Neustále reagujeme na změny

V podhůří jakýchkoli českých hor anebo na Vysočině snad nenajdete prodejnu kol a elektrokol, která by alespoň částečně nebyla provázána se zimní sezonou prodejem lyžařského vybavení, servisem, půjčovnou a tak podobně. Stejně tomu je i ve Velkém Meziříčí, jedenáctitisícovém městě na pomezí Čech a Moravy, protnutém dálnicí D11 a pyšnícím se mimo jiné i známou regionální sjezdovkou Fajtův kopec přímo ve svém katastru.

Ať už tu budete shánět lyže nebo elektrokolo, místní vás nepošlou jinam než k Drápelovi. Vypravili jsme se tam tedy také. Pavel Jánský, usměvavý mladý sportovec, obchodník a zeť zakladatele firmy, nám vypráví historii rodinného podniku. Na časové ose jdeme až do počátku devadesátých let, kdy prodejna začínala v garáži. „Moje nynější manželka a její bratr tehdy závodili na lyžích, a na to musela rodina vydělat. Jejich otec proto začal dovážet a prodávat lyže a postupně si prošlapal cestu v tomto oboru. Protože se dala dovážet také horská kola, přes léto se mu dařilo nějaká také prodat, i když cyklistika byla v počátcích pouze doplňkem navíc,“ vysvětluje situaci Pavel Jánský.

GARÁŽ NESTAČILA

Postupně obchod rostl, až garáž nestačila. Došlo tedy na stěhování do nového domu v centru, který prošel rekonstrukcí. Přibližně před deseti lety zde tedy vznikla celoroční ski a bike speciálka. To už v obchodu začínal mít slovo i Pavel Jánský, když začal chodit se svou nynější ženou. Rozhodně pro něj obor kol nebyl nový, neboť pracoval jako obchodní zástupce pro značku Kellys. „Když jsme rozjížděli letní cyklistický provoz, tak jsme v obchodě už chtěli mít elektrokola, která postupně začínala nabývat na síle. Kellys tenkrát elektriky ještě neměl, tak jsme se museli poohlédnout jinde, protože zákazníci se na e-biky ptali. I když e-bike je možná moc silné slovo, neboť tehdejší elektrokola měla s těmi dnešními společné snad jen sedlo, řídítka a dvě kola,“ směje se Pavel Jánský. Začátky byly se značkami Agogs, Spirit, později Crussis, Genesis nebo Leader Fox. Každá sezona znamenala elektrokola s jiným pohonem, nebyla dostupná servisní diagnostika a chyběly dlouhodobé zkušenosti. „Těžko se sháněly díly na servis, byly to takové divoké začátky, ale naštěstí jsme se pustili do tohoto segmentu včas a stále hleděli do budoucnosti. Podařilo se nám vychovat si zákazníky, mít dobré ohlasy a reference a postupně zlepšovat nabídku a kvalitu služeb.“ Prodejna v centru u hlavní silnice se zvětšovala v rámci možností, došlo i na nákup sousedního pozemku a jeho kompletní zastavění. Najednou však už rodinná firma neměla kam růst. Prodeje byly vysoké a cyklistika si žádala své. Nakonec kola dokázala lyžařský sortiment předstihnout. „Zpočátku dělala zima asi 80 % tržeb, ale nyní už jsou silnější kola a cyklistický sortiment, navíc s vyšší cenou elektrokol roste přes léto obrat. Ale na počet odbavených zákazníků je silnější zima. Přeci jen jsme tu zavedení přes třicet let, máme půjčovnu, servis lyží a zákazníci nás vyhledávají,“ dodává Pavel Jánský.

NOVÝ START

Naplněností prodejny se majitelé dostali opravdu na hranu a přemýšleli, co dál. Už před covidem byly dobré sezony a obchod praskal ve švech, během pandemie se paradoxně dařilo prodávat ještě víc. „Věděli jsme, že nemá cenu něco přestavovat, stejně si nepomůžeme a nafouknout to nejde. Řešením tedy bylo najít jiné prostory, což se nám nakonec podařilo v malém komerčním centru na kopci nad městem,“ říká vedoucí obchodu. SKISPORT Drápela má tedy od letošního jara nové sídlo právě zde, v rozrůstající se obchodní čtvrti i s novou bytovou výstavbou. Je to skoro na hranici města a všechny pěšinky a cesty pro případné testování kol a elektrokol směřují do lesů a na louky nebo polní cesty. Případně se dá kolo vyzkoušet jen na parkovišti anebo v údolí hned za obchodem. Ve srovnání s rušným centrem je kromě blízkosti přírody výhodou také dostatek parkovacích míst, což byl předtím oříšek. A to nejen pro zákazníky, ale kolikrát i pro kurýry anebo kamiony přivážející nové modely.

VĚČNÉ STĚHOVÁNÍ SEZON

Prodejna byla dříve orientována výhradně na zimu a klasická komunita cyklistů kolem ní nebyla. Ale protože, jak připomíná pan Jánský, jsou všichni lyžaři vesměs také cyklisté, rostla i tato základna postupně. „Nabízelo se větší propojení zimy a léta a překlopení zákazníků z lyží i na kolo.“ Nynější obchod a servis jsou oproti dřívějšímu působišti na přibližně čtyřnásobné rozloze, nicméně střídání léta a zimy zde zůstane zachováno. Ovšem v trochu odlehčenější podobě, neboť část sortimentu díky větší prodejní ploše může zůstat vystavena stabilně. Třeba velké stroje na servis lyží budou naplno rozloženy přes zimu, kdy jsou vytížené, zatímco v létě se trochu sestěhují k sobě, aby daly prostor také zásobám kol. „Nejtěžší servisní mašina má asi šest set kilo, takže se nedá jen tak posunout, ale budeme se snažit najít uspořádání, které bude funkční jak v létě, tak po úpravě i v zimě. Teď už se pohodlně vejdeme se servisem i skladem, celkem máme k dispozici plochu asi šest set padesát čtverečních metrů,“ sděluje Pavel Jánský s tím, že v pohotovosti je i jeden externí sklad pro „spící“ sortiment, jenž může být schovaný polovinu roku a vytahuje se, až když je zase jeho čas.

DIVOKÁ DOBA

Zajímá nás, jak prodejna zvládá všechny turbulence posledních sezon od pandemie covid-19 přes výrobní a logistickou krizi v cyklo odvětví až po nynější růst cen, strašáka v podobě vysoké inflace, válku v Evropě a změny nálad i nákupního chování zákazníků. „Poslední dva roky jsou tak divoké, že jako obchod musíme neustále pružně reagovat na změny jak v zimním sortimentu, tak v kolech. Jednu sezonu se více prodává, tedy pokud je co. Pak zase přijde sezona, kdy lidé preferují půjčovnu a s investicemi do vlastního vybavení jsou opatrnější. Sezony už de facto přišly o svůj obvyklý řád, způsob prezentace novinek a pravidelné naskladňování zboží. Dnes nic z toho neplatí a maloobchody musejí akceptovat to, s čím přijdou výrobci. Ti samozřejmě mají omezené možnosti plánování, rozvržení výroby, fixace cen a tak dále.“ Nyní se sluší doplnit, že vedoucí prodejny Pavel Jánský sedí tak trochu „na dvou židlích“, neboť současně pracuje i jako obchodní zástupce pro značku kol a elektrokol Kross. Má svůj region na Moravě a stará se o prodejce značky. Není prvním, kdo kombinuje velkoobchodní a maloobchodní byznys, i když obě činnosti důsledně odděluje. Navíc jeho manželka je spolumajitelkou rodinné firmy a je to ona, kdo obchodu věnuje veškerý svůj pracovní čas…

Nicméně vhled do oboru z obou stran a také přísun informací jak z výroby, tak z trhu, mu umožňuje komplexní pochopení problematiky. Kolikrát se ujistí v tom, že stejné radosti nebo strasti, které řeší jeho tým v domovské prodejně, mají i jiné prodejny, se kterými aktivně komunikuje v rámci distribuce značky Kross. Všechny potíže a občasný stres se snaží zvládat s nadhledem a vždy s úsměvem. Není to pokaždé jednoduché a Pavel Jánský si někdy přeje, aby měl jeden den 48 hodin a dalo se stihnout vše, co plánuje, a to včetně projížďky na kole…

LÉTO I ZIMA NAPLNO!

Portfolio prodejny SKISPORT Drápela je široké a zahrnuje (pochopitelně jak v létě, tak v zimě) prodej kompletního vybavení a doplňků, servis a také vybavenou půjčovnu. Kdo je z oboru, tak si snadno představí ten frmol a skutečnost, že posezonní oddech a chvilkové uvolnění v takovém tempu vlastně nemohou nikdy přijít – stále se jede naplno z jara do léta a z podzimu do zimy! Z prodávaných značek jsou v nabídce především Kross, kterému jsou přizpůsobeny i designové prvky v interiéru a vyvýšené stojany. Dále jsou to kola Rock Machine, elektrokola Crussis, KTM a Lectron.

Pavel Jánský si nyní už ani nedovede představit prosperující podnikání bez e-shopu, který nabyl na síle během posledních let a funguje velmi dobře. „E-shopem a celkovou správou a komunikací na sociálních sítích se zabývá manželka. Dnes už to není tak, že smontujete pár kol a čekáte, kdo přijde. Je potřeba být aktivní a držet krok s dobou. V našem objemu už to nejde dělat jen od oka a podle katalogu, ale mít sofistikovaný systém, plánovat a věnovat se propagaci.“

Spuštěním e-shopu se firmě rozrostla spádovost, výjimkou nejsou ani zákazníci z nejvzdálenějších okrajů republiky či ze Slovenska. „Kola i elektrokola prodáváme on-line se servisem, není to jen poslání krabice. Spolupracujeme s firmou Kolofix a zákazník z e-shopu si složené kolo vyzvedne ve zvoleném místě této servisní sítě. Především u dražších kol, kde je potřeba také nastavení odpružení a další příprava, to považujeme za důležité,“ říká Pavel Jánský.

KVALITNÍ TÝM

Nemůžeme se nezeptat na personální otázku, neboť k zajištění chodu takto velké prodejny a servisu už je potřeba početnější tým. „Se zaměstnanci to není jednoduché a najít dnes někoho kvalitního je velmi těžké.“ Hlavními pilíři v prodejně jsou manželka Pavla Jánského …, dále bratr jejího otce ….. ….. a sám Jaroslav Drápela, zakladatel firmy. Stálým zaměstnancem je mechanik a k tomu firma najímá ještě tři až čtyři brigádníky. Silnou stránkou každého člena týmu je univerzálnost a schopnost rotovat obchodem na všech pozicích a zastat práci kolegů. „Vždy jsem si stál za tím, že prodavač musí umět zaskočit v servisu a poradit anebo udělat základní opravy. Stejně jako mechanik by měl zvládat odepnout si zástěru a jít prodávat na plac. Potom jedno s druhým funguje. Mechanik zjistí, co je nového v terénu, a prodavač zase pozná, jaké je to komunikovat s lidmi.“

PORADÍ SI SE VŠÍM

SKISPORT Drápela disponuje kvalitním servisem a také diagnostikou pohonů Bosch, Bafang, Panasonic a Shimano. S každým motorem si zde umějí poradit, absolvují všechna školení a vzdělávají se. Jejich dosavadní zkušenosti ukazují, že čím dražší elektrokolo, tím menší problémy s elektronickými i mechanickými součástkami potom jsou. Poptávka po takových prémiových modelech je neutuchající, bohužel však zájemci často musí čekat, až budou tyto stroje naskladněny. Novinkou v sortimentu bude cargo e-bike od značky Kross, se kterým se prodejna hodlá ukázat ve městě a v okolí a udělat si reklamu. K propagaci obchodu a podpoře prodeje slouží kromě cílené regionální reklamy a propagace na webu také společné vyjížďky nebo testovací dny. A přesně takovou událostí s dětským hradem a dalšími atrakcemi SKISPORT Drápela slavnostně zahájil letošní sezonu v novém působišti.

Více informací najdete na webu prodejny.

Přejeme prodejně úspěšné rozjetí nové provozovny a děkujeme za rozhovor.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one