Obchod Bike Centrum Klokočka je naplněný koly, elektrokoly, díly a příslušenstvím. Tam, kde dřív stály nové vozy Škoda, jsou nyní po kompletní rekonstrukci prostor vystaveny stroje značek Giant, Rock Machine, Apache, Kellys a Stevens.
BLÍZKO PŘÍRODĚ
Prodejna se pyšní moderním designem, velkým, proskleným a plně vybaveným servisem a také, což je zejména v hlavním městě důležité, dostatkem parkovacích míst pro zákazníky a současně blízkostí kvalitních testovacích tras v divoké přírodě Prokopského údolí. V prodejně nás přivítal Jan Klokočka junior, jenž má v rámci rodinné firmy coby mladý nadšenec do sportu a nových obchodních příležitostí celý projekt pod palcem. Potom také šéf servisních služeb firmy Auto Klokočka a matador auto-moto oboru Jaroslav Veselý, jenž si vzal Bike Centrum pod křídla a dohlíží na to, aby měl nový byznys v rámci akciové společnosti dostatek paliva a také se držel vytyčeného směru, nejlépe oběma pomyslnými koly na pevné zemi. Vedoucí prodejny Karel Švec potom do projektu vstoupil svou zkušeností a kontakty někdejšího maloobchodního prodejce a dohlíží na zásobování a celkový hladký chod. Že se jedná pouze o shodu jmen s majitelem firmy Cyklošvec Písek, doplňuje pan Švec hned po seznámení – to aby nevznikla mýlka a záměna se stejným jménem jihočeského podnikatele a importéra cyklistických značek…
EXKURZE V PRODEJNĚ
Součástí týmu v Bike Centru Klokočka jsou ještě dva stálí mechanici a v záloze jsou i další posily na plac anebo na montáž a přípravu zboží. Na naše dotazy při exkurzi v nové prodejně odpovídal Jan Klokočka mladší (na fotografii – pozn. redakce).
Co vedlo k rozšíření záběru vaší firmy? Je Bike Centrum Klokočka vyústěním dvouletého covidového období a přeorientováním se na jiný obor?
Už nějakou dobu jsme měli na Barrandově k dispozici tento prostor, ale chyběl nápad. Ten přišel poté, co otec zjistil, že elektrokolo mu dovolí ujet víc kilometrů bez zničených kolen. E-bike ho nadchl, a jak je u něj zvykem, nadšení se ihned překlopilo do byznysu. Vzhledem k tomu, že mám ke kolům také blízko a nyní nastupuji naplno do naší rodinné firmy, bylo celkem jasné, jak to dopadne.
Jste přesvědčeni o tom, že v segmentu kol a elektrokol je větší jistota dodávek zboží a budou to menší nervy, než zažíváte v automobilovém oboru?
Jistotu nemáme a dalo by se říct, že jsme začali v nejhorší možný moment. Trh pomalu chladne, dodavatelské řetězce jsou v problémech a nastartovat a otevřít se nám povedlo vlastně až po začátku sezony. Ideální moment ale asi neexistuje, tak do toho prostě jdeme nyní. Věříme, že zaměření na kola a elektrokola vytvoří další opěrnou nohu naší skupiny a bude se slibně rozvíjet. I vzhledem k tomu, jakým směrem jde dnes městská mobilita spolu s tou elektrickou, si myslíme, že kola a elektrokola jsou krokem správným směrem. Stejně jako třeba nedávno spuštěný prodej motocyklů Honda v našem showroomu na Karlovarské. Skvěle doplňují naše existující služby a produkty.
Zmínil jste nadšení vašeho otce pro elektrokola. Jaké další cyklistické kořeny se dají vystopovat ve vaší rodině, případně ve firmě?
Bike Centrum Klokočka je otcův nápad, ale dolaďovali jsme ho společně s Karlem Švecem, ke kterému jsme vždy jezdili kupovat a servisovat kola. Dali jsme hlavy dohromady a dotáhli prvotní myšlenku do reality. Co se týče našeho vztahu k cyklistice, nejvíce nás chytla na chatě na Šumavě. Táta nás vždy bral na výlety, sám jezdil Krále Šumavy a další akce. Jeho nadšení se přeneslo i na mě, takže jezdím s partou na horském kole po lesních trailech anebo na silničním kole po asfaltu. Cyklistiku mám rád, jen by to chtělo více volného času…
V čem spočívala úprava prostor po autosalonu a jaký bude finální stav v prodejně? Co vás ještě čeká?
Prostor, kde je nyní Bike Centrum Klokočka, je v podstatě bývalá garáž. Nejprve byla přestavěna na showroom pro prodej nových vozů Škoda a nyní je nově přizpůsobena pro prodej kol a elektrokol. Vzhled jsme vymýšleli i za pomoci dodavatelů námi prodávaných značek. Dominantním prvkem je velký prosklený servis vybavený špičkovým nářadím Park Tool. Adaptace spočívala jednak ve stavebních úpravách, jednak v truhlařině na míru a v dodávce pódií a dalšího mobiliáře pro vystavení kol a elektrokol. Dnes už dolaďujeme spíše detaily, ale nápadů a plánů je pořád dost. Například vybudovat menší terasu a mít alespoň skromné občerstvení ve formě skvělé kávy a piva z blízkého pivovaru Prokopák. To je však zatím píseň budoucnosti.
Jak proběhla akvizice někdejší cykloprodejny Karla Švece? Je pro vás výhodné spolupracovat s člověkem, který v oboru podnikal a zná jej zevnitř?
Karla jsme se asi před rokem chtěli zeptat, jestli si myslí, že je to dobrý nápad a jestli by nám poskytl pár rad, jak na to a jak celý tento byznys funguje. Slovo dalo slovo a nakonec jsme se dohodli na spolupráci. Převzali jsme jeho sklad a těžíme z jeho cenného know-how. Spolupracujeme na vybudování naší prodejny a do konce roku snad i nového e-shopu. Díky Karlovým zkušenostem a radám jsme v budování celého projektu o velký krok napřed.
Čím jste se řídili při skladbě značek a sortimentu a jak složité bylo naskočit do dodavatelsko-odběratelských vztahů?
Nebudeme si nic nalhávat, v aktuální době to byl velmi složitý úkol. Co se týče kol, šli jsme po značkách, které jsme v prodejně chtěli, ale zároveň jsme byli omezeni tím, kdo má kolik dostupných kusů na sezonu. Spolehli jsme se na zkušenosti Karla Švece, díky kterému je prodejna dnes vybavená a plně funkční. Myslím si, že mix značek jsme trefili jak atraktivitou modelů, tak cenovou úrovní. V blízké budoucnosti jednu až dvě značky do prodejny ještě přidáme. Jednou z nich bude značka kvalitních a krásných silničních a gravelových kol Dynatek, kterou nyní v Itálii znovu vzkřísili a my budeme jejími importéry na český trh. Co se týká příslušenství a dalšího vybavení, vybíráme v podstatě vyzkoušené a osvědčené značky, které máme sami v oblibě a jsme schopni je doporučit i našim zákazníkům.
Jaký poměr prodaných kol a elektrokol očekáváte? Budete se snažit klást důraz na klasická jízdní kola, anebo více tlačit elektrokola?
Důraz budeme klást hlavně na to, co budou chtít naši zákazníci. Provozovna je úplně nová a v okolí máme Barrandov, Slivenec a Hlubočepy, do centra Prahy to také není daleko, ale vlastní komunitu bikerů si ještě musíme vybudovat. Podle všeho je trend elektrokol na špici a svou pozici si bude držet, kromě toho je Praha celkem kopcovité město, takže i to by mohlo mluvit ve prospěch elektrických kol. Naším cílem je především pomoci každému zákazníkovi vybrat to správné kolo pro jeho styl ježdění a použití. Prodávat kola i elektrokola, která budou uživatelům přinášet radost, potěšení a také splní to, co se od nich očekává.
Plánujete nový byznys zhodnotit také v rámci svých auto-moto služeb?
Značku Klokočka už lidé z okolí znají díky autoservisu. Z něj už dnes mohou popojít jen pár kroků a třeba během výměny pneumatik na svém voze vybírat v prodejně nové kolo. Prodejnou chceme oslovit hlavně blízké okolí a do budoucna zacílit e-shopem i na další zákazníky, kteří nejsou zrovna zdejší. Díky vývoji v posledních letech už umíme nabídnout osobní mobilitu ve formě automobilu, motocyklu a jízdního kola, navíc i s kvalitním servisem a prodejem návazného příslušenství a vybavení, a toho se budeme držet i v Bike Centru. Dlouhodobě se snažíme podporovat různé sportovce a sportovní kluby, a to nám i u cyklo byznysu určitě zůstane.
Bylo náročné dát dohromady celý tým a zajistit také mechaniky, kterých je stále nedostatek?
Bylo to velmi náročné, ale zároveň je neustále cítit, že se máme o co opřít a využíváme synergií uvnitř našich firem. S jednotlivými agendami nám pomáhají přímo lidé z daných oddělení, ať už jde o marketing, lidské zdroje nebo obchod. Ve firmě máme specialisty snad na všechno, takže se nám dostává podpory ve všech směrech – od vybavení a nastavení IT přes marketing a administrativu až po obchod. Volné pozice jsme inzerovali vcelku standardní formou na serverech s nabídkou zaměstnání. Usmálo se na nás štěstí a nabrali jsme dva skvělé mechaniky. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je však citelný, takže jsme měli velkou kliku, že se nám povedlo dát takový tým dohromady.
Současná doba je bouří a střetem několika negativních jevů, jako je inflace, růst cen, energetická krize, válka v Evropě, nestabilita a propady v logistice a průmyslové výrobě. Je to pro vás výzva, anebo spíš strašák při rozjezdu nového segmentu v rámci firmy Auto Klokočka?
Jak už bylo řečeno, horší dobu jsme si asi vybrat nemohli, ale kdybychom čekali na perfektní moment, možná bychom se nedočkali. Nehledě na všechna negativa nám dodává energii, když vidíme, co jsme dokázali za takovou chvíli vybudovat a že jsme nápad překlopili do reálné podoby. Máme skvěle zařízenou a vybavenou prodejnu i servis a teď už nám jen zbývá vybudovat komunitu, kterou budeme rozvíjet, jak jen to půjde. Aby to nebyl jen byznys, ale také oblíbené místo na zastavení se na kávu a kus řeči o čemkoliv, co se týká cyklistiky. Chvíli to asi potrvá, ale když vydrží naše nadšení, věřím, že to nemůže dopadnout jinak než dobře…
Více informací najdete zde.