe Coil Select+ RT. Vepředu s vidlicí RockShox Zeb Select Charger RC se 160 mm zdvihu. Geometrií tenhle e-bike pasuje nejlépe na technické traily. Shimano EP8 ze sebe vymáčkne až 85 Nm a živí ho baterie s kapacitou 630 Wh.
Elektrokola nemusí nutně vycházet z bicyklů, ale třeba z minimotorek. Retro vlna sedmdesátých let se tak odráží právě v této, pro někoho okrajové kategorii, ovšem na testovacím okruhu byl o stylové mini e-biky nebývalý zájem. V tomto případě se jedná dokonce o plnohodnotný celoodpružený stroj, kde je pohodlí mohutných pneumatik podpořeno ještě pružinou regulující chod zadní stavby. Super73 je značka typická zadními nábojovými pohony, v tomto případě s baterií ve tvaru nádrže s 10 Ah. Hmotnost stroje je 38 kg, pneu jsou široké 4,5/5″ a je to stylový stroj na popojíždění, parádu na náplavkách i bulvárech a třeba i na pravidelné cestovatelské dobrodružství a spoustu zážitků také mimo zpevněné cesty. Připravte se na sezení na královsky pohodlném motocyklovém sedle a ve vzpřímeném posedu.
Na podobný typ moto e-biků se specializuje také německá značka Ruff. Známá je propracovanými cruisery, které umí nabídnout v luxusním provedení, a to v klasické variantě i s elektromotorem. U elektrických verzí nenechává výrobce nic náhodě a hromadně osazuje vše středovými pohony Bosch. Nabízí tak ve své kategorii tu nejvyšší možnou kvalitu a její elektrobiky jsou vždy středem pozornosti, což jsme viděli také na For Bikes. Klasické elektrocruisery se nazývají Ruffian, ty minimotorkové nesou svoje vlastní názvy a dělí se na tři modelové řady.
Eovolt jsou elektrické skládačky pocházející z Francie. Existují od roku 2018. Vzhledově moc inovativně nepůsobí, snad jen integrovanou baterií, která je ukrytá v sedlovce. Jinak výrobce zvolil viditelně nejsnadnější cestu k úspěchu, a to spolehlivý nábojový motor vlastní výroby. U něho dokonce avizuje že je možno při jeho nečinnosti jet velmi lehce bez odporu. Ale to je pochopitelně známá věc a limitem je pouze hmotnost. Nicméně jsme zastánci toho, že ani u skládačky by neměl chybět středový motor pro lepší jízdní zážitek.
Bianchi můžeme považovat za klasickou italskou rámařskou školu, která ale má potenciál neustále překvapovat. V případě elektrokol je k nepřehlédnutí gravel E-Arcadex. Na pohled hutný tuhý rám moderního designu nese silný motor Bosch Performance CX, v rámu ukrytou baterii 500 Wh a pohon 1×13. Je jak stvořený do náročného terénu, kde potřebujeme jak vyšší točivý moment, tak i dostatečnou zásobu převodů.
Gravel s elektrickým pohonem může mít různé podoby a u modelu Scott Solace Gravel eRIDE 10 je hlavním parametrem co nejnižší hmotnost, konkrétně 12,5 kg. Karbonový monolit je přitom stále elektrokolem, i když malinko přiškrceným. Motor TQ HPR50 dává 50 Nm, ale zdání klame a v celkovém kontextu je to tento e-bike doslova sportovním dravcem. Baterie v rámu nabízí kapacitu 360 Wh. Převodník se 42 zuby pracuje s kazetou 10-44 a řazení je 12rychlostní.
Vrcholnou nabídku známé řady Moterra značky Cannondale představuje verze Neo Carbon LT1. Ačkoli se tváří jako endurový speciál, jde především o všestranný all-mountain pro jezdce, kteří tráví v terénu hodně času. Využívá koncepci kol 29 a 27,5“, přední část rámu je karbonová, zádní stavba hliníková, zdvihy jsou 170 mm. Nechybí příprava na nosič, stojan, atd. Součástí je přední výkonné světlo Lezyne. Pohon je Bosch Performance CX Smart System, baterie má kapacitu 750 Wh.
Firma Cyklošvec letos vystavovala pod stanem značky Kenda, takže k vidění byly novinky z kolekce plášťů této značky, ale nechyběla ani elektrokola. Konkrétně byla k vidění horská devětadvacítka Totem Maurice Pro s motorem Vinka, spolu s celoodpruženým e-bikem Stevens E-Inception s motorizací Shimano.
Focus Jarifa je sportovně střižený hardtail s motorem Bosch Performance CX, který je pootočen tak, že je v jedné linii s hlavní trubkou rámu. Mohutná středová část rámu s takto umístěným pohonem dominuje designu celého e-biku. Devětadvacítka disponuje integrovanou baterií s kapacitou 625 Wh. Spolehlivost zajišťuje komponentová sada Deore 2×10. Stejné umístění motoru nenajdeme pouze na této devětadvacítce, ale na většině elektrokol Focus s motorem Bosch.
Německá značka BBF patří ke stálicím For Bikes, a tak nechyběla ani letos. Z elektrokol zaujala především ta s pohonem Bosch s nízkým nástupem, která Němci nabízejí v mnoha variantách. Na snímku model Bern, jenž je vybaven 8rychlostní převodovkou a řemenem. Bern existuje i v klasické pánské variantě rámu s horní trubkou. Samozřejmostí je maximální výbava, a to včetně osvětlení, blatníků, nosiče a dalších detailů.
Už nějakou dobu jsme o elektrokolech BESV neslyšeli, nyní jsou tu v plné síle. Zaujal nás třeba karbonový full TCE 1.3 s motorem Shimano EP801. Využívá integrovanou baterii Darfon s kapacitou 720 Wh. Pružicí jednotky od Foxu poskytují 160 mm zdvihu. O analogovou část se stará komponentová sada Shimano SLX včetně čtyřpístkových kotoučovek. Celková hmotnost tohoto monstra je 23,9 kg. Zajímavostí je namontovaný set pro převážení dětí, a od značky Shotgun. Je určený pro caparty od 2 do 5 let věku.
Obsáhlou expozici zde měla značka Thule. Nejen známé nosiče kol a elektrokol, ale také třeba střešní stan a dětské vozíky, sedačky, brašny, batohy a další doplňky třeba i pro městskou mobilitu.
Lídrem v cargo elektrokolech je bezesporu Urban Arrow, který se nyní blýskl samostatným stánkem v hale s elektrokoly. Především ale bylo pro návštěvníky zajímavé si toto nákladní monstrum projet, třeba i s naloženým dítětem v korbě.
Značka Agogs si za léta svého působení vydobyla dobrou pozici ve skládacích elektrokolech, která stále nabízí. Tedy pokud zrovna nejsou vyprodaná. Standardem je výkonný elektromotor v zadním náboji a vysokokapacitní baterie za sedlovou trubkou. Nejsou to skládačky soutěžící o nízkou hmotnost, ale spíše výdrž, výkon a spolehlivost. Oproti těm se středovými motory jsou i podstatně levnější.
Pokud jste si chtěli elektrokolo vyzkoušet, tak většina modelů byla shromážděna v sekci Ekolo.cz, kde jich bylo nepřeberné množství. Mohli jste tak projet třeba deset strojů různých značek. Jediné, co chybělo, byly třeba nějaké umělé terénní vlny anebo rampa simulující kopec, takže se vše odehrávalo po rovině, na okruhu po obvodu haly.
Stylové cruisery s elektrickým pohonem jsou ve světě velmi oblíbené, ovšem u nás moc specializovaných výrobců nenajdeme, tedy až na jednoho z pražského Smíchova. E-Cafe Bike je výjimečný handmade výrobce, který vám elektrokolo nakonfiguruje přesně podle vašeho přání. Standardem je výkonný nábojový motor Bafang a vysokokapacitní baterie nacházející se ve speciální schránce uvnitř rámu, takže linie stroje nejsou ničím narušeny. Existuje několik verzí, a to včetně cruiseru do terénu. Základní konfigurace začíná nad sto tisíci korunami, výhodu máte každopádně v nadčasovosti takovéhoto stroje.
Velmi rušno bylo na place, kde firma MrKey ukazovala možnosti, jak cestovat s bicyklem na autě i za autem, a to včetně ubytování. Šanci máte i s větší partou, protože na střechu auta i přívěsu se složíte do stanů, a ještě k tomu naložíte třeba šestici elektrokol. Možnosti tohoto kempingového příslušenství jsou různé, nejen tato varianta na snímku.
Jako třešnička na dortu v obsáhlé expozici značky Merida čněl nade všechny celoodpružený model eOne Sixty. Karbonový stroj s alu zadní stavbou je vyšperkovaný tím nejlepším, co se dá v současnosti sehnat. Motor Shimano EP8, Shimano XTR, kola DT Swiss, odpružení Fox Factory. Toto enduro snad nelze nechtít, pokud na něj ovšem máte. Za vlajkovou loď Meridy zaplatíte 260 tisíc, ale na druhou stranu vzhledem k mimořádné výbavě a srovnání s konkurencí to ani není tolik.
Příjemným překvapením byla expozice Decathlonu. Jako bychom ani nebyli ve známém sportovním řetězci, ale spíše někde ve značkovém e-bike shopu. Decathlon odprezentoval hned tři zajímavá elektrokola: cargo v kompaktním vydání s výkonným nábojovým motorem, all-mountain v celoodpružené verzi s motorem Bosch CX a velmi elegantní silniční hybrid s úplnou integrací, že na první pohled ani není poznat, že jde o elektrokolo.
Rock Machine ukázal celou svou produkci, kde mají elektrokola pevné místo. Nechybělo třeba velmi praktické turistické SUV s nízkým nástupem a plnou výbavou Storm E-90. Nabízí velmi progresivní středový pohon Sport Drive a jeho slušných 90 Nm točivého momentu. Baterie disponuje kapacitou 504 Wh, takže se zde sází spíše na kompaktnost a nižší hmotnost. Ruku na srdce – komu by to nestačilo?
Nabídku kopřivnického výrobce BikeFun International doplnila vedle Rock Machinu také značka Superior. Výkonnostně orientovaný brand ale necílí pouze na sportovce a aktivní jezdce drtící řídítka horských, silničních anebo gravelových strojů, ale v nabídce má také kvalitní e-biky. Nutno říct, že skutečně prémiově vybavené a precizně zpracované. Zde je třeba sportovní hardtail, jenž má ale v nabídce Superioru také alternativy v podobě jednak vlajkové lodi a špičkového celoodpruženého modelu, jednak také v podobě krosových a cestovních elektrokol. Z nabídky domácí značky si zkrátka vybere každý.
Francouzskou značku SUNN máme od devadesátek spojenou především s horskými koly pro gravity disciplíny, v našich končinách se ale objevuje spíše sporadicky. Ovšem na výstavě byla k vidění v několika exemplářích, a to včetně elektrokol.
Rocky Mountain coby kanadská legenda přetavuje své slavné modely i do moderní elektrické produkce. Takže celoodpružený Altitude anebo Instinct Powerplay mají nově bratra s pevným rámem a pojmenováním Fusion Powerplay. Motorizací hardtailu Fusion Powerplay 30 na snímku je vlastní středový systém Dyname 4.0 s extra vysokým točivým momentem až 108 Nm. Integrovaná baterie má kapacitu 720 Wh a tato kapacita se dá rozšířit o dalších 314 Wh pomocí doplňkového zdroje Overtimepack, jenž se dá namontovat na rám a připojit. Na fotografii vidíte útroby motoru po sejmutí ochranného krytu.
Text a foto: Mike Koukal