Domácí výrobce kol a elektrokol 4EVER ze severomoravské Studénky dělá ve své kolekci veškeré změny vždy uváženě a postupně. Nepouští se do žádných neočekávaných akcí. Nabídka elektrických kol je tu rozdělena podle použitých motorů na vyšší třídu s pohonem Brose a střední třídu e-biků s motory Bafang. Trochu bokem pak stojí elektrické gravely a fitness stroje se zadními motory FSA. Nabídka uspokojí všechny zájemce, ať už poptávají dětské elektrokolo, městské nebo výletní, případně sportovní stroj anebo špičkový celoodpružený e-bike pro ty nejnáročnější milovníky terénní jízdy. Firma pro produkci vlastní značky 4EVER využívá zázemí své velké provozovny, kde se vyrábějí elektrokola pro zahraniční značky. To je také hlavní část jejího byznysu. A vlastní brand 4EVER, u nás dostatečně známý a etablovaný u prodejců i mezi širokou cyklistickou veřejností, si může dovolit trochu rozmazlovat a občas také s některým modelem zaexperimentovat.
JEDINEČNÝ KOUSEK
Týká se to například dámského elektrokola 4EVER Esword Elite Lady, které se k nám nyní dostalo v unikátním a „mimosériovém“ designu elegantní bílé s bronzovými motivy a nápisy. Jestliže právě teď některá milovnice této bílé a zklidňující elegance vzlykne, že by přesně takové elektrokolo chtěla, musíme ji zklamat. Tento design v nabídce stabilně zařazen není, a zda se v ní objeví, to není vůbec jisté.
Ono s plánováním barevných provedení jednotlivých modelů je to pro každého výrobce kol i elektrokol vždy velká alchymie i sázka v loterii a stejnou zkušenost má také 4EVER. Firmy zpravidla sledují reakce zákazníků na jednotlivé barvy, řídí se pochopitelně objednávkami i prodejními výsledky a vše konzultují se svými obchodními partnery a dealery, tedy první linií maloobchodního prodeje, kde je možné získat reakce a názory poměrně velkého počtu lidí. Často to ovšem bývá tak, že jednu sezonu výrobce například přetočí kormidlo od konzervativního stylu k pestrobarevné paletě a vsadí na nové barvy, ovšem následující rok je v prodejnách nálada úplně jiná, preference se změní a zákazníci chtějí náhle pravý opak. Jednu sezonu se neprodávají kupříkladu modrá elektrokola a tu další zase ve skladu zůstanou bílá nebo úplně černá. Čert aby se v tom vyznal! To jsme trochu odbočili od jednoho konkrétního kola k obecnému tématu, ale je to zkrátka konstatování ilustrující celou šíři a také náročnost problematiky výroby elektrokol.
VŠE PRO POHODLÍ
Co se týče samotné konstrukce, geometrie a osazení, tak v případě našeho e-biku s pevným rámem, který je určen specificky pro ženy, má značka 4EVER naopak velmi jasné a neměnné směřování. Jedná se o sportovně-rekreační elektrokolo, které je vyrobeno a osazeno komponenty tak, aby nabídlo ženám výběr vhodné velikosti rámu a co nejkvalitnější zážitek za řídítky. Ze dvou dámských horských elektrokol v nabídce je to ten vyšší model (4EVER nabízí ještě o něco levnější a ekonomičtěji vybavený Esword Sport Lady se stejně kvalitním hliníkovým rámem).
POVEDENÝ RÁM
Na pohled solidní a perfektně zpracovaný rám s integrovanou baterií v hlavní spodní trubce má výrazný sloping a zkrácený rozvor, aby dívkám, ženám i dámám umožnil díky kratší rámové trubce pohodlné usazení a uvolněnou pozici za řídítky. Díky konstrukčnímu zvednutí přední partie rámu a jejímu spojení s hlavovou trubkou je pozice na elektrokole vyvážená a spíše rekreačně uvolněná. Tak aby nebylo nutné zbytečně natahovat paže dopředu a prohýbat krční páteř při zvednutí hlavy. Tento optimální posed za řídítky je podpořen krátkým představcem (dá se díky úhlu sklonění otáčet a volit mezi lehce nižší anebo lehce vyšší pozicí řídítek). Představec je krátký, takže nenutí e-bikerku příliš natahovat paže dopředu, ale naopak umožňuje mít vše příjemně pod kontrolou. Možná bychom uvítali jeho větší sklon (teď má jen nepatrný úhel), tak aby byla variabilita větší jak pro jezdkyně drobnějších postav (jako třeba u námi prezentované ve velikosti rámu 15,5“, kde otočení představce může dělat velký rozdíl), tak pro vyšší e-bikerky, které také touží po nejoptimálnější pozici. To už ale zabíháme zbytečně do detailu, neboť takové nastavení se dá doladit s prodejcem anebo později individuálně podle potřeby.
PROMYŠLENO DO DETAILU
Samotný rám je vyroben z hliníkové slitiny a nabízí líbivou siluetu na pomezí geometrie sportovního kola a současně univerzálněji pojatého a přizpůsobivého stroje pro lehký terén a rekreační jízdu. Přední část rámu je mírně přizvednutá kvůli zástavbě integrované baterie. Toto typické přední „nahrbení“ je potom kompenzováno výrazným slopingem. Kabeláž je vedena čistě vnitřkem rámu a výrobce dbal na to, aby nikde nic nechrastilo ani aby se z útrob elektrokola neozývaly jiné nežádoucí zvuky. Baterie se odemyká v horní části hlavní rámové trubky a na stejné straně, ale dole najdeme i plastovým víčkem krytou zdířku pro nabíjení. Uživatelka se tedy může rozhodnout, zda nabíjet e-bike v garáži nebo komoře, případně zda baterii vyjmout a nabíjet ji pod dohledem doma.
PŘÍPRAVA PRO DOPLŇKY
Hlavní rámová trubka je pěkně zploštělá, aby bylo docíleno elegantního tvaru a také potřebné tuhosti rámu. Zadní stavba je podstatně drobnější než přední trojúhelník a působí velice subtilně. Veškeré detaily jsou pěkně zpracovány a pozornost byl věnována každému centimetru. Samotné patky pro uložení zadního kola jsou pěkně tvarované, třmen zadní brzy je úhledně skryt v rohu zadní stavby, kde je využita i příprava pro montáž zadního stojánku (není součástí sériové výbavy). Z praktických doplňků tu je příprava pro montáž zadního nosiče, pokud se majitelka tohoto elektrokola rozhodne cestovat i s brašnami na nějakou expedici. Stejně tak nechybí ani otvory pro uchycení držáku na lahev, konkrétně na svrchní straně hlavní spodní rámové trubky.
FUNGUJÍCÍ SESTAVA
Z osazení a komponentové skladby začněme motorem. Máme tu poslední generaci moderně vyhlížejícího a subtilního středového pohonu Bafang M510. Je ideálně zakomponován do rámu a pootočen tak, aby perfektně zapadl. Pohonná jednotka vyniká vysokým točivým momentem 95 Nm, jemně dávkovatelnou přípomocí a tichým chodem. Motor byl od minulé generace odlehčen o 18 %, a navíc jeho výkon narostl o 20 %. Výhodou pro všechny uživatelky, které na tento e-bike nasednou s cílem sportovat a aktivně zdolávat výjezdy a sjezdy, je fakt, že efektivní kadence otáček je až do 120 za minutu. Jinými slovy to znamená, že čím větší frekvencí jezdkyně šlape, tím živější a znatelnější podporu od motoru získá. Výsledkem je snadné zdolání kopců a celkově velice svižná a energická jízda.
KVALITNÍ KOMPONENTY
Motor je zároveň i solidně hospodárný, takže baterie s kapacitou 630 Wh je pro kratší vyjížďky nebo i delší výlety zcela dostatečná. Zapnutí pohonu se provede na subtilním tlačítkovém ovladači na levé straně řídítek a ke sledování jízdy a přehledu o zvoleném režimu, rychlosti a dalších parametrech slouží moderní displej namontovaný na řídítkách a schovaný pěkně v zákrytu vedle představce, takže nehrozí jeho ulomení nebo jiné poškození. Displej je barevný, podsvícený a perfektně přehledný.Komponentové osazení modelu je u pevných dílů svěřeno vlastní značce 4EX a hliníková sedlovka je doplněna relativně komfortním sedlem Selle Italia (možná by mohlo být o něco kratší a ještě měkčí), které je vybaveno reflexní zadní a boční odrazovou plochou pro zvýšení pasivní bezpečnosti v provozu. O pohon se stará funkční sada Shimano Cues s 11 rychlostmi a možností zařazení nejlehčího převodu na největší zadní pastorek s 50 zuby. To znamená, že ve stoupáních nebudou chybět převody a v sedle tohoto bílého elegána lze vyjet prakticky vše. Vpředu pruží vzduchová vidlice Suntour, která se dá nastavit a také z řídítek uzamknout při jízdě po asfaltu, pokud to jezdkyně preferuje.
JÍZDA
Správné nastavení posedu před jízdou je hlavní podmínkou a potom už e-bikerce nic nebrání v tom zapnout motor, sevřít pohodlné gripy a vyrazit. K pocitu jistoty a kontroly směru za širokými řídítky přispívají rovněž zapletená kola o průměru 29“. Jsou obuta do osvědčených pneumatik Schwalbe Smart Sam, které se osvědčily jako univerzální obutí v terénu i dobře se odvalující pneumatiky na pevném podkladu. Záběr motoru je okamžitý a rozjetí elektrokola naprosto přirozené. Motor Bafang je tichý a spokojeně přede, pouze v nejvyšších režimech a zátěži je o něco víc slyšitelný. S výjezdy do prudkých stoupání není problém, s elektrokolem se dobře manévruje ve výjezdu i při slalomu mezi stromy na úzké pěšině. Sjezdy jsou bezpečné a pod kontrolou spolehlivých brzd Shimano. Je zbytečné bát se to trochu víc pustit, neboť e-bike je velice stabilní a klidný, velká kola mají dobrý kontakt s povrchem a dobře drží.
VERDIKT
Unikátní a jedinečný design mimo klasickou sérii, vynikající poměr ceny, kvality a výkonu a v neposlední řadě perfektní funkce a vyhovující ergonomie. Přesně takový e-bike jsme měli možnost vyzkoušet a potvrdilo se tím to, co je už známé – že výrobce 4EVER díky svým obrovským zkušenostem a silnému zázemí dokáže vyrobit kvalitní a současně dostupné elektrokolo. Přestože je považován za spíše konzervativní a málo experimentující značku, tak s touto kreací vyloženě zabodoval a možná i nalákal nové zájemkyně.
Technické údaje:
CENA: 63 990 Kč (AKČNÍ CENA JE 55 990 Kč)
Rám: Alu E7005 BOOST + integrovaná baterie
Vidlice: Suntour XCR34 29B AIR, 15 mm osa, 100 mm zdvih, lock-out
Motor: Bafang M510 (95 Nm)
Displej: Bafang DP C245, BT
Baterie: integrovaná 36 V / 630 Wh
Nabíječka: 42 V / 3 A
Převodník: BF Maxdrive E-bike, 38 zubů
Řazení: Shimano SL-M5100, 1 × 11 rychlostí
Přehazovačka: Shimano Cues RD-U6000, 11 rychlostí
Kazeta: Shimano CS-LG400, 11-50 zubů
Řetěz: Shimano CN-LG500
Brzdy: Shimano BR-MT201 (180/160)
Náboje: Shimano, BOOST 15 a 12 mm
Ráfky: Mach1 Neo Disc 29
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,25
Pedály: Union SP-600
Řídítka: 4EX sand blasted 720 mm
Představec: 4EX sand blasted
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Royal
Hmotnost: 23,5 kg
Barva: bílá/bronzová
Velikosti: 15,5 (S), 17 (M)
Výrobce a distributor: www.4ever.cz