Bateriová variace

Test e-biku kanadské značky Rocky Mountain a možnosti variability baterie a dojezdu elektrokola.

Přemýšleli jste někdy, ještě před samotnou koupí elektrokola, o možnosti změny preferencí v jeho používání? Co když si pořídíte elektrokolo s nějakým úmyslem a záměrem, ale potom ho najednou budete chtít používat jinak? Většina uživatelů jistě na krajní situace v době rozhodování nemyslí. Ovšem kanadský výrobce Rocky Mountain s takovou změnou scénáře počítá a je na to připraven. Alespoň v případě svého elektrického hardtailu Rocky Mountain Fusion Powerplay, na který se podíváme z trochu jiné stránky.

JAK VELKÝ AKUMULÁTOR?

Často vedu se svými zákazníky a dalšími e-bikery dlouhé debaty na téma kapacity baterie a její hodnoty. Většina výrobců totiž staví zájemce o koupi elektrokola před velmi složité rozhodnutí. Konstrukce rámů je zpravidla navržena tak, že u většiny modelů elektrokol se musíte hned na začátku rozhodnout, jak velkou baterii si koupíte. V průběhu životnosti elektrokola velmi často nemůžete velikost baterie měnit, protože to zkrátka konstrukční řešení rámu neumožňuje. Toto platí dvojnásob u použití integrované baterie ve spodní rámové trubce. Když pak přidáte další parametr, kterým je zachování tuhosti rámu, možnosti pro výrobce se podstatně zúží. A najednou už je pouze málo možností, jak baterii efektivně zakomponovat do úzce střižené spodní rámové trubky elektrokola.

MALÁ A VELKÁ BATERIE

Rocky Mountain příchodem nové generace svého vlastního pohonu Dyname 4.0 představil současně i nové technické řešení uložení baterie do rámu kola. To spočívá v uzavřené spodní rámové trubce a výše položeném motoru, kde poháněcím elementem řetězu není převodník, nýbrž malá kladka. Tato kladka je navíc využívána u celoodpružených rámů i jako konstrukční prvek přepákování zadní stavby, tzv. „mid high pivot“. Díky této konstrukci vznikl ve spodní partii rámu prostor pro otvor, kterým můžete zasunout baterii právě do uzavřené spodní rámové trubky. Celý důmyslný systém ukládání baterie pak podtrhuje i samotná konstrukce baterie. Ta má totiž v podstatě potřebný pouze jeden konec, to znamená, že na jedné straně se nachází jak připojovací konektor, tak i čepové uložení pro fixaci akumulátoru v rámu. Díky této konstrukci může výrobce nabídnout dvě různé kapacity baterií, a to 480 Wh a 720 Wh. Tyto dvě různě dlouhé baterie jsou jednoduše zaměnitelné a kompatibilní se všemi modely Powerplay s pohony Dyname 4. generace. Díky tomu vzniká variabilní řešení, které umožňuje uživateli v průběhu používání elektrokola libovolně měnit baterie o různé kapacitě.

VARIABILNÍ KAPACITA

Chytré řešení ještě doplňuje možnost použití další externí baterie s kapacitou 314 Wh, kterou uchytíte do připravených otvorů v rámu. Jeden model tak můžete používat s baterií o kapacitě od 480 Wh až de facto do 1034 Wh v případě většího vestavěného akumulátoru a současným použitím externího. Tato variabilita souvisí do jisté míry také s udržitelností celého elektrokola v případě, že uživatel změní preference jeho používání. Nemusí tak za každou cenu pořizovat nový model s rozdílnou kapacitou baterie, ale pouze si přizpůsobí svůj stávající e-bike.

JEDNODUCHOST A FUNKCE

Model Fusion vychází ze své nemotorové verze a přenáší myšlenku jednoduchého kola určeného pro všechny typy povrchů i do kategorie elektrokol Rocky Mountain Powerplay. Základ tvoří pevný hliníkový rám, který je navržen pro spojení s pohonem Dyname 4.0. Nejdynamičtější část specifické konstrukce se nachází u středového složení, kam se montuje samotný pohon. V této části rám tvoří velmi tuhou klec pro montáž motoru, takže díky tomu je e-bike velmi tuhý a pevný. Univerzalitu použití modelu pak podtrhuje montážní příprava pro doplňky, jako jsou blatníky nebo nosič. Fusion Powerplay tak můžete použít i pro každodenní jízdu do práce nebo po městě a čistě rekreační anebo kondiční ježdění. Rád si užívám nedostupné terény a Fusion si o prozkoumávání nových míst zkrátka říká. Nebude vás totiž limitovat kapacita baterie, která je v tomto případě 720 Wh, ani síla středového motoru! Maximálních 770 wattů a krouticí moment 108 Nm zajistí podporu a průjezdnost elektrokola I ve složitém terénu v horách. Kdo by chtěl vyrazit někam dál a prodloužit dojezd e-biku, může připojit externí baterii s dalšími 314 watthodinami navíc! Rocky Mountain Fusion Powerplay je zkrátka elektrokolo mnoha tváří a je pouze na samotném jezdci, co od něho bude vyžadovat a jakou výbavu zvolí. Za zvážení stojí aktuální nabídka dovozce, kdy v ceně modelu Fusion 10 zákazník automaticky získává navíc tuto externí baterii OVERTIMEPACK, která jinak stojí 19 990 Kč.

VERDIKT

Rocky Mountain nabízí model Fusion Powerplay ve dvou specifikacích s označením 10 a 30. Zde se projevuje výše zmíněná variabilita použití akumulátoru, kdy nižší model dostal baterii 480 Wh a pár změn ve výbavě oproti modelu 30, kde najdeme větší baterii 720 Wh. S cenovým rozdílem kolem 30 tisíc korun je tak model Fusion Powerplay 10 nejdostupnějším elektrokolem tohoto kanadského výrobce. Zaleží tedy na vašich preferencích používání elektrokola. Dokážu si představit případ, kdy jezdec nevyužije potenciál celé kapacity baterie 720 Wh v případě používání kola pouze ke krátkým trasám a zpravidla jen rychlým výpadům do terénu nebo na stezky a lesní cesty, takže mu stačí menší baterie. Ale v případě potřeby má vždy možnost použít větší baterii anebo připojit externí akumulátor. Ten si může buď pořídit vlastní, anebo si jej například zapůjčit u svého prodejce. Rocky Mountain Fusion Powerplay mě zaujal velkým záběrem využití, dobře zvolenou univerzální geometrií a možností již výše popsané bateriové variace, z níž si každý může vybrat to, co je pro něho vhodné. Tento model doporučuji všem, kteří hledají elektrokolo na všestranné použití a jejichž preference v používání e-biku se mohou měnit. Přední odpružení 120 milimetrů je ideální univerzální volbou pro sportovně-kondiční jízdu anebo dovádění na trailech, modely Fusion 30 a 10 se liší typem použité vidlice. Kolo je nabízeno v široké škále pěti velikostí rámu od XS do XL. U nejmenší velikosti jsou automaticky ve výbavě kola o průměru 27,5”, jinak je to e-bike s koly o průměru 29 palců. Oba modely mají totožný hliníkový rám se sníženou horní rámovou trubkou, který v prodloužení protíná sedlovou trubku a pokračuje šikmo dolů k zadním patkám. K tuhosti elektrokola do boku a současně k dobrému pohlcování vibrací přispívá zmenšený zadní trojúhelník a  vytažená sedlová trubka. O estetickou dokonalost a čistotu designu se starají perfektní laky obou variant a také vnitřní vedení kabeláže. Více na www.rockymountain.cz.

TEXT: Marek Bělovský (majitel obchodu www.bikestock.cz a recenzent elektrokol)    FOTO: Jirka Fikejz

 

Rocky Mountain Fusion Powerplay 10

CENA: 89 000 (OVERTIMEPACK 314 Wh ZDARMA!)

Pohon: Dyname 4.0 Mountain Bike Drive, 250 W, 108 Nm

Baterie: 480 Wh, Li-Ion integrovaná a vyměnitelná

Přídavná baterie: Rocky Mountain OVERTIMEPACK 2.0, 314 Wh

Ovladač: Rocky Mountain Micro Remote

Displej: Rocky Mountain Jumbotron

Nabíječka: Rocky Mountain Powerplay Charger 2A, 48 V

Vidlice: Suntour XCR32 AIR LOR DS Boost 29, 120 mm, 46 mm offset (u rámu XS je model 27.5 se zdvihem 100 mm)

Představec: Rocky Mountain 31,8 mm XC, 7° zvednutí, 50 mm

Řídítka: Rocky Mountain XC, 760 mm, 25 mm zvednutí, 9° zahnutí, 5° prohnutí, průměr 31,8 mm Clamp

Gripy: Rocky Mountain Lock On Light

Brzdy: Shimano MT4100 2pístkové, kotouče 180 mm

Řazení: Shimano Deore 10 rychlostí

Přehazovačka: Shimano Deore

Kliky: Race Face Ride Cinch, 34 zubů, délka 165–170 mm podle rámu

Středové složení: Shimano SM-BBMT500

Kazeta: Sunrace CSMS2 11–46, 10 rychlostí

Řetěz: KMC X10-1

Přední náboj: Shimano MT410, Boost 15 mm

Zadní náboj: Shimano MT400, Boost 148 mm

Ráfky: Rocky Mountain TR30 Tubeless, 32 děr, Tubeless Compatible (páska a ventilek součástí)

Pláště: Maxxis Ardent 2.4 EXO

Sedlovka: Rocky Mountain 30,9 mm, Al pevná

Sedlo: WTB Volt 142

 

Rocky Mountain Fusion Powerplay 30

CENA: 123 000

Pohon: Dyname 4.0 Mountain Bike Drive, 250 W, 108 Nm

Baterie: 720 Wh, Li-Ion integrovaná a vyměnitelná

Ovladač: Rocky Mountain Micro Remote

Displej: Rocky Mountain Jumbotron

Nabíječka: Rocky Mountain Powerplay FAST Charger 4A, 48 V

Vidlice: RockShox Recon Gold RL 29, 120 mm, 42 mm offset (u rámu XS je model 27.5 se zdvihem 100mm a 37 mm offset)

Představec: Rocky Mountain 31,8 mm XC, 7° zvednutí, 50 mm

Řídítka: Rocky Mountain XC, 760 mm, 25 mm zvednutí, 9° zahnutí, 5° prohnutí, průměr 31,8 mm Clamp

Gripy: Rocky Mountain Lock On Light

Brzdy: Shimano MT4100 2pístkové, přední kotouč 203 mm, zadní 180 mm

Řazení: Shimano Deore 12 rychlostí

Přehazovačka: Shimano SLX

Kliky: Race Face Ride Cinch, 34 zubů, délka 165-170 mm podle rámu

Středové složení: Shimano SM-BBMT500

Kazeta: Shimano Deore 10–51, 12 rychlostí

Řetěz: Shimano M6100

Přední náboj: Shimano MT410, Boost 15 mm

Zadní náboj: Shimano MT410, Boost 148 mm

Ráfky: WTB ST i30 TCS 2.0 Tubeless, 32 děr, Tubeless Ready (páska a ventilek součástí)

Pláště: Maxxis Rekon 2.4 WT EXO Tubeless Ready

Sedlovka: Rocky Mountain Toonie Drop Composite 30,9 mm (zdvihy podle rámu – XS 100 mm, SM 100 mm, MD 125 mm, LG a XL 150 mm)

Sedlo: WTB Volt 142

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one